Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Eindelijk is ie er dan
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Zo Jan 11, 2009 9:14    Onderwerp: Reageer met quote

ICE werkt ook niet met z/w. Dit komt door het korrel gedrag.
I.g.v kleurenfilm met ARN-glas gebeurd mogelijk het zelfde.
Mogelijk dat door het ARN-glas de lijnen uiteenvallen en zich als een zeer fijne korrel gaan gedragen.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Zo Jan 11, 2009 14:52    Onderwerp: Reageer met quote

Ik meende dat ICE problemen heeft met z/w door de zilver in de film; het werkt namelijk met infrarood licht en zilver heeft daarblijkbaar invloed op.

Kijk maar een bij deze link: http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_ICE.

Een heel korrelige kleurenfilm zou geen enkel probleem moeten zijn voor ICE.

Ik kan me voorstellen dat ANR glas ook het gedrag van het infraroodlicht beinvloed. Gewoon glas trouwens niet want flatbedscanners hebben wel ICE.

@ Geo; is het je al gelukt om te scannen?

@ Hanfo en Tum; ooit de V700/750 geprobeerd met kleinbeeld?

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Zo Jan 11, 2009 15:49    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb zo'n ding van better scanning voor de Epson Perfection 3200. Ik wil hem in principe wel kwijt, want ik heb nu een betere oplossing. Ik vond het eerlijk gezegd maar een gepiel met die plastic wigjes. Ik heb het Anti-Newton glas ook.

Als iemand belangstelling heeft zal ik eens zoeken.

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Zo Jan 11, 2009 15:55    Onderwerp: Reageer met quote

Ferdi schreef:
Ik heb zo'n ding van better scanning voor de Epson Perfection 3200. Ik wil hem in principe wel kwijt, want ik heb nu een betere oplossing. Ik vond het eerlijk gezegd maar een gepiel met die plastic wigjes. Ik heb het Anti-Newton glas ook.

Als iemand belangstelling heeft zal ik eens zoeken.

Ferdi.

Ik ben nieuwsgierig wat jouw betere oplossing inhoudt. Wil je het verklappen? Wink
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Zo Jan 11, 2009 16:12    Onderwerp: Reageer met quote

Wat betreft die 'betere oplossing', dat was niet meer dan een terloopse opmerking om aan te geven waarom ik die filmhouder van Doug Fisher niet meer gebruik.

Het volledige antwoord is dat die 'betere oplossing' meteen ook een veel duurdere oplossing is n.l. de Nikon 9000 ED negatief/dia scanner. Die kon ik mij een paar jaar geleden veroorloven.

De Epson 700 vlakbed scanner schijnt ook aardig goed te gaan, zeker de prijs in aanmerking genomen.

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Zo Jan 11, 2009 16:31    Onderwerp: Reageer met quote

Over de kwaliteit van flatbed en filmscanners zijn in het verleden onder "de digitale werkwijze" al een paar gesprekken gevoerd. Afhankelijk van de eisen die je stelt blijken bepaalde flatbeds prima te voldoen, zeker voor middenformaat, misschien iets minder voor kleinbeeld.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Geoscherpzicht
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 13-12-2008
Berichten: 30

BerichtGeplaatst: Zo Jan 11, 2009 16:42    Onderwerp: Reageer met quote

Iedereen hartelijk bedankt voor reacties en tips
Geo
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Zo Jan 11, 2009 17:32    Onderwerp: Reageer met quote

Jonnie88 schreef:


@ Hanfo en Tum; ooit de V700/750 geprobeerd met kleinbeeld?

Jon


Ik heb ook kleinbeeld ervaring op de scanner. Geen problemen tegen gekomen, zowel dia als z/w en kleur negatief.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Zo Jan 11, 2009 17:48    Onderwerp: Reageer met quote

Jonnie88 schreef:
Ik meende dat ICE problemen heeft met z/w door de zilver in de film; het werkt namelijk met infrarood licht en zilver heeft daarblijkbaar invloed op.

Kijk maar een bij deze link: http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_ICE.

Een heel korrelige kleurenfilm zou geen enkel probleem moeten zijn voor ICE.


Dat ICE bij een zwartwit film niet werkt heeft te maken met hoe ICE werkt en een zwartwit film is opgebouwd. Bij ICE wordt de dikte (vooral dikte verschillen) van de film met infrarood gemeten. Een grotere dikte duidt op een stofje, een kleinere dikte duidt op een kras. Op die plaatsen wordt het beeld geretoucheerd. Een zwartwit film is aan de emulsiezijde erg ongelijkmtig van dikte door de aanwezigheid van zilverkristallen in de emulsie. ICE raakt hierdoor totaal van slag. Naar ik heb gehoord werkt ICE óók niet bij Kodachrome dia's.

Een kleurennegatieffilm, ook die met een korrelige structuur, zijn daarentegen prima met ICE te scannen.

Jonnie88 schreef:
@ Hanfo en Tum; ooit de V700/750 geprobeerd met kleinbeeld?

Hoewel de vraag aan Hanfo en Tum is gesteld, zou ik toch even willen reageren. Als je wilt haal ik mijn ongevraagde reactie weer weg . . . . Wink

Ik heb voor mijn kleinbeeldnegatieven de Nikon Coolscan IV ED. Ik kan ook kleinbeeld scannen met mijn Epson V500, maar de resultaten halen het bij lange na niet bij die van de Coolscan.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Zo Jan 11, 2009 18:17    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn Canon 8600f en mijn Minolta Dual 2 komen redelijk bij elkaar in de buurt maar dan moet ik wel het beeld van de Canon in PS met unsharp mask bewerken. Op zich vind ik de kleinbeeld scans van de Canon vaak wat kleur betreft beter maar de scherpte is dus net iets minder. De korrel is wel minder prominent aanwezig. Nu is een Minolta Dual 2 denk ik niet zo goed als een Coolscan IV maar de 8600 is wel vergelijkbaar met de v500.

Echter een v700/750 is een stapje beter dan een v500 en het zou fijn zijn om maar 1 scanner te hoeven te gebruiken die in kleinbeeld net is zo goed is als mijn Minolta wbt scherpte. Verder is mijn Minolta denk ik op z'n eind; z'n dynamisch bereik is wat beperkt (ik denk dat de lamp niet meer goed is) en mechanisch loopt het allemaal niet meer zo goed vandaar mijn vraag.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Zo Jan 11, 2009 20:18    Onderwerp: Reageer met quote

frederix schreef:

Ik heb voor mijn kleinbeeldnegatieven de Nikon Coolscan IV ED. Ik kan ook kleinbeeld scannen met mijn Epson V500, maar de resultaten halen het bij lange na niet bij die van de Coolscan.


Wat scheelt eraan, kleur of scherpte of vertekening, of iets anders ?
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Zo Jan 11, 2009 20:29    Onderwerp: Reageer met quote

Tum schreef:
frederix schreef:

Ik heb voor mijn kleinbeeldnegatieven de Nikon Coolscan IV ED. Ik kan ook kleinbeeld scannen met mijn Epson V500, maar de resultaten halen het bij lange na niet bij die van de Coolscan.


Wat scheelt eraan, kleur of scherpte of vertekening, of iets anders ?

Met name in scherpte blijft de V500 ver achter bij de Coolscan.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Zo Jan 11, 2009 20:54    Onderwerp: Reageer met quote

Tum schreef:
frederix schreef:

Ik heb voor mijn kleinbeeldnegatieven de Nikon Coolscan IV ED. Ik kan ook kleinbeeld scannen met mijn Epson V500, maar de resultaten halen het bij lange na niet bij die van de Coolscan.


Wat scheelt eraan, kleur of scherpte of vertekening, of iets anders ?


De Nikon Coolscan is een dedicated kleinbeeldscanner, optisch een zeer verfijnd instrument. Zeker bij afdrukken zal de Nikon betere resultaten geven dan de Epson. Maar of dat door iedereen gezien wordt is maar de vraag. Hier las ik dat er "bijna" geen onderscheid te zien is tussen een Nikon Coolscan en de V700. Dat heeft mij indertijd doen besluiten de Nikon Coolscan eruit te gooien en voor een Epson te gaan.

Ik ben er best van overtuigd dat op klb de Epson het niet haalt bij de Coolscan. Maar ik heb wel een aantal zaken in overweging genomen.
Zoals het in een keer kunnen scannen van 24 negatieven klb of 6 middenformaat negatieven in een keer te beoordeling. Voor publicatie's scan ik enkel voor het internet, dus voor het afdrukken hoef ik geen scanner. En dat ik meerdere formaten kan scannen met de Epson anders had ik er nog een 6X6 scanner bij moeten kopen.

Het verschil in tussen flatbads en dedicated filmscanners is dacht ik vooral het scheidend vermogen en de kracht van de scanner om nog kleine details te kunnen lezen bij een bepaalde densiteit (dekking) van de film.
Bij flatbads gaan er meer details verloren. En wellicht hoef je wat minder te verscherpen.

Maar vergeet een ding niet, koop een scanner die bij je doel past.
Voor uitsluitend internet publicaties e.d, klein formaat afdrukken heb je echt geen 'state of the art' nodig.
Maar ja, dat is mijn mening.
En goed inscannen is een kunst en niet 1,2,3.... gedaan.

Ik ben overigens tevreden met de resultaten, zowel van klb als middenformaat van de Epson.

Kleinbeeld scan Epson met Rollei35 led genomen
Midden formaat scan Epson met Rolleiflex genomen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Zo Jan 11, 2009 21:51    Onderwerp: Reageer met quote

Beide type apparaten hebben voordelen. Mijn ervaring is wel, dat een echte filmscanner aanmerkelijk scherper is. Bij kleinbeeldscans uit m'n Minolta 5400 is ook de korrel in de film scherp zichtbaar en dat is me bij de Epson V700 nooit gelukt. Het is maar hoe belangrijk je het vindt (en uiteraard het doel waarvoor de scan gebruikt wordt).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Zo Jan 11, 2009 22:14    Onderwerp: Reageer met quote

Frank schreef:
Beide type apparaten hebben voordelen. Mijn ervaring is wel, dat een echte filmscanner aanmerkelijk scherper is. Bij kleinbeeldscans uit m'n Minolta 5400 is ook de korrel in de film scherp zichtbaar en dat is me bij de Epson V700 nooit gelukt. Het is maar hoe belangrijk je het vindt (en uiteraard het doel waarvoor de scan gebruikt wordt).


Heb je weleens gespeeld met het instellen van de voetjes van de masker ?
Ik vind op de 'korrel' scannen niet echt mooi, eerlijk gezegd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group