Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
blauwig negatief

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dry@de
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-2-2008
Berichten: 10
Woonplaats: Limbabwe

BerichtGeplaatst: Wo Feb 06, 2008 15:52    Onderwerp: blauwig negatief Reageer met quote

Hoi allemaal

In het kader van de vakantie heb ik zelf een film proberen te ontwikkelen.
Dat ontwikkelen op zich is wel goed gegaan alleen vind ik de negatieven vrij blauw. Film Agfaorto en Ilford 125. Gebruikt Amaloco AM 74 Verhouding 1:7.

Fixeer Amaloco X55 profix

Of is het toch beter om Rodinal te gebruiken ?

Hoelang kun je de chemicalien nog bewaren ?
_________________
Groetjes Dry@de
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1507
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Wo Feb 06, 2008 16:43    Onderwerp: Reageer met quote

Vrij blauw?
Heb je kleinbeeld film gebruikt of 6X6?
Kleinbeeld film is van zichzelf grijsachtig van kleur en middenformaat moet gewoon helder zijn. Heb je wel lang genoeg gefixeerd bij de juiste temperatuur (20 graden), goede verdunning en continu bewegen?
Heb je lang genoeg gespoeld bij 20 graden? Vuistregel 15 minuten met continu zeer langzaam stromend water.

De kleur van de film heeft niets te maken met welke ontwikkelaar je werkt, het kan zijn dat je met fixeren en of spoelen een fout hebt gemaakt.
Het is bekend van T-Grain films zoals Kodak T-Max, Fuji Neopan dat deze paarsachtig kleuren als ze niet goed gefixeerd zijn en gespoeld.

Ontwikkelaars zijn beperkt houdbaar afhankelijk of je ze eenmalig gebruikt of meerdere keren in verdunde toestand. Het is moeilijk om de houdbaarheid aan te geven, op de site's van de fabrikanten van chemicaliën kun je zien wat de houdbaarheid van diverse ontwikkelaars is. Rodinal is een van de zeer weinige ontwikkelaars die heel lang houdbaar is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Wo Feb 06, 2008 17:05    Onderwerp: Reageer met quote

Dry@de,

Amaloco geeft zelf aan dat AM74 maximaal 6 maanden te bewaren is, uitgaande van een minimaal half gevulde fles. Met zorgvuldig uitknijpen en ferm dichtdraaien van je flessen red je dat absoluut zeker hoor, zoniet langer.

De meeste Ilford films gaan "zeer goed" in AM74, behalve HP5 plus. Die combinatie wordt door Amaloco NIEt aanbevolen.

Ik heb ook weleens blauwe negatieven gehad. Als ik me goed herinner was dat Maco Cube 400. De kleur heeft idd weinig met de gebruikte ontwikkelaar / film combi te maken, hooguit met fixeren en spoelen.

Mijn ervaring is dat de resultaten zonder uitzondering uitstekend zijn, zolang je EXACT de voorschriften van Amaloco aanhoudt. je kunt de handleiding van AM74 hier vindenhttp://www.amaloco.nl/pdf/am74_nl.pdf


Groeten,


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Dry@de
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-2-2008
Berichten: 10
Woonplaats: Limbabwe

BerichtGeplaatst: Wo Feb 06, 2008 18:10    Onderwerp: Reageer met quote

Film 6x6

Ik denk dat het met spoelen de fout in is gegaan. Dat heb ik geen 15 min gedaan.
Verhouding fixeer was 1: 7 3- 5 minuten
_________________
Groetjes Dry@de
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Geert
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 7-6-2007
Berichten: 91

BerichtGeplaatst: Di Mrt 04, 2008 22:27    Onderwerp: Reageer met quote

Dry@de schreef:
Film 6x6

Ik denk dat het met spoelen de fout in is gegaan. Dat heb ik geen 15 min gedaan.
Verhouding fixeer was 1: 7 3- 5 minuten


toch eerder wel bij het fixeren hoor. Was de fixeer nog OK?

Je kan dat gemakkelijk testen door bij het inspoelen, op het einde van je film (dus het begin bij rolfilm) een strookje af te knippen en in de fixeer te gooien (kan je dus doen terwijl je de films ontwikkelt). De totale ophelderingstijd doe je maal 2 en dan zit je safem behalve voor T-grain films waar je de tijd maal 4 moet doen.
Eens de ophelderingstijd het dubbele wordt dan wat je met verse fixeer ziet, is het tijd hem te vervangen.
Best is om de fixeer al eerder te vervangen.
better safe than sorry

Hanfo schreef:
Rodinal is een van de zeer weinige ontwikkelaars die heel lang houdbaar is.

Onvermengd in de fles. Rodinal is one shot en doe je weg na iedere ontwikkelbeurt.

G
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Dry@de
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-2-2008
Berichten: 10
Woonplaats: Limbabwe

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 05, 2008 22:23    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb erna nog een film ontwikkeld en langer gespoeld. Prima gegaan.
_________________
Groetjes Dry@de
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group