Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Afstrijktang écht nodig?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Di Dec 18, 2007 21:16    Onderwerp: Afstrijktang écht nodig? Reageer met quote

Is een afstrijktang écht nodig? Ik heb het idee dat ik soms de film beschadig. Is het niet beter hem gewoon niet te gebuiken en de film na het spoelen gewoon gelijk op te hangen? Of krijg ik dan waterdruppelvlekken oid? Ik gebruik bevochtigingsmiddel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
JohanV
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-7-2007
Berichten: 265
Woonplaats: Vlaanderen

BerichtGeplaatst: Wo Dec 19, 2007 9:40    Onderwerp: Reageer met quote

Ik gebruik nooit een tang, inderdaad gevaarlijk voor krassen.
Ik schuif de film één keer tussen mijn wijs- en middenvinger, en hang hem dan in de droger.
Gek eigenlijk: op kleinbeeld films heb ik altijd kalkvlekken, op middenformaat nooit.
Iemand enig idee hoe dat komt?


Laatst aangepast door JohanV op Wo Dec 19, 2007 11:26, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Wo Dec 19, 2007 9:58    Onderwerp: Reageer met quote

Dubbel genaaid houdt beter.
Ik gebruik zowel vlekkenwater als een tang. De tang maak ik altijd nat in het laatste spoelwater waar het H10 in zit.

Mocht er toch nog druppeltjes/vlekjes op de film zitten dan kunnen deze later altijd nog verwijderd worden met plukje watten met wat alcohol. Make-up watten is het beste dat pluist minder.
Pas op de film eerst uit laten harden.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T


Laatst aangepast door Theo Bartelings op Wo Dec 19, 2007 11:24, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1507
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Wo Dec 19, 2007 10:02    Onderwerp: Reageer met quote

Afstrijktangen en zelfs vingers zijn sterk af te raden. De emulsie is door het opgenomen vocht héél zacht. Een klein braampje op de vinger of tang en je hebt een doorzichtige kras die niet meer te retoucheren is op het positief.

Beter is om een paar druppeltjes H10 te gebruiken van Amaloco en de film gewoon nat op hangen. Mocht er ergens onverhoopt een kalk vlek zitten haal deze dan weg met een 2% azijn oplossing op een watje. En langzaam laten drogen. Of opnieuw baden met H10 en wel de oplossing gelijk maken aan de omgevingstemperatuur. Anders krijg je retikulatie (barsten in de emulsie).

JohanV schreef:

op kleinbeeld films heb ik altijd kalkvlekken, op middenformaat nooit.
Iemand enig idee hoe dat komt?


Waarschijnlijk heeft dat te maken met het feit dat klb veel langer is dan 6X6 als je het ophangt. Dus water zakt langzaam naar beneden en heeft dan een langere weg te gaan. Dan is het dus niet van de film afgelopen maar droogt naarmate het water zakt. Dan kan het zijn dat vooral onderaan de film kalkvlekken ontstaan.
Dit is mijn hypothese Laughing

@Theo. Wellicht is alcohol niet verstandig om te gebruiken, alcohol is een oplosmiddel en er bestaat een gerede kans dat je de film beschadigd en de houdbaarheid aantast.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Wo Dec 19, 2007 10:18    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga het eens op de Hanfo-manier proberen. Mensen, wat moest ik toch zonder jullie! Als dank een nieuwe foto in de Gallery Razz
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Wo Dec 19, 2007 11:22    Onderwerp: Reageer met quote

Han,

Wat de alcohol betreft heb je gelijk. Dat moet inderdaad 2% azijn oplossing zijn.
( Rolling Eyes Rolling Eyes misschien denk ik wel te veel aan alcohol Rolling Eyes Rolling Eyes )

Als straf voor de verkeerde voorlichting een foto in de gallery.

Mochten er toch vlekken ontstaan dan is het toch beter deze te verwijderen nadat de film is uitgehard en niet als de film nog zacht is? En alleen op de rugzijde?

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 740

BerichtGeplaatst: Wo Dec 19, 2007 22:41    Onderwerp: Reageer met quote

Ik gebruik ook nooit een tang maar een paar druppel Agepon in het laatste bad.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Wo Dec 19, 2007 22:56    Onderwerp: Reageer met quote

De volgende ronde ook even de tang proberen.

Wel even mijn vraag opnieuw:
Mochten er toch vlekken ontstaan dan is het toch beter deze te verwijderen nadat de film is uitgehard en niet als de film nog zacht is? En alleen op de rugzijde?

groetjes,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1507
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Wo Dec 19, 2007 23:36    Onderwerp: Reageer met quote

Theo Bartelings schreef:
De volgende ronde ook even de tang proberen.

Wel even mijn vraag opnieuw:
Mochten er toch vlekken ontstaan dan is het toch beter deze te verwijderen nadat de film is uitgehard en niet als de film nog zacht is? En alleen op de rugzijde?
groetjes,
Theo


Volgens mij Theo zie je de kalk vlekken pas in volle glorie als de film droog is en dus uitgehard. Je moet inderdaad oppassen met kalk vlekken vegen met een watje op de doffe dus emulsie zijde van de film. Indien daar hardnekkige kalk vlekken zitten dan kun je misschien beter baden in een bevochtigings middel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Do Dec 20, 2007 9:50    Onderwerp: Reageer met quote

Hanfo, bedankt.

Ik zie nu een foutje in mijn laatste reactie. Dit moet zijn zonder tang.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Fred
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 11-9-2006
Berichten: 253
Woonplaats: Perk

BerichtGeplaatst: Do Dec 27, 2007 12:57    Onderwerp: Re: Afstrijktang écht nodig? Reageer met quote

Manuel schreef:
Is een afstrijktang écht nodig? Ik heb het idee dat ik soms de film beschadig. Is het niet beter hem gewoon niet te gebuiken en de film na het spoelen gewoon gelijk op te hangen? Of krijg ik dan waterdruppelvlekken oid? Ik gebruik bevochtigingsmiddel.


Kalkvlekken verkrijg je als de waterdrupples opdrogen
Op de zachte emulsie zijde van de film krijg je geen kalkvlekken, het water dringt bij het drogen in de emulsie.

je hebt slechts last van kalkvlekken langs de blinkende zijde...
de resterende druppels blijven op de emulsie aanwezig, al de onzuiverheden in de druppels zullen naarmate de druppel opdroogt neerslaan: dus vorming van kalkvlekken

omdat te vermijden:
plaats je film 1 minuut in H2O + agepon
met een vochtig (in dezelfde apgepon oplossing bevochtigd) zeemleer (van uitstekende zachte kwaliteit en exlusief voor deze job te gebruiken) droog je de blinkende zijde terwijl je ene kant al opgehangen hebt en de andere uiteinde van de film nog in je hand hebt
2 tot driemaal toe

gevolg: nooit krassen, nooit kalkvlekken

[ben ik in de uitleg duidelijk genoeg geweest? :-) ]

een andere manier is om de film schuin opgehangen te drogen
bij KB zullen de druppels dan snel langs de perforatie langs druppen en hebben ze niet de gelegenheid om op de emulsie op te drogen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group