Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Lichtmer Sekonic

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Geoscherpzicht
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 13-12-2008
Berichten: 30

BerichtGeplaatst: Di Dec 30, 2008 21:53    Onderwerp: Lichtmer Sekonic Reageer met quote

Al jaren gebruikte ik een lichtmeter Sekonic L-398. Ik vond het altijd al zeer merkwaardig dat daar nooit een batterijtje in moest vervangen worden. Maar nu heeft ie het begeven: het pijltje wijkt niet meer uit als het licht gemeten wordt. Zit daar toch een batterij in of heeft hij de geest gegeven?
Geo
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Di Dec 30, 2008 22:54    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij is het een selenium meter. Daar hoeft geen batterij in. Net als bij de oude Rolleiflexen. Als het metertje niet meer uitslaat dan is het waarschijnlijk kapot. Is de meter vochtig geworden o.i.d. Daar kan selenium heel slecht tegen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Dec 30, 2008 23:22    Onderwerp: Reageer met quote

Selenium meters moet je ook donker opbergen anders gaat de fut eruit, heb ik me laten vertellen. Het zou dus kunnen dat de meters gewoon "versleten" zijn.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
koki
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 12-3-2010
Berichten: 25
Woonplaats: Temse

BerichtGeplaatst: Do Mrt 18, 2010 21:57    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Selenium meters moet je ook donker opbergen anders gaat de fut eruit, heb ik me laten vertellen.


Volgens onderstaande site zou dat toch niet waar zijn, maar in het donker bewaren kan natuurlijk nooit kwaad.
Ook de Sekonic heeft al een lange traditie en positieve reputatie.
De eerste Norwood Directors werden nog geleverd met een "dark slide" om het achteruitgaan te vertragen, doch later vond men dat niet meer nodig.

http://www.johndesq.com/pinhole/norwoodhistory.htm

Ook de Sekonic 398 heeft dus al een lange traditie en positieve reputatie, maar is principieel nog dezelfde als ruim 60 jaar geleden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
RoCo
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 2-1-2010
Berichten: 51
Woonplaats: Schaarbeek

BerichtGeplaatst: Do Mrt 18, 2010 23:54    Onderwerp: Reageer met quote

Ik gebruik die ook al meer dan 30 jaar zonder problemen, onlangs nog gechekt en alles is okee, wel enkele vijsje weer moeten vastzetten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 19, 2010 1:00    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb wel eens gelezen dat vocht een grotere vijand is dan licht en heb ook wel eens een reparatie gezien van een camera met seleniummeter waarbij het lag aan geoxideerde contacten en niet aan de cel.

Ik heb een vooroorlogse seleniummeter die het nog steeds doet. Is wel altijd "in het donker"door de constructie van het hoesje eromheen. Het aflezen is echter niet zo nauwkeurig.

Heb net een Leningrad 4 Russische seleniummeter gescoord op marktplaats; zien of die beter is.

Die Sekonic L-398 leek me ook wel wat maar hij is groter dan ik dacht (en veel duurder!).

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group