Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
scansoftware
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De digitale werkwijze
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Do Aug 06, 2009 18:44    Onderwerp: scansoftware Reageer met quote

Aanvankelijk was ik redelijk tevreden over de software, die bij mijn scanners geleverd werd, maar langzamerhand begon ik toch de beperkingen te zien van de epson en minolta software.
Ik ben verder gaan zoeken en nu bij Vuescan uitgekomen. In tegenstelling tot oudere versies, die ik wel eens uitgeprobeerd heb, is de huidige versie erg gebruiksvriendelijk. Ik scan nu in DNG formaat en dat lijkt toch wel veel betere resultaten te geven. Zo ben ik onlangs begonnen aan het scannen van een 50 jaar oud familie-archief (je kent dat wel, gefotografeerd met een agfa clackachtige en vervolgens door een flink nivellerende ontwikkelaar gehaald). Door ze als RAW te scannen en vervolgens in een RAW-converter te "ontwikkelen" zijn daar nog hele bruikbare foto's van te maken.
De eigen software van mijn scanners beet elkaar ook. Ik kon maar 1 scanner tegelijk aanzetten. Nu staan ze allebei aan en kan ik met Vuescan gewoon kiezen welke ik gebruik.
Voor wie meer achtergrondinformatie over scannen zoekt, is het Scanning Negatives and Slides van Sacha Steinhoff misschien iets. Behandelt in zo'n 230 pagina's alles wat bij scannen komt kijken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Aug 06, 2009 20:39    Onderwerp: Reageer met quote

Heb nog steeds die Vuescan niet gedownlaod. Het is te mooi weer. skaten is dan beter dan achter het beeldscherm zitten Smile

Ik hoop met Vuescan een breder palet grijstinten te krijgen. Ik heb ook diverse negatieven waarbij ik niet tevreden ben over de scan en waarbij ik vermoed dat er absoluut meer in het negatief zit.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Vr Aug 07, 2009 22:45    Onderwerp: Reageer met quote

Heb Vuescan nu gedownload en probeer er wijs uit te worden. De eerste scans hebben volgens mij een redelijke kleurafwijking, terwijl ik het juiste filmtype geselecteerd heb.

Ook al een soort van crash meegemaakt. Er werd gesteld dat er geen scanner aangesloten was en ik kon ineens niet meer instellen of ik IR stofverwijdering wilde.

Nogeens verder knutselen .........


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Za Aug 08, 2009 8:54    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb geen ervaring met kleurnegatief, maar probeer 'm eens als DNG te scannen. Vuescan heeft een eigen raw-converter.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Za Aug 08, 2009 12:08    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zit nog met de probeer-versie he , die heeft niet alle functies.

Wederom een crash gehad gisteren. Dat moet wel beter worden anders koop ik die zooi niet.

Ik ga nog ZW proberen. Maar de kleurbalans is natuurlijk wel een issue. Ik kan me overigens voorstellen dat in RAW er geen correctie wordt uitgevoerd voor de oranje basislaag van kleurennegatief ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Za Aug 08, 2009 12:24    Onderwerp: Reageer met quote

Paul,

Als het goed is er geen verschil tussen een probeer-versie of een originele versie.
Je koopt een sleutel.
Het resultaat zit alleen zonder sleutel vol met $ tekens.
2 jaar terug had ik voor de dual III ook Vuescan geprobeerd voor Linux. Maar toen toch gekozen voor de Minolta software ondanks Windows.
De software van Minolta ging toen beter om de autm. verwerking van de slede.
De huidige RAW verwerking lijkt mij ook wel interessant.
Misschien dat ik het weer eens probeer.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Za Aug 08, 2009 22:10    Onderwerp: Reageer met quote

Theo,

die probeerversie is de eenvoudige versie en die heeft geen RAW, als ik het allemaal goed onthouden heb.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tjibs
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 22-7-2008
Berichten: 32

BerichtGeplaatst: Ma Aug 17, 2009 9:50    Onderwerp: Reageer met quote

Het film-selectie paneeltje in Vuescan is allemaal leuk en wel, maar heeft voor mij nooit naar behoren gewerkt.
Deze tutorial heeft mij flink geholpen, toen ik begon met het gebruik van vuescan. Het programma werkt lastiger en soms gewoonweg vervelend, maar de resultaten zijn doorgaans beter dan ik uit de standaard software kan halen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
SophiaK
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 1-2-2008
Berichten: 415
Woonplaats: Den Helder

BerichtGeplaatst: Ma Aug 17, 2009 19:53    Onderwerp: Reageer met quote

Welk besturingssysteem hebben jullie op je computer? Ik heb een nieuwe computer met Vista en daar wil de Epson en Silverfast niet goed op werken. Daarom dacht ik ook Vuescan aan te schaffen.

Sophia
_________________
www.sophiakoopman.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Ma Aug 17, 2009 21:01    Onderwerp: Reageer met quote

Zet je toch gewoon XP er naast. Kan je je oude programmatuur gewoon gebruiken.
Gaat even sneller ook.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Aug 17, 2009 22:26    Onderwerp: Reageer met quote

Tjibs,

dat filmselectie dingetje in Vuescan ziet er inderdaad veelbelovend uit, maar het werkt niet voldoende goed.

De werkmethodiek in de link die jij geeft heb ik ook toegepast, zonder succes. Ik heb van een zeker frame (kleurennegatief) drie scans gemaakt: een met Vuescan met bovenbedoelde werkwijze, een met Vuescan geheel op de automatische piloot en een met de standaard software van Minolta. De scan van de Minolta kwam er verreweg het beste uit: Een lekker breed histogram, helemaal van links naar rechts. De Vuescan versies hadden in verschillende gradaties last van kleurzweem (de film base color die niet juist werd gecorrigeerd) en een te smal histogram.

Hoe Vuescan uitpakt met zwart wit weet ik nog niet, dat zal ik nogeens proberen. maar zoals het er nu uitziet ga ik vuescan niet kopen omdat ik er niets mee opschiet.

@Sophia:

Ik had in het verleden al geen succes met SilverFast. Een paar dagen geleden weer eens gedownload voor mijn Minolta scanner en wederom geen succes: Een veels te hard contrast met vooral dichtgelopen donkere partijen.

Als jij met een Epson scanner werkt dan moet je die bijgeleverde Epson software toch nog maar eens proberen. In het verleden heb ik ervaren dat die Epson software gewoon goed is: Een mooi breed palet aan tinten en geen dichtgelopen partijen. Frank had meer recent ook goede ervaring met de software van zijn Epson V-zoveel.



Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Aug 17, 2009 22:28    Onderwerp: Reageer met quote

Sophieke,

als dat een aanbod is van Theo om XP op jouw computer te zetten zou ik dat zeker in overweging nemen. Vista is gewoon een misbaksel. In het gunstigste geval werkt het bijna even goed als XP. XP is prima, en als je dan je vertrouwde software kunt blijven gebruiken, dan wist ik het wel.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Ma Aug 17, 2009 23:19    Onderwerp: Reageer met quote

Paul,

Sophia heeft meer dan voldoende kennis om XP naast Vista te zetten. Wink Wink

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
SophiaK
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 1-2-2008
Berichten: 415
Woonplaats: Den Helder

BerichtGeplaatst: Di Aug 18, 2009 20:20    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien heb je gelijk Theo. Daar heb ik niet eens aan gedacht. Het is al wel een tijdje geleden dat ik een tweede besturingssysteem geïnstalleerd heb. Misschien maar eens een poging wagen. Ik moet me er weer even in verdiepen. Als ik er niet uit kom vraag ik wel raad bij je Theo.

Sophia
_________________
www.sophiakoopman.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Di Aug 18, 2009 21:50    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb met vista en epson geen problemen. Silverfast weet ik niet, daar moet ik me nog in verdiepen. Heb je de laatste driver (2008) bij epson van de site gehaald?

Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De digitale werkwijze Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group