Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Vraag lichtwaarde (ev) icm ISO

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Foto's maken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Arjan4130
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 2-9-2008
Berichten: 10
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Ma Dec 07, 2009 0:19    Onderwerp: Vraag lichtwaarde (ev) icm ISO Reageer met quote

Hallo,

Ik had mijn roleiflex een tijdje een beetje verwaarloosd Embarassed , maar nadat ik laatst een setje met Rolleinar 1 en 2 (de 3-delige varianten) en wat filters tegenkwam (en natuurlijk gelijk kocht Very Happy) wilde ik weer vol enthousiasme gaan fotograferen.

Nu raakte ik echter nogal in verwarring. Nadat ik eerder had gewerkt met het bepalen van de juiste sluitertijd en diafragma voor de situatie en film die ik gebruikte, wilde ik nu gaan werken met lichtwaarden.
Ik was in de veronderstelling dat deze waarden altijd zorgden voor eeen juiste koppeling van sluitertijd en diafragma. Maar ineens besefte ik dat de koppeling per ingestelde lichtwaarde op mijn Rolleiflex gelijk bleef ongeacht de ISO waarde die ik had ingesteld.
Dit kan toch niet juist zijn? Of maak ik een denkfout?

Ik bepaal een lichtwaarde (aan de hand van een lichtmeter of een schema), en vervolgens stel ik deze in op de Rolleiflex. Dit levert een reeks combinaties op van sluitertijd en diafragma waarbij de belichting gelijk blijft. Maar of de belichting in dat geval juist is hangt toch af van de lichtgevoeligheid van de film?

Volgens mij klopt de belichting bij een film met ISO 100, maar bij een film met andere ISO waarden klopt deze niet meer.

Is het de bedoeling dat je zelf middels een vlugge berekening compenseert voor een andere ISO waarde?

En wat doet de knop waarop je filmsnelheid en filmtype instelt dan? Of doet deze niks en is het alleen ter herinnering voor jezelf?

Ik hoop dat iemand mijn verwarring wat kan ontwarren.

Groet
Arjan

ps: Mocht er iemand nog 127 spoelen hebben ben ik erg geinteresseerd. Ik heb een middenformaat onderwatercamera die 120 film aankan, maar helaas wel afhankelijk is van het gebruik van een 127 opnamespoel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Ma Dec 07, 2009 0:57    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Arjan,

Ik heb geen Rolleiflex met EVS of lichtmeter maar heb ooit wel een Zeiss Ikon gehad met een lichtmeter die ook een lichtwaarde afgaf; echter bij deze lichtmeter las je de lichtwaarde af bij een bepaalde ASA/ISO waarde. Ik kreeg dus bijvoorbeeld lichtwaarde 14 bij 200 ASA en die 14 stelde ik in op de sluitertijd/diagrafma ring.

Je lichtwaarde hangt dus af van de ASA/ISO instelling van je lichtmeter.

Persoonlijk vind ik het handiger om altijd een diaftagma/tijd combinatie af te lezen van de lichtmeter en geen lichtwaarde.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma Dec 07, 2009 16:13    Onderwerp: Re: Vraag lichtwaarde (ev) icm ISO Reageer met quote

Ach.. schreef:
ps: Mocht er iemand nog 127 spoelen hebben ben ik erg geinteresseerd. Ik heb een middenformaat onderwatercamera die 120 film aankan, maar helaas wel afhankelijk is van het gebruik van een 127 opnamespoel.
Bedoel je echt een 127 spoel, of een 620 spoel? 120 film gaat niet op een 127 spoel passen; 127 film is 40mm breed, 120 film is 60mm.

Een 620 spoel is een dunner 120 spoel; de film is hetzelfde maar de as van de spoel is dunner. 120 film kan zonder veel problemen overgespoeld worden op 620.

.tsooJ
_________________
Take only photographs, leave only footsteps.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Arjan4130
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 2-9-2008
Berichten: 10
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Ma Dec 07, 2009 20:27    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn fout. Ik bedoel inderdaad een 620 spoel.
Het probleem is dat het tandje dat de opnamespoel moet laten draaien te klein is voor een 120 spoel. Hij draait nutteloos rond in het gat dat in de spoel zit.

Wat betreft de belichting: Bedankt voor de tip met betrekking tot de bepaling van de lichtwaarde. Voor de duidelijkheid, mijn Rollei heeft ook geen ingebouwde meter. Ik gebruik een losse meter of ik bepaal de lichtwaarde aan de hand van een schema.

Ik denk dat de onduidelijkheid de laatste keer is ontstaan doordat ik de "ultimate exposure computer" van Fred Parker probeerde te gebruiken. De (ev) lchtwaarden voor verschillende lichtsituaties zoals door hem gegeven in een tabel, zijn niet zomaar over te nemen als instelling op m'n Rolleiflex.
Met de andere door hem gegeven tabel levert de door hem gegeven lichtwaarde icm de ISO waarde wel gewoon een combi van diafragma en sluitertijd op.
Ik dacht even makkelijk aan de slag te gaan met een universele lichtwaarde, maar helaas.

In ieder geval weer hartelijk bedankt. En mocht er dus nog iemand 620 spoelen of film hebben, of een adresje weten, ik zou er erg blij mee zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Ma Dec 07, 2009 23:08    Onderwerp: Reageer met quote

Met een beetje knutselwerk kun je een 120 spoel wel "ombouwen"; met wat metaal kun je het gat van de spoel zodanig klein maken dat het 620 tandje hem wel grijpt; verder moet je uiteinden van de (plastic) spoel even bijknippen anders zijn ze te breed. Wel even opletten dat het strak opspoelt anders krijg je lichtlekkage langs het uiteinde. En zo snel mogelijk verwerken. Voordeel van deze methode is dat je niet afhankelijk bent van echte 620 spoelen, nadeel is dat het soms na een halve film niet meer werkt....

Heb het ooit succesvol gebruikt in een franse Kinax 2.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Wo Dec 09, 2009 14:17    Onderwerp: Lichtwaarden Reageer met quote

Hoi Ach..,

Ik heb denk ik zo'n 20 jaar geleden een losse belichtingsmeter gekocht. Met verbazing keek ik naar de schaal met EV-waarden. Ik begreep er geen snars van en gebruikte deze dan ook niet. Nergens kon ik op mijn toenmalige camera (Canon EOS 650) lichtwaarden terugvinden. Ik las altijd een combinatie diafragma / sluitertijd af.

Ruim een jaar geleden kreeg ik een Rolleicord Vb in de schoot geworpen. Op deze camera kon je de EV-waarde instellen. Ik lees vanaf dát moment nog alleen de lichtwaarde af op mijn belichtingsmeter, stel mijn camera daarop in en kan dan nog een keuze maken voor óf een bepaalde sluitertijd óf een bepaald diafragma, uiteraard passend binnen de mogelijkheden van dat moment . Ik vind het ideaal en zou niet meer anders willen! Je moet er wel voor zorgen dat de losse belichtingsmeter op de juiste filmgevoeligheid ingesteld staat.

Op mijn Rolleicord kun je op de scherpstelknop de filmgevoeligheid instellen, dit is slechts een geheugensteuntje.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Wo Dec 09, 2009 15:21    Onderwerp: Reageer met quote

Zo werk ik ook met mijn Baby Rollei. Maar dan (meestal) zonder belichtingsmeter. Cool

.tsooJ
_________________
Take only photographs, leave only footsteps.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Foto's maken Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group