Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Diafragma kapot?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Runaque
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 17-4-2007
Berichten: 8
Woonplaats: Antwerpen

BerichtGeplaatst: Za Apr 04, 2009 11:54    Onderwerp: Diafragma kapot? Reageer met quote

Ik ben hier al een hele poos niet meer geweest door tijdgebrek, veel te druk met werk en digitale fotografie waar ik me op aan het toeleggen ben.
Nu had ik al eerder te weten gekomen dat ik een K4 heb, maar sinds een paar dagen blijkt het een Rolleiflex Automat 6x6 K4B uit 1954 te zijn.

Nu heb ik onlangs een handleiding van het internet gehaald om de werking van de camera te bestuderen en toen bleek dat ik het diafragma niet kon instellen dmv het wieltje te verdraaien. Ik zie het diafragma niet verder open gaan en blijft dus volledig dicht en ik vermoed dat deze wel eens kapot kan zijn.
Nu vroeg ik mij af of het een grote kost is (allicht wel) om dit te laten herstellen? Of is het gemakelijk zelf te doen? Ik heb al wel eens losse diafragma's gezien in dat formaat, maar nooit echt bij stil gestaan.
Ik dacht de camera misschien de volgende keer ik naar Mexico op reis ga mee te nemen om daar wat zwart wit plaatjes te schieten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Za Apr 04, 2009 15:10    Onderwerp: Reageer met quote

Blijft het diafragma dicht, ook als je de ontspanknop indrukt?
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Runaque
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 17-4-2007
Berichten: 8
Woonplaats: Antwerpen

BerichtGeplaatst: Za Apr 04, 2009 19:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, ik heb het geprobeerd en het blijft volledig gesloten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Zo Apr 05, 2009 21:01    Onderwerp: Reageer met quote

Dat lijkt me niet goed.

De reparaties die ik bij Klinkhamer heb laten uitvoeren waren in de orde grootte €75,- tot €125,- (defecte achterwanden van de SL66). Je zou een richtprijs kunnen vragen.


Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Ma Apr 13, 2009 22:31    Onderwerp: Reageer met quote

Waarschijnlijk is de voorkant er een keer door iemand afgehaald en teruggezet zonder te checken of het diafragma wieltje wel goed koppelt met het palletje van de diafragma ring op de sluiter. Als ie niet correct koppelt kan het diafragma 1 keer geheel sluiten maar daarna niet meer open. Let wel; dit is onafhankelijk van de onstpanknop. Dit zijn geen vlug open en dicht diafragma's zoals bij een gewone reflex.

Er is waarschijnlijk niks mis met het diafragma zelf. Wel kan het zijn dat er meer met de camera aan de hand is; de voorkant is er waarschijnlijk niet voor niets afgeweest.

Op zich is het niet heel erg moeilijk dit zelf te herstellen als je het aandurft om het leer van de voorkant eraf te halen en de schroeven los te maken die de voorkant vast houden. Ook de zelfontspanner knop zal eraf moeten.

Ik heb zelf een Automat MX (ik denk K4a) uit elkaar liggen; deze is bijna identiek aan de K4B. Ik kan je eventueel wat foto's sturen.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Di Apr 14, 2009 21:31    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk ook dat het koppeling los zit. Waarschijnlijk kan je ook met het wieltje ook niet het hele bereik door.

Om het te maken moet de voorkant eraf en naast het leer en schroefje moet je ook de ring van de flits contact los schroeven. Daar heb je een tooltje voor nodig wil je deze onbeschadigd los krijgen.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group