Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Aangenaam!

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Even voorstellen ...
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Stephan
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-10-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Brabants Centrum

BerichtGeplaatst: Zo Okt 04, 2009 19:46    Onderwerp: Aangenaam! Reageer met quote

Beste mensen,

Graag wil ik me even voorstellen, Stephan, 41 jaar en af en toe in de weer met zijn Yashica 44. Enige tijd geleden dook uit de nalatenschap van mijn opa een Rolleiflex Automat op. Ik moet 'm nog steeds een keer laten nakijken want hij is al zeker 30 jaar niet gebruikt. Laatst even overwogen om mijn Nikon F90X te laten voor wat 'ie was en een D90 aan te schaffen... maar toch maar niet. Van het uitgespaarde geld kan ik mooi die Rolleiflex laten reviseren. Binnenkort dus maar eens in de trein naar Zoetermeer stappen!

Ik kijk al een tijdje mee op het Rollei- forum en laat me daarbij telkens weer verrassen en inspireren door de mooie foto's. Heel leerzaam!

Ik kijk er naar uit om die camera te kunnen gaan gebruiken, want het assortiment voor de Yashica is natuurlijk erg beperkt (Efke en Rollei 80S, dat is het wel zo'n beetje volgens mij). En wie weet zien jullie de resultaten dan wel in de Gallery.

Overigens zit ik nog wel een beetje te dubben over mijn workflow. Thuis ontwikkelen en afdrukken is geen optie, een keertje de huurdoka in kan best, maar wie weet is het wel het handigste om mijn films te (laten) scannen en ze vervolgens zelf in Photoshop eventueel nog na te bewerken. Ik heb alleen geen enkel benul van scanners, dus daarover zal best wel eens een vraagje voorbij komen.

Hartelijke groet,

Stephan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Zo Okt 04, 2009 21:08    Onderwerp: Reageer met quote

Stephan van harte welkom.
Heel goed om analoge nog niet in de wilgen te hangen.
Je Rolleiflex is straks in goede handen bij Wil.
Zelf ontwikkelen (zwart-wit) is best te doen. Een donkere ruimte om de film op te spoelen is voldoende. Het ontwikkelproces kan je in de keuken en/of badkamer doen.
Het scannen is ook best te doen Zou je niet zeggen met mijn laatste inzendingen Embarassed Embarassed ) Gelukkig bleek dit een technisch mankement te zijn.
Over de merken en methodieken lopen meningen hier uit één.
In ieder geval alvast veel plezier straks met je Rolleiflex.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Zo Okt 04, 2009 21:11    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Stephan,

welkom hier.

het reviseren van de Rollei zal rond de E 100,- kosten en dan loopt ie zeker weer jarenlang goed !

Scannen hebben veel mensen hier ervaring mee, dus vraag gerust. Thuis ontwikkelen is overigens goed te doen. Een donker gemaakte kast is in de meeste woningen nog wel te realiseren. Je kunt dan prima je film inspoelen en de rest van het verhaal kan bij daglicht aan het aanrecht gebeuren. Voor zwart wit een aanrader.

Kleur ontwikkelen doen ze prima bij de Hema, voor ongeveer E 2,75 per rol, met de optie "niet knippen" als je dat wilt Smile

Veel plezier,

Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Zo Okt 04, 2009 22:22    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Stephan,

Welkom bij de club!

Het kan trouwens best zijn dat je Automat het nog doet zonder revisie. Heb je hem al even getest?

Ik ben eigenlijk wel een beetje benieuwd naar je 4x4 resultaten van de Yashica. Ik heb zelf namelijk net een Baby Rolleiflex (ook 4x4) gekocht en ik ben benieuwd naar die Efke en Rollei film. Ik heb trouwens nog een 127 kleurenrol liggen maar denk niet dat die nog ergens ontwikkeld kan worden; heb jij ooit nog wel eens een oude kleurenrol in de Yashica gehad?

Over het scannen van 6x6; misschien kan dat bij een professioneel lab maar zelf een flatbed scanner kopen is denk ik toch het beste. Prijzen voor een redelijk goede (Canon 8800f, Epson v500 en v600) ligt tussen de 175 en 250 euro. Je kunt ook voor de top gaan op flatbed gebied met de Epson v700 en v750 maar die zijn ongeveer 480 en 680 euro...

Een alternatief is natuurlijk tweedehands; bijvoorbeeld een Canon 8600f of de oudere Epson 48xx en 49xx modellen.

Theo probeert het nu zelfs met een nog oudere Epson 4180 maar hij moet het nog even leren Wink

Zelf z/w ontwikkelen is natuurlijk peanuts.

Laat maar komen die foto's!

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Zo Okt 04, 2009 22:46    Onderwerp: Reageer met quote

Zelf kleur ontwikkelen is ook peanuts, zels nog makkelijker. Vervelend is alleen dat die chemiecalien beperkter houdbaar zijn, vooral vervelend voor mensen die maar incidenteel kleur doen.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Stephan
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-10-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Brabants Centrum

BerichtGeplaatst: Ma Okt 05, 2009 5:21    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi allemaal,

Dank voor jullie welkom, tips en suggesties. Hier een paar van mijn reacties voor ik een van de relevante rubrieken induik:

@Jonnie88: de knoppen voor diafragma- en sluitertijdinstelling lopen ontzettend stroef, ik ben er veiligheidshalve dus maar verder vanaf gebleven.
De Rolleifilm heb ik nog nooit gebruikt, de Efke bevalt goed. De laatste keer dat ik een kleurenfilm schoot in de Yashica zal ergens in de eerste helft van de jaren '90 zijn geweest. Geen idee wie nu nog 127 kleurenfilm kan ontwikkelen, misschien Color Utrecht? Daar laat ik de z/w film ook ontwikkelen (nee, ik heb daar geen aandelen :-) )

@allen: ik heb ook nog een Agfa Rondinax liggen, misschien toch maar eens proberen om de films zelf te ontwikkelen.

Groet,

Stephan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Di Okt 06, 2009 19:20    Onderwerp: Reageer met quote

Welkom Stephan,

over zelf ontwikkelen is vrij veel te vinden op internet, dat heb je zo onder de knie. Films, ontwikkelaar en fixeer wordt door RoVo thuisbezorgd. Scannen kost je een uurtje en nabewerken is een avondje plezier.
Dan nog een mooie print zien te krijgen Rolling Eyes

Ik ben benieuwd of je verschillen gaat zien in de tekening van de lens in de Rollei. Mijn Yashica 635 tekent erg wollig.

Ben benieuwd naar je foto's.

Groeten,
Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Di Okt 06, 2009 20:57    Onderwerp: Reageer met quote

Welkom Stephan. Alternatief voor een donker gemaakte kast is 's avonds op het toilet. Gaat bij mij erg goed.

Tum, ik heb een Yashica Mat en die lens is rete scherp. Vind alleen die rode raster op het matglas niks Confused
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Even voorstellen ... Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group