Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Bronica SQ, Mamiya TLR of wat anders?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Agnostic
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-11-2009
Berichten: 256

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 29, 2010 9:25    Onderwerp: Bronica SQ, Mamiya TLR of wat anders? Reageer met quote

Ik ben door de Rolleicord Vb toch wel aardig verslingerd geraakt aan het 6x6 vierkant formaat. Daarom denk ik ergens in de komende maanden een 6x6 camera met verwisselbare objectieven te gaan kopen voor gelegenheden waar ik 6x6 wil schieten en de flexibiliteit van verschillende lenzen nodig heb.
Zelf dacht ik aan een Bronica SQ-A of SQ-Ai. Ik heb ook gedacht aan een van de Mamiya TLR's met verwisselbare lenzen hoewel ik dan DOF preview opgeef. Heeft iemand nog advies of suggesties?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 29, 2010 11:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vond de Mamiya TLR's altijd hele fijne camera's. Beetje omslachtig met objectieven wisselen, maar ze zijn tenminste verwisselbaar. Onverwoestbaar en in tegenstelling tot sommige camera's met verwisselbare magazijnen foolproof.
Enige nadeel de m.i. wat zacht tekenende objectieven (in vergelijking met de planar in mijn Rolleiflex). Nu, jaren later, zijn de negatieven vaak goed te onderscheiden van die uit de Rolleiflex. Niet onscherp, maar wat zachter.
Over het geheel, zeker gezien de tweedehandsprijzen, aanbevolen. Ik zou wel zeggen probeer het laatste model, 330f geloof ik, te vinden.
Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 29, 2010 12:14    Onderwerp: Reageer met quote

Een goedkoop alternatief kan nog zijn een Kiev 60; een uit zijn krachten gegroeide slr voor 6x6. Gemaakt in de Oekraine en zag er gisteren in Houten 1 voor 75 euro (wel zonder lichtmeter). Zijn zelfs nieuw te verkrijgen onder de naam ARAX(http://www.araxfoto.com/cameras/how60/). Op deze camera's passen ook de lensen van de Pentacon Six en dat zijn hele goede Carl Zeiss Jena's. Bij ARAX leveren ze ook nog de voormalige Kiev 88 wat een Hasselblad imitatie is. Echter de 60 is wat gebruikersvriendelijker doordat die geen verwisselbare achterwand heeft.

Had ik al gezegd dat ze groot en zwaar zijn? Maar dat is een Mamiya C en een Bronica SQ-Ai ook. Die laatste heeft wel als voordeel dat er en een AE prisma op kan dus dan heb je zelfs automatiek.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 29, 2010 13:06    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een Bronica SQ-Ai, en die bevalt prima. Heeft, zoals bijna elke camera, wat eigenaardigheden, maar die heb je gauw genoeg door.

.tsooJ
_________________
Take only photographs, leave only footsteps.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tjibs
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 22-7-2008
Berichten: 32

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 29, 2010 16:05    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou voor een 6x6 SLR gaan, in ieder geval. Een Mamiya C is geen slechte camera, maar wel vrij lomp als ik het zou mag zeggen, en gezien het feit je al een TLR hebt is een SLR een fijne aanwinst / afwisseling.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
RoCo
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 2-1-2010
Berichten: 51
Woonplaats: Schaarbeek

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 29, 2010 22:15    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb onlangs een Bronica S2A gekocht met een Nikkor 75mm en een Nikkor200mm bij.
Ik moet het ding nog wat gewoon worden maar het komt wel met wat power-training.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Agnostic
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-11-2009
Berichten: 256

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 29, 2010 23:10    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de suggesties iedereen. Hoewel de Mamiya C TLR's natuurlijk wel erg aantrekelijk qua prijs zijn ben ik toch geneigd om voor een SLR te gaan i.p.v. een TLR. Om te beginnen omdat ik al een fijne TLR heb, ten tweede voor de DOF preview.

Jonnie88 schreef:
Een goedkoop alternatief kan nog zijn een Kiev 60; een uit zijn krachten gegroeide slr voor 6x6. Gemaakt in de Oekraine en zag er gisteren in Houten 1 voor 75 euro (wel zonder lichtmeter). Zijn zelfs nieuw te verkrijgen onder de naam ARAX(http://www.araxfoto.com/cameras/how60/). Op deze camera's passen ook de lensen van de Pentacon Six en dat zijn hele goede Carl Zeiss Jena's. Bij ARAX leveren ze ook nog de voormalige Kiev 88 wat een Hasselblad imitatie is. Echter de 60 is wat gebruikersvriendelijker doordat die geen verwisselbare achterwand heeft.

Had ik al gezegd dat ze groot en zwaar zijn? Maar dat is een Mamiya C en een Bronica SQ-Ai ook. Die laatste heeft wel als voordeel dat er en een AE prisma op kan dus dan heb je zelfs automatiek.

Jon


De Kiev 60 klinkt wel interessant vanwege het Zeiss glas. Uit de ervaring die ik met Zeiss heb vind ik het erg fijne lenzen, niet eens zozeer vanwege de scherpte maar vanwege de mooie overgang van scherp naar onscherp en de tonaliteit. Zijn de Pentacon 6 lenzen een beetje te krijgen en voor redelijke prijzen? Ik lees wel dat de betrouwbaarheid van de Kievs nogal wat te wensen over laat...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tjibs
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 22-7-2008
Berichten: 32

BerichtGeplaatst: Di Mrt 30, 2010 8:25    Onderwerp: Reageer met quote

Uiteraard zijn de Carl Zeiss Jena lenzen niet zo zeer vergelijkbaar met westers Zeiss glas, zoals op een Hasselblad. Ik kom ze wel erg vaak voor zeer lage prijzen tegen, dus dat is zeker een grote plus.
Ik heb echter nog niet veel goeds gehoord over de betrouwbaarheid van deze cameras...
Overigens is een verwisselbare achterwand best handig, zo kun je kleur en zwart wit schieten zonder een rolletje vol te schieten. Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Di Mrt 30, 2010 13:37    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb geen ervaringen met Carl Zeiss Jena lensen maar hoor er regelmatig positieve verhalen over. De betrouwbaarheid van een Kiev 60 wordt regelmatig in twijfel getrokken maar als je zo'n ARAX versie neemt dan krijg je een volledige opnieuw opgebouwde en gecontroleerde camera die betrouwbaarder zou moeten zijn dan het "origineel". De prijs is voor een "nieuwe" ARAX is niet erg hoog en in ieder geval niet hoger dan die van een tweedehands SQ-Ai.

Er is ook een Duits bedrijf dat ze herbouwd: Hartblei. Daar geldt een beetje hetzelfde voor.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Vr Jul 30, 2010 21:46    Onderwerp: Reageer met quote

De Mamiya vormt wel een heel licht en compact set. De C330, 55mm, 80, 180mm is makkelijk mee te nemen. De Rollei 6008, 50, 80, 150 is heel lomp Confused
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group