Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Amersfoort (NL) op Agfacolor CN17 van ruim 40 jaar oud

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Foto's maken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Di Sep 01, 2009 20:31    Onderwerp: Amersfoort (NL) op Agfacolor CN17 van ruim 40 jaar oud Reageer met quote

Ik heb gisteren aan het einde van de middag, het begin van de avond, een oude film Agfacolor CN17 volgeschoten, De film heb ik op de fotograficabeurs in Doesburg gekocht. Het bleek geen 120 maar een 620 spoel te zijn, dus paste die film niet in mijn camera. Ik heb de film omgespoeld naar 120 spoel en gisteren dus gebruikt.

Veel opnamen waren behoorlijk onbruikbaar vanwege aantasting van de emulsie door o.a. schimmel. Ik heb de film belicht als 5 asa. Dat betekent bij het zonnige weer van gisteren een sluitertijd van 1 en soms ½ seconde bij f:11. Dus is statiefwerk. Ik liep voor mijn gevoel voor gek met een statief bij zonnig weer maar dat hoort er een beetje bij. Mr. Green

Ik heb geprobeerd om overdag bij zonnig weer bewegingsonscherpte van bewegende mensen e.d. vast te leggen. Voor een deel van de opnamen was de 1 en ½ seconde die ik gebruikte te lang en waren de mensen door hun beweging opgelost in de omgeving. Slechts een 2-tal foto's van deze rol zijn wat dat aangaat min of meer gelukt, deze staan hieronder:


Foto 1



Foto 2


Op een gegeven moment stond ik te wachten op fiets o.i.d. als beeldvulling, toen ik door een man en zijn dochter werd aangesproken. Ze stelden wat vragen over mijn onvolprezen Rolleicord en wat ik aan het fotograferen was. Ik gaf uitleg van mijn erg oude film van ruim 40 jaar oud en mijn bedoeling om bewegingsonscherpte vast te leggen. Het meisje bood aan om op mijn aangeven door het beeld te lopen. Die foto is helaas mislukt door een aangetaste emulsie. Hieronder de mislukte foto:


Foto 3

Het gebruik van erg oude film blijft spannend en het is altijd weer een verrassing wat er op komt te staan.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
SophiaK
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 1-2-2008
Berichten: 415
Woonplaats: Den Helder

BerichtGeplaatst: Do Sep 03, 2009 8:53    Onderwerp: Reageer met quote

Leuke experimenten, Frederix. Je schrijft dat je de film belicht hebt als een 5 asa film. Wat was de oorspronkelijke asa van de film?

Sophia
_________________
www.sophiakoopman.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Do Sep 03, 2009 10:37    Onderwerp: Reageer met quote

Zonde van die laatste. De kleur van de lucht is daarop echt subliem! Met wat croppen is er nog wel een aardig plaatje over, gelukkig.

.tsooJ
_________________
Take only photographs, leave only footsteps.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Do Sep 03, 2009 12:16    Onderwerp: Reageer met quote

SophiaK schreef:
Leuke experimenten, Frederix. Je schrijft dat je de film belicht hebt als een 5 asa film. Wat was de oorspronkelijke asa van de film?

Sophia

Hoi Sophia,

De Agfacolor CN17 had een gevoeligheid van 17 DIN, dat is 40 asa. Ik heb de film 3 stops overbelicht. Dat komt neer op 5 asa.

Dit is uiteraard een wilde gok geweest. Deze film, maar ook de vorige film, laat zien dat 5 asa een goede instelling was.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Foto's maken Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group