Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Weggooien chemicaliën
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
RealRedHair
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 31-3-2010
Berichten: 22
Woonplaats: Wageningen The Netherlands

BerichtGeplaatst: Za Apr 03, 2010 19:31    Onderwerp: Weggooien chemicaliën Reageer met quote

Hallo!

Mijn eerste setje zw filmontwikkelaar XTOL en fixeer TMAX beide van Kodak is al meer dan half jaartje oud en vrij intensief gebruikt. Kan dat gewoon door de gootsteen of moet dat naar chemisch afval?

mvg Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Za Apr 03, 2010 21:02    Onderwerp: Reageer met quote

Ik gebruik zelf chemicalien van Amaloco en die zijn vrij millieuvriendelijk geproduceerd. Hoe dat met die van jou zit weet ik niet.

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik de boel gewoon door de gootsteen kieper. Ik heb zo het idee dat een als normaal beschouwde fles chloor schadelijker voor het millieu is ...


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Za Apr 03, 2010 21:06    Onderwerp: Re: Weggooien chemicaliën Reageer met quote

RealRedHair schreef:
Hallo!

Mijn eerste setje zw filmontwikkelaar XTOL en fixeer TMAX beide van Kodak is al meer dan half jaartje oud en vrij intensief gebruikt. Kan dat gewoon door de gootsteen of moet dat naar chemisch afval?

mvg Very Happy


Fixeer daar zitten vrij heavy metalen in en bovendien zilver wat terug gewonnen kan worden om er een mooie ring van te maken Wink
Vissen zijn er niet blij mee en de rest van het biologisch leven ook niet.
Ontwikkelaar onttrekt tijdens de oxidatie zuurstof uit het water. Vroeger (in mijn jonge jaren) schreef men als je ontwikkelaar PH neutraal maakt het gerust de gootsteen in kon. Maar ja dat is nu ook verleden tijd van het blijft een chemisch goedje.
Zorg voor grote plastic flessen of melkcontainers en lever het af bij het juiste depot.

Paul Jenner schreef:
Ik gebruik zelf chemicalien van Amaloco en die zijn vrij millieuvriendelijk geproduceerd. Hoe dat met die van jou zit weet ik niet.

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik de boel gewoon door de gootsteen kieper. Ik heb zo het idee dat een als normaal beschouwde fles chloor schadelijker voor het millieu is ...


Paul.


Foei Paul! Milieu vriendelijk produceren is iets anders dan milieu vriendelijk door de gootsteen kieperen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
RealRedHair
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 31-3-2010
Berichten: 22
Woonplaats: Wageningen The Netherlands

BerichtGeplaatst: Za Apr 03, 2010 21:17    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Je kunt dan overschakelen naar een ontwikkelaar zonder hydroquinon (en metol) (Xtol, Ilfosol-S) en ook een papier ontwikkelaar kiezen op ascorbine basis (Vit. C) zoals AM8008 van Amaloco (Ecomax.). Bijkomend voordeel is dat je na afloop het ook zo door de gootsteen kan kieperen.
vond ik na wat googlen op http://www.fotoapparatuur.nl/forum/viewtopic.php?f=12&t=11812

Dacht dat XTOL vit C ontwikkelaar was en inderdaad gewoon door het riool kan. TMAX moet ik nog even zoeken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Za Apr 03, 2010 21:42    Onderwerp: Reageer met quote

Vergeet niet dat ontwikkelaars e.d. vaak allerlei andere attributen aan boord heeft zoals bijvoorbeeld natrium e.d om ontwikkelaar houdbaar te maken.
En nog meer ingrediënten. Indien jij een kleinverbruiker bent dan zal de schade nog wel meevallen en loop je weinig risico op een boete.

Maar zomaar roepen dat iets door de gootsteen kan omdat Jopie dat roept ,zonder enige werkelijke basis, op een forum is voor mij geen garantie dat het veilig zou zijn.

Ik heb geen zin om alles op te zoeken maar hier vind je vast meer info:
Kodak prof info
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
RealRedHair
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 31-3-2010
Berichten: 22
Woonplaats: Wageningen The Netherlands

BerichtGeplaatst: Za Apr 03, 2010 23:15    Onderwerp: Reageer met quote

Disposal
Dispose of used developer in accordance with your local regulations. Refer to the Material Safety Data Sheets for more information.
If you have environmental or safety questions about Kodak products or services, contact Kodak Environmental Services at 716-477-3194, between 8 a.m. and 5 p.m. (Eastern time).
Kodak also maintains a 24-hour health hotline to answer questions about the safe handling of photographic chemicals. If you need health-related information about Kodakproducts,call1-716-722-5151.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Zo Apr 04, 2010 8:33    Onderwerp: Reageer met quote

Milieuvriendelijk fotochemicalien produceren? Is dat net zoiets als diervriendelijk vlees produceren? Of humane oorlogvoering?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Zo Apr 04, 2010 8:41    Onderwerp: Reageer met quote

RealRedHair schreef:
Disposal
Dispose of used developer in accordance with your local regulations. Refer to the Material Safety Data Sheets for more information.
If you have environmental or safety questions about Kodak products or services, contact Kodak Environmental Services at 716-477-3194, between 8 a.m. and 5 p.m. (Eastern time).
Kodak also maintains a 24-hour health hotline to answer questions about the safe handling of photographic chemicals. If you need health-related information about Kodakproducts,call1-716-722-5151.


Wat wil je hier mee zeggen??
Een beetje Googlen kan heel wat opleveren.
Zie hier: Even zoeken op trefwoord, Xtol

Een citaat:
R51/53: Vergiftig voor in het water levende organismen; kan in het aquatisch milieu op lange termijn schadelijke
effecten veroorzaken.

12. Ecologische informatie
De volgende kenmerken zijn AFGELEID uit de samenstellingsbestanddelen.
Potentiele Toxiciteit:
Toxiciteit voor vissen (LC50): 10 - 100 mg/l
Toxiciteit voor daphnia (EC50): 10 - 100 mg/l
Persistentie en afbreekbaarheid: Niet gemakkelijk biologisch afbreekbaar.

Succes ermee.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Zo Apr 04, 2010 9:39    Onderwerp: Re: Weggooien chemicaliën Reageer met quote

RealRedHair schreef:
Hallo!

Mijn eerste setje zw filmontwikkelaar XTOL en fixeer TMAX beide van Kodak is al meer dan half jaartje oud en vrij intensief gebruikt. Kan dat gewoon door de gootsteen of moet dat naar chemisch afval?

mvg Very Happy

Hi RealRedHair,

Je kunt alles door de gootsteen weggooien, maar dat lijkt mij niet de bedoeling. Ik verzamel alles in 2 flessen van ruitenwisservloeistof en breng deze netjes naar de gemeente reiniging. Eén fles voor de fixeer (terugwinnen van zilver) en de rest in een andere fles. Een kleine moeite en je weet zeker dat je het milieu niet belast.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Zo Apr 04, 2010 10:23    Onderwerp: Reageer met quote

Dat lijkt me het enige juiste antwoord.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Zo Apr 04, 2010 10:40    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Ik gebruik zelf chemicalien van Amaloco en die zijn vrij millieuvriendelijk geproduceerd. Hoe dat met die van jou zit weet ik niet.

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik de boel gewoon door de gootsteen kieper. Ik heb zo het idee dat een als normaal beschouwde fles chloor schadelijker voor het millieu is ...


Paul.
Shocked
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
RealRedHair
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 31-3-2010
Berichten: 22
Woonplaats: Wageningen The Netherlands

BerichtGeplaatst: Zo Apr 04, 2010 13:19    Onderwerp: Reageer met quote

Thanks voor alle antwoorden. Denk dat ik het inderdaad maar gewoon als chemisch afval ga behandelen. Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Zo Apr 04, 2010 14:51    Onderwerp: Reageer met quote

RealRedHair schreef:
Thanks voor alle antwoorden. Denk dat ik het inderdaad maar gewoon als chemisch afval ga behandelen. Very Happy


Dat lijkt mij een strak plan, weggooien lijkt mij niet meer van deze tijd. . . . .
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Zo Apr 04, 2010 21:38    Onderwerp: Reageer met quote

Frank schreef:
Milieuvriendelijk fotochemicalien produceren? Is dat net zoiets als diervriendelijk vlees produceren? Of humane oorlogvoering?

Helemaal millieuvriendelijk is het uiteraard nooit. Maar je hebt rotzooi en rotzooi.
Ik ga niet beweren dat je fotochemicalien gewoon op het menu kunt zetten, maar ik wil ook niet roomser zijn dan de Paus. Het zou mij werkelijk niet verbazen als wat in een doorsnee huishouden gebruikt wordt aan chloor en andere schoonmaakzooi schadelijker is dan mijn fotochemicalien, ook gelet op de hoeveelheden.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Zo Apr 04, 2010 21:47    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Frank schreef:
Milieuvriendelijk fotochemicalien produceren? Is dat net zoiets als diervriendelijk vlees produceren? Of humane oorlogvoering?

Helemaal millieuvriendelijk is het uiteraard nooit. Maar je hebt rotzooi en rotzooi.
Ik ga niet beweren dat je fotochemicalien gewoon op het menu kunt zetten, maar ik wil ook niet roomser zijn dan de Paus. Het zou mij werkelijk niet verbazen als wat in een doorsnee huishouden gebruikt wordt aan chloor en andere schoonmaakzooi schadelijker is dan mijn fotochemicalien, ook gelet op de hoeveelheden.


Paul.

Ik vind dit echt niet meer van deze tijd, Paul
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group