Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Square to be

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Foto's maken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Square to be
1. Ik druk altijd vierkant af
60%
 60%  [ 3 ]
2. Ik druk altijd rechthoekig af (een zijde langer dan de andere)
0%
 0%  [ 0 ]
3. Soms 1, soms 2
20%
 20%  [ 1 ]
4. Afhankelijk van het onderwerp
20%
 20%  [ 1 ]
5. Vierkant is te duur (maken ze nauwelijks meer papier voor)
0%
 0%  [ 0 ]
6. Ik druk niet meer af maar scan (ps scan = druk)
0%
 0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 5

Auteur Bericht
Ben
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 37
Woonplaats: MiddenNederland

BerichtGeplaatst: Ma Sep 11, 2006 15:26    Onderwerp: Square to be Reageer met quote

Toen ik begon met fotograferen, begon ik gelijk met zelf afdrukken op m'n opemus IIa. Ik het begin drukte ik alles rechthoekig af, dat deed nl iedereen.
Later ging ik alles vierkant afdrukken, lekker eigenwijs en bleef dat doen. M'n zoeker was het kader voor de composities en daar kwam dus altijd een vierkante foto uit. Nu zie ik hier in de gallerie een aantal niet vierkante foto's en vraag me af hoe kan dat. Je hoeft je niet te schamen voor vierkant en als je dat wel doet, kun kun je er gewoon rechts twee inkepinkjes inshoppen( Hassy) Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1507
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Ma Sep 11, 2006 19:46    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb zelf een aantal foto's geplaatst die rechthoekig gecropt zijn.
Simpelweg omdat bij deze opnamen de compositie zich daar het beste voor leent. Ik zou liever foto's ook vierkant zien indien ik ze 6x6 maak maar dan moet ik toch bij de opname er meer rekening mee gaan houden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Sep 11, 2006 20:27    Onderwerp: Reageer met quote

Ben,

de foto's die ik met de Rollei maak druk ik totnutoe altijd vierkant af én het hele negatief. Mijn internetafdrukker levert alleen rechthoekig, ik voorzie daartoe mijn Rolleifoto's dus van een grote witte partij aan één zijde, die ik er vervolgens van afsnijd.

De rechthoekige foto's die je van mij ziet zijn afkomstig uit een kleinbeeld Minolta camera, eveneens het gehele negatief.

Daarmee wil ik niet zeggen dat ik fundamenteel tegen het croppen van een negatief ben. Ik probeer alleen bij het maken van de foto al rekening te houden met een juiste kadrering. Dat lukt me heel aardig. Ik houd er van om krap te kaderen. Bij vacantiefoto's moet ik mezelf juist aanleren om iets meer van de omgeving mee te nemen, als ik bijvoorbeeld een straatportet schiet. Dat valt me totnutoe moeilijker dan het an sich juist kaderen Smile

Het gebeurt af-en-toe dat ik een foto iets krapper aansnijdt omdat er bijvoorbeeld een iets te groot stukje oninteressante voorgrond te zien is. Maar dat komt niet vaak voor en gebeurt altijd in hele geringe mate.

Het vierkante formaat vind ik erg mooi. Ik vind het bijvoorbeeld goed doen bij landschappen. Dat houdt bij mij meestal in een extra partijtje wolken Smile

Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 740

BerichtGeplaatst: Ma Sep 11, 2006 21:50    Onderwerp: Reageer met quote

Ik druk ze ook 99,9% in het vierkant af en gebruik het gehele film oppervlak. Dat heb je als je voornamelijk dia's schiet en dan maak je de compositie op het matglas en dan rolt het er vanzelf zo uit Smile
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ben
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 37
Woonplaats: MiddenNederland

BerichtGeplaatst: Ma Sep 11, 2006 22:52    Onderwerp: Reageer met quote

Het is niet om iemand aan te vallen (als je het maar voelt Very Happy ) Ik denk dat wanneer je lang genoeg met 6/6 werkt je dan vanzelf vierkant gaat afdrukken. Het heeft bij mij ook meer dan tien jaar geduurd voor ik zover was.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frans
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-8-2006
Berichten: 167
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Do Sep 14, 2006 19:58    Onderwerp: Reageer met quote

Ik druk ook vrijwel altijd vierkant af en gebruik het hele negatief. Dat komt bij mij,doordat ik vanwege de lagere kosten en het projekteerplezier begonnen was met alleen op kleinbeeld-dia te schieten en dat járenlang heb volgehouden.Toen ik op z/w overschakelde ben ik door blijven gaan met het
beeld reeds in de zoeker samen te samen te stellen.
Dat is eigenlijk op natuurlijke wijze zo verdergegaan toen ik 6x6 ondekte,waarbij ik het (na wat wennen) als een voordeel ben gaan zien,dat de zoeker het beeld spiegelverkeerd geeft,ik kom gemakkelijker tot een goede compositie Laughing

Frans
_________________
Niet geschoten = nooit raak
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Sep 14, 2006 21:45    Onderwerp: Reageer met quote

Dan moet je mij toch eens vertellen welk voordeel je ziet in het spiegelverkeerde beeld Smile

Ik heb er zelf geen probleem mee, maar om het nu een voordeel te noemen ... Question


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frans
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-8-2006
Berichten: 167
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Ma Sep 18, 2006 0:13    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik een motief zie dat me aanspreekt,brenk ik m'n camera op die positie en krijg vervolgens dat motief spiegelverkeerd te zien,dat brengt me eerst even in verwarring,maar dwingt me vervolgens opnieuw onbevangen te kijken en een kompositie op het matglas te maken. Deze omkering blijkt in de doka vaak heel goed uitgepakt te zijn voor het evenwicht in het beeld.
Schilders gebruiken ook vaak een spiegel om het evenwicht in de compositie van hun schilderij te beoordelen.
Het zal voor ieder anders zijn,maar voor mij werkt het.
Ik word trouwens altijd weer opnieuw betoverd door het beeld op een mooi helder matglas...


Frans
_________________
Niet geschoten = nooit raak
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Fred
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 11-9-2006
Berichten: 253
Woonplaats: Perk

BerichtGeplaatst: Ma Sep 18, 2006 21:33    Onderwerp: Reageer met quote

Frans schreef:
Als ik een motief zie dat me aanspreekt,brenk ik m'n camera op die positie en krijg vervolgens dat motief spiegelverkeerd te zien,dat brengt me eerst even in verwarring,maar dwingt me vervolgens opnieuw onbevangen te kijken en een kompositie op het matglas te maken. Deze omkering blijkt in de doka vaak heel goed uitgepakt te zijn voor het evenwicht in het beeld.
Schilders gebruiken ook vaak een spiegel om het evenwicht in de compositie van hun schilderij te beoordelen.
Het zal voor ieder anders zijn,maar voor mij werkt het.
Ik word trouwens altijd weer opnieuw betoverd door het beeld op een mooi helder matglas...


Frans


Niet alleen spiegelverkeerd, maar ook op zijn kop...

Het dwingt je inderdaad terug naar het onderwerp te kijken...

Het roerend mee eens, ook van dat laatste... Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ben
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 37
Woonplaats: MiddenNederland

BerichtGeplaatst: Ma Sep 18, 2006 23:42    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
maar ook op zijn kop.


Volgens mij klopt dat niet Fred, dat geldt voor de technische camera.

Ben
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ben
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 37
Woonplaats: MiddenNederland

BerichtGeplaatst: Ma Sep 18, 2006 23:42    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
maar ook op zijn kop.


Volgens mij klopt dat niet Fred, dat geldt voor de technische camera.

Ben
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Fred
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 11-9-2006
Berichten: 253
Woonplaats: Perk

BerichtGeplaatst: Di Sep 19, 2006 15:59    Onderwerp: Reageer met quote

Ben schreef:
Quote:
maar ook op zijn kop.


Volgens mij klopt dat niet Fred, dat geldt voor de technische camera.

Ben


Beste Ben,

Wat hier te lande verteld wordt is dat dikwijls een goed beeld (bij een fotobespreking) als je dat op zijn kop draait ook een fraai beeld geeft....en ik vermoed makkellijk toe te passen met de technische camera: dus je compositie met techinsche camera moet ook goed zitten.

Fred
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Sep 28, 2006 21:26    Onderwerp: Reageer met quote

Frans schreef:
Als ik een motief zie dat me aanspreekt,brenk ik m'n camera op die positie en krijg vervolgens dat motief spiegelverkeerd te zien,dat brengt me eerst even in verwarring,maar dwingt me vervolgens opnieuw onbevangen te kijken en een kompositie op het matglas te maken. Deze omkering blijkt in de doka vaak heel goed uitgepakt te zijn voor het evenwicht in het beeld.
Schilders gebruiken ook vaak een spiegel om het evenwicht in de compositie van hun schilderij te beoordelen......


Hmm, zo had ik er nooit over gedacht. Interessant. En dat van die schilders klopt, maar was eigenlijk weggezakt bij me.

Ik ga er eens op letten !

Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Vr Sep 29, 2006 7:20    Onderwerp: Reageer met quote

De rollei laat het beeld niet op zijn kop zien, allen spiegelbeeld.

Ik vind het geen issue, croppen of niet. Vol negatief mag geen doel zijn. Het formaat is een middel. Het beeld primeert en als ik dat netjes op het volle formaat krijg, prima, moet er later iets af, ook prima, maar als ik door objectief te wijzigen croppen kan vermijden dan is dat wat ik doe. (standpunt wijzigen verandert perspectief, en dat is niet altijd gewenst) Maar lensje wisselen zit er op de Rolleiflex/cord niet in, dus is het of een lichte perspectiefwijziging accepteren (en dat is meestal geen probleem, want als je zodanig moet gaan stappen om je negatief vol te krijgen dan ben je een worst) of een stukkie snijden.

Als ik zo moet snijden dat ik evengoed op een 127 film had kunnen werken, dan neem ik de foto liever niet.

Mijn vader, die net na de oorlog al rondliep met een Rolleicord, had een fijn truukje, hij had een kadertje in 6x6 uitgesneden en keek daarmee rond. Ik heb dat ook lang gedaan, dat is een erg goede oefening. op den duur zie je gewoon vierkant.....

Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Foto's maken Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group