Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Zo'n Epson 4490, is dat wat?
Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De digitale werkwijze
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Zo Dec 20, 2009 23:03    Onderwerp: Reageer met quote

Hier nog een link die ik tegenkwam met een vergelijking Canon 8800 en een Nikon 5000: http://form.pbase.com/viewtopic.php?f=10&t=34256.

En de eerste foto is zelfs met een Rolleicord III gemaakt. Wat wil je nog meer.. Cool

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Agnostic
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-11-2009
Berichten: 256

BerichtGeplaatst: Wo Dec 23, 2009 12:53    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb nog een tip. Scannen direct op het glas levert veel scherpere details op dan scannen in de negatief houder. Om het negatief vlak te houden gebruikte ik een stukje glas uit een lijst maar dat levert "newton rings" op in veel scans:


Ik heb nu net vandaag voor 10 euro een stukje ontspiegeld glas gehaald bij een lijstenmaker om de hoek (je moet glas hebben dat aan 1 zijde licht opgeruwd is niet glas dat een coating heeft). Negatief met emulsie zijde op de plaat, stukje glas erop met ruwe zijde op het negatief: super scherpe scans en geen newton ring te bekennen.

6x9 Fuji G690BL, Fujinon S 100/3.5, Rollei Retro 100 ontwikkeld in Rodinal 1:50, Canoscan 8800f, 3200DPI, sharpening aan, verder alles uit. Scherp genoeg voor mij!


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Wo Dec 23, 2009 13:17    Onderwerp: Reageer met quote

Direkt op de plaat is helaas niet voor elke scanner beter; voor de 8800 is dat toevallig wel het geval (zie die Stockholmreviews waarbij het negatief zelfs onder de plaat wordt geplakt!) maar bijvoorbeeld voor een epson V700/V750 is dat niet de beste plek. Voor de Epson V700/750 worden spacers meegeleverd waarmee de afstand van de houder tot het glas gevarieerd kan worden voor de optimale scherpte (blijkbaar hebben ze bij Epson weinig vertrouwen in hun eigen kwaliteitscontrole) en de optimale scherpte ligt vaak meerdere mm boven de plaat.

Je kunt voor deze scanners zelfs andere houders kopen die traploos in te stellen zijn.

Een groot voordeel van direkt op de plaat is wel de optimale vlakligging; echter mijn ervaring met de 8600 is dat het weinig uitmaakt; hij heeft denk ik heel veel scherptediepte want van een bolling van het negatief zie ik niets terug in de scherpte. Dit zal per scanner natuurlijk verschillen.

Verder leg ik het liefst zo weinig mogelijk direkt op de plaat (in het gebied dat gescand wordt) om vuiligheid en krassen te voorkomen De plaat is daar sowieso gevoelig voor.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Stephan
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-10-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Brabants Centrum

BerichtGeplaatst: Do Dec 24, 2009 6:05    Onderwerp: Reageer met quote

Waardevolle tips heren, en voor beide valt iets te zeggen. De scanner (de Canon 8800 dus) is inmiddels gearriveerd. Veel tijd om ermee te spelen heb ik nog niet gehad, maar... nieuwsgierig geworden naar de resultaten bij het scannen van 127 film heb ik dat eens geprobeerd met gebruikmaking van het masker voor 120 film. En omdat zo'n masker natuurlijk te groot is voor het 127-formaat bleef de film niet keurig vlak liggen (het bewuste stukje film was sowieso nogal gekruld). En toch: een scherpe scan. Althans, scherp met deze 'quick and dirty' werkwijze in aanmerking genomen. Dus die scherptediepte lijkt inderdaad te kloppen. Aan de andere kant, Agnostic: strakke scan die je daar laat zien! Eens kijken of ik ook zo'n stukje glas kan scoren, hier in het dorp :-)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tjibs
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 22-7-2008
Berichten: 32

BerichtGeplaatst: Ma Dec 28, 2009 11:29    Onderwerp: Reageer met quote

Als scannen op de plaat goede resultaten geeft zou je altijd nog eens kunnen proberen nat te scannen, dat schijnt ook fijne resultaten op te leveren kwa scherpte. Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Fred
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 11-9-2006
Berichten: 253
Woonplaats: Perk

BerichtGeplaatst: Di Dec 29, 2009 12:17    Onderwerp: Re: Zo'n Epson 4490, is dat wat? Reageer met quote

Stephan schreef:
De Rolleiflex ligt nu eindelijk bij Will van Manen dus binnenkort hoop ik daadwerkelijk op MF te kunnen gaan schieten (zie ook mijn welkomstpost). Een doka zit er niet in, dus wil ik films gaan scannen. Ik ben een beginner op het scan- en Photoshopvlak dus ik denk dat een topkwaliteit scanner niet aan mij besteed is (nog los van de vraag waarvan ik die moet betalen). Maar ik zoek wel iets waarmee ik acceptabele scans kan maken van KB en MF. Ik zag gisteren een goedkope - nieuwe - Epson 4490 staan. Wat is jullie mening daarover?


Ik gebruik de Epson 4990, ruim voldoende om MF in te scannen voor op het internet.
En voor een (bariet) print ga je de doka in, toch?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Di Dec 29, 2009 15:22    Onderwerp: Re: Zo'n Epson 4490, is dat wat? Reageer met quote

Fred schreef:
Stephan schreef:
De Rolleiflex ligt nu eindelijk bij Will van Manen dus binnenkort hoop ik daadwerkelijk op MF te kunnen gaan schieten (zie ook mijn welkomstpost). Een doka zit er niet in, dus wil ik films gaan scannen. Ik ben een beginner op het scan- en Photoshopvlak dus ik denk dat een topkwaliteit scanner niet aan mij besteed is (nog los van de vraag waarvan ik die moet betalen). Maar ik zoek wel iets waarmee ik acceptabele scans kan maken van KB en MF. Ik zag gisteren een goedkope - nieuwe - Epson 4490 staan. Wat is jullie mening daarover?


Ik gebruik de Epson 4990, ruim voldoende om MF in te scannen voor op het internet.
En voor een (bariet) print ga je de doka in, toch?


Fred,

Je loopt achter.
Er is nu ook bariet voor de printer. Razz Razz
Misschien wel iets voor jou. Rolling Eyes Rolling Eyes

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Fred
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 11-9-2006
Berichten: 253
Woonplaats: Perk

BerichtGeplaatst: Di Dec 29, 2009 15:53    Onderwerp: Re: Zo'n Epson 4490, is dat wat? Reageer met quote

Theo Bartelings schreef:
Fred schreef:
Stephan schreef:
De Rolleiflex ligt nu eindelijk bij Will van Manen dus binnenkort hoop ik daadwerkelijk op MF te kunnen gaan schieten (zie ook mijn welkomstpost). Een doka zit er niet in, dus wil ik films gaan scannen. Ik ben een beginner op het scan- en Photoshopvlak dus ik denk dat een topkwaliteit scanner niet aan mij besteed is (nog los van de vraag waarvan ik die moet betalen). Maar ik zoek wel iets waarmee ik acceptabele scans kan maken van KB en MF. Ik zag gisteren een goedkope - nieuwe - Epson 4490 staan. Wat is jullie mening daarover?


Ik gebruik de Epson 4990, ruim voldoende om MF in te scannen voor op het internet.
En voor een (bariet) print ga je de doka in, toch?


Fred,

Je loopt achter.
Er is nu ook bariet voor de printer. Razz Razz
Misschien wel iets voor jou. Rolling Eyes Rolling Eyes

groet,

Theo


M'n haren komen naar boven... Very Happy

Eén troost: het gebruik van de naam bariet voor digigrafie bewijst dat "gelatine silver print" de referentie is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Di Dec 29, 2009 18:34    Onderwerp: Reageer met quote

Strikt genomen is bariet niks anders dan de toevoeging van bariumsulfaat aan het papier om het witter te maken. Dit gebeurt zowel in het ouderwetse lichtgevoelige papier als in het papier dat voor printers gebruikt wordt. Bariet papier voor pinters is ook al net zo dik als het lichtgevoelige papier.

Maar hoe zit het met jouw bariet prints Theo? Wink

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Dec 29, 2009 20:34    Onderwerp: Reageer met quote

De laatste keer dat Theo bariet probeerde te printen, heeft de brandweer uit moeten rukken Smile Daarom is hij er voor voorlopig maar even mee gestopt.

Tsja, het heeft zo zijn nadelen als je chemicalienleverancier(*) dyslectisch is ...


Paul.

*) 4 x woordwaarde
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Wo Dec 30, 2009 12:00    Onderwerp: Reageer met quote

Jonnie88 schreef:
Strikt genomen is bariet niks anders dan de toevoeging van bariumsulfaat aan het papier om het witter te maken. Dit gebeurt zowel in het ouderwetse lichtgevoelige papier als in het papier dat voor printers gebruikt wordt. Bariet papier voor pinters is ook al net zo dik als het lichtgevoelige papier.

Maar hoe zit het met jouw bariet prints Theo? Wink

Jon


Uiteindelijk is de toegevoegde waarde dat de briljantje toeneemt van de afdruk en daardoor krijgt het geheel een grotere scherpte-indruk. Een garantie voor een fraaie plaat.
Wat erg prettig is van bariet (nat), je kunt het met conté potlood retoucheren. Ook kun je het schaven met een mesje, om bijvoorbeeld zwarte puntjes e.d. weg te retoucheren. Een stuk gemakkelijker te bewerken op retoucheer gebied. Maar ja, je vraagt je af wat de toegevoegde waarde is met scanners, photoshop en printbariet papier.
Alleen de kenners zien het, Jan met de Pet vind elke foto al heel mooi als hij er een 'bekende' op ziet staan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Wo Dec 30, 2009 17:54    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan me vaag herinneren dat van bariet als voordeel werd genoemd dat de foto daar in het papier zit, in plaats van erop.

Of ben ik abuis ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Stephan
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-10-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Brabants Centrum

BerichtGeplaatst: Zo Jan 03, 2010 21:41    Onderwerp: Re: Zo'n Epson 4490, is dat wat? Reageer met quote

Fred schreef:


Ik gebruik de Epson 4990, ruim voldoende om MF in te scannen voor op het internet.
En voor een (bariet) print ga je de doka in, toch?


Ik zou niets liever willen, maar helaas, een doka zit er voor mij niet in Crying or Very sad ... zoals ik al schreef.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Zo Jan 03, 2010 22:32    Onderwerp: Reageer met quote

@Paul; zie link http://www.permadocument.be/texte/N/N-procAg/N-bar.html. Als dit klopt en ik begrijp het goed is bariet meer een toevoeging voor gladmaken en minder voor witmaken. Verder lijkt het zilver niet in dezelfde laag te zitten.

Ik weet niet precies hoe het werkt met barietpapier voor een inktjet maar als ik gewoon fotopapier gebruik trekt de inkt er volgens mij wel "in".

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Fred
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 11-9-2006
Berichten: 253
Woonplaats: Perk

BerichtGeplaatst: Ma Jan 04, 2010 9:13    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Ik kan me vaag herinneren dat van bariet als voordeel werd genoemd dat de foto daar in het papier zit, in plaats van erop.

Of ben ik abuis ?


Paul.


Bariet (bariumsulfaat) is ook witmaker.
Maar analoog bariet papier (gelatine silverprint) is ook veel méér.
De 'diepte' met name.

Inktjet bariet: beeld ligt "op" de drager, heel kras en streep (bij het printen)en mesomerie (verschillende toningonder verschillend wit licht) gevoelig.

Nu achter glas zal je niet veel verschil merken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De digitale werkwijze Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group