Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Agfa Rondinax

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Stephan
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-10-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Brabants Centrum

BerichtGeplaatst: Zo Dec 13, 2009 22:18    Onderwerp: Agfa Rondinax Reageer met quote

Heeft iemand ervaringen hiermee?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Wo Dec 16, 2009 12:27    Onderwerp: Reageer met quote

Ooit, in een heeeeel grijs verleden (begin jaren 70?) gebruikt, maar dat was volgens mij alleen een kleinbeeldversie. Is gewoon een ontwikkeltankje met een iets andere vorm dan de gebruikelijke patterson-en jobotankjes. Nadeel dat er naar ik aanneem geen onderdelen meer verkrijgbaar zijn en dat het de vraag is op het inspoelmechanisme van de spoel na zoveel jaren nog werkt.
Indien nodig kun je hier een manual downloaden.

http://www.urmonas.net/manuals/rondinax/rondinax.html
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Stephan
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-10-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Brabants Centrum

BerichtGeplaatst: Wo Dec 16, 2009 13:02    Onderwerp: Reageer met quote

Die manual had ik al gevonden, maar evengoed dank. Ik heb een Rondinax 60, dus voor MF. Afgaande op de handleiding is mijn exemplaar nog compleet, en hij ziet er verder ook nog goed uit. Ik vroeg me af of het handig werken is met zo'n daglichtontwikkeltank.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Wo Dec 16, 2009 13:15    Onderwerp: Reageer met quote

Het grote voordeel van een Rondinax is dat je hem bij daglicht kan laden en dus geen donkere kamer (of WC/badkamer oid) nodig hebt.

Heb er ooit 1 voor 35 mm gehad en het inspoelen ging prima maar het ontwikkelen niet zo goed; ik kreeg strepen. Dit kwam volgens mij omdat ik maar 1 kant opdraaide en dat moest omdat de film anders van de spoel "afglijdt". Het draaien is de vervanging van het kiepen wat je bij een normale tank doet maar dat kan niet bij deze tank omdat de vloeistof er dan uitloopt.

Het in- en uitgieten van de vloeistoffen was verder een beetje een knoeiboel omdat het trechtertje veel kleiner is dan bij een gewone tank.

Hij had wel een ingebouwde thermometer wat wel weer positief was.

Ik heb hem weinig gebruikt omdat ik toch altijd wel een WC wist te vinden die donker te maken was.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Wo Dec 16, 2009 19:32    Onderwerp: Reageer met quote

Jonnie88 schreef:
Het grote voordeel van een Rondinax is dat je hem bij daglicht kan laden en dus geen donkere kamer (of WC/badkamer oid) nodig hebt.

Heb er ooit 1 voor 35 mm gehad en het inspoelen ging prima maar het ontwikkelen niet zo goed; ik kreeg strepen. Dit kwam volgens mij omdat ik maar 1 kant opdraaide en dat moest omdat de film anders van de spoel "afglijdt". Het draaien is de vervanging van het kiepen wat je bij een normale tank doet maar dat kan niet bij deze tank omdat de vloeistof er dan uitloopt.

Het in- en uitgieten van de vloeistoffen was verder een beetje een knoeiboel omdat het trechtertje veel kleiner is dan bij een gewone tank.

Hij had wel een ingebouwde thermometer wat wel weer positief was.

Ik heb hem weinig gebruikt omdat ik toch altijd wel een WC wist te vinden die donker te maken was.

Jon

Ik heb zo'n tankje in het verleden wel eens gebruikt. Het is net wat Jonnie zegt, de ontwikkeling is niet egaal. Bij het draaien van de spoel met film ontstaat er in het midden van de film meer beweging in de ontwikkelaar dan langs de randen. Hierdoor wordt de film in het midden meer ontwikkeld en daardoor wat donkerder dan langs de randen. Ik heb om die reden dit tankje niet meer gebruikt, ik vond het waardeloos.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Stephan
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-10-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Brabants Centrum

BerichtGeplaatst: Wo Dec 16, 2009 20:09    Onderwerp: Reageer met quote

Dit lijken mij inderdaad wel serieuze bezwaren. Toch eens kijken of ik in mijn eigen huis niet een donker kot kan regelen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group