Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Lichtlek?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Agnostic
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-11-2009
Berichten: 256

BerichtGeplaatst: Di Apr 13, 2010 10:20    Onderwerp: Lichtlek? Reageer met quote

Ik heb last van een vreemd lichtlek in mijn Rolleicord. De laatste rollen vertonen aan een zijde van de film vanaf de rand van de film donkere vlekken waarin je zelfs patronen en nummers van het backing paper kunt zien. Iemand enig idee waar het probleem zou kunnen zitten?

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Di Apr 13, 2010 11:02    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb lichtlekken gehad met mijn oudste Rolleiflex doordat de achterwand enigszins verbogen was. Je kunt dit controleren door te kijken of deze overal goed "afsluit". Echter de vlekken zagen er wel anders uit dan dit. Er zit ook nog afdicht materiaal (bij mij een soort touw) dat misschien vervangen of beter vastgezet moet worden.

En andere mogelijkheid is een beetje teveel naar links of rechts opspoelen; dan ontstaat er een spleet tussen het opstaande deel van de spoel en de opgespoelde film; hier krijg je dus lichtlekken als de film uit de camera gehaald wordt.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Di Apr 13, 2010 17:35    Onderwerp: Reageer met quote

Jonnie88 schreef:

En andere mogelijkheid is een beetje teveel naar links of rechts opspoelen; dan ontstaat er een spleet tussen het opstaande deel van de spoel en de opgespoelde film; hier krijg je dus lichtlekken als de film uit de camera gehaald wordt.

Jon
Op zich kan dat inderdaad lichtlekkage tot gevolg hebben. Als dat probleem bij meerdere rollen voorkomt is dat niet echt waarschijnlijk. Je legt toch niet per ongeluk een paar films achterelkaar verkeerd in?
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Di Apr 13, 2010 19:15    Onderwerp: Reageer met quote

Wel eigenaardig, je zou verwachten bij sluier door een lichtlek er meer 'zwarte strepen' zouden ontstaan. Spoel je de film wel helemaal strak op aan het einde?

Is de sluier aan het begin van de film erger of juist aan het einde?
Staat de achterwand niet per ongeluk op de kleinbeeldstand, de film word dan strakker langs de aandrukplaat getrokken en dat kan ook weer vormen van sluier veroorzaken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Apr 13, 2010 19:57    Onderwerp: Reageer met quote

De patronen van het backing paper zijn scherp. Je zou bijna denken dat het backing paper licht doorlaat en dat is niet de bedoeling. Maar dan zouden die patronen er ook in moeten komen als je de rol ongebruikt op tafel zou laten liggen. Hoe oud is die film ? Is de rol vochtig geweest ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Agnostic
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-11-2009
Berichten: 256

BerichtGeplaatst: Wo Apr 14, 2010 8:57    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de reacties!

Ik heb nog een half volle rol in de camera zitten dus op het moment kan ik niet veel controleren.

Ik weet in ieder geval zeker dat het niet aan de film ligt want het probleem doet zich met meerdere films voor die allemaal in originele verpakking zaten en niet over de datum zijn (folie of plastic wrapper of plastic container).

Slecht inleggen van de film kan ook bijna niet, op de eerste plaats omdat ik dat altijd zorgvuldig doe en op de tweede omdat het probleem wel heel erg consistent is over verscheidene rollen.

Oprollen als de rol vol is is het ook niet, als ik het eind los voel schieten dan geef ik altijd nog een heel aantal extra draaien om hem goed op te rollen.

Ik heb een tijdje terug eens wat Adox film gehad waarvan het backing paper licht doorliet door het rode raampje van een vouwcamera. Stonden er midden in mijn foto's mooie raampjes met het nummer van de frame
Smile Maar dat is nu niet het geval, zou wel vreemd zijn als een nieuwe rol Retro 400S en een Rol Efke 25 beiden lichtdoorlatend papier hadden. Bovendien moet het licht dan nog steeds ergens de camera binnen lekken want in opgerolde staat zitten er te veel lagen tussen film en licht, zelfs met slecht backing paper.

Het probleem is erger naar het eind van de rollen hetgeen er op zou wijzen dat het lek aan de onderzijde zit aangezien er meer ruimte voor licht is om binnen te vallen naarmate de film afrolt.

Ik las ergens dat er een soort lichtzegels van papier achter de knoppen voor film laden en filmtransport zitten en dat een beschadiging of losraken van een van die zegels lichtlekken kan veroorzaken. Dat ga ik in ieder geval even checken. Ik zal ook kijken of de back recht is maar zo op het oog lijkt die prima. De aandruk plaat zal ik ook even controleren. Die staat in ieder geval niet op35mm maar misschien zit ie niet helemaal goed op zijn plaats.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Wo Apr 14, 2010 19:06    Onderwerp: Reageer met quote

Agnostic schreef:
...... tweede omdat het probleem wel heel erg consistent is over verscheidene rollen.


Verscheidene rollen van het hetzelfde merk en ISO gevoeligheid?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Wo Apr 14, 2010 20:05    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb even die knoppen bekeken bij mijn Rolleicord 3 en het licht moet daar wel erg moeilijk doen om langs te komen.

De achterwand lijkt me nog steeds het meest waarschijnlijk. Overigens zit er geen touw of ander afdicht materiaal in bij die van mij.

Aan de andere kant van je negatief zit trouwens ook een spoor van lichtlekkage (linksonder).

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Agnostic
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-11-2009
Berichten: 256

BerichtGeplaatst: Vr Apr 16, 2010 8:11    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Verscheidene rollen van het hetzelfde merk en ISO gevoeligheid?

Yep! Rollei Retro 80s, 400S en Efke 25.

Erg raadselachtig. De laaste twee rollen die ik heb geschoten (Provia 400X en Rollei Retro 100) laten helemaal geen sporen zien van een lichtlek...
Misschien zat er iets niet helemaal goed en is dat weer op zijn plek geschoten....?
Afwachten of het probleem nu echt weg is.

Dank voor de hulp in ieder geval!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Vr Apr 16, 2010 11:56    Onderwerp: Reageer met quote

Agnostic schreef:
Quote:
Verscheidene rollen van het hetzelfde merk en ISO gevoeligheid?

Yep! Rollei Retro 80s, 400S en Efke 25.

Erg raadselachtig. De laaste twee rollen die ik heb geschoten (Provia 400X en Rollei Retro 100) laten helemaal geen sporen zien van een lichtlek...
Misschien zat er iets niet helemaal goed en is dat weer op zijn plek geschoten....?
Afwachten of het probleem nu echt weg is.

Dank voor de hulp in ieder geval!


Het kan heel simpel zijn, je hebt de rollen gedurende een tijd in het volle licht laten liggen o.i.d. Je schrijft ook dat het enkel bij de laatste negatieven voorkomt, deze liggen in 'geschoten' toestand bovenaan op de rol.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Vr Apr 16, 2010 12:48    Onderwerp: Reageer met quote

Maar dan is er op één of andere manier toch aan de rand meer licht in terecht gekomen wat dan toch weer zou duiden op niet helemaal goed opspoelen.

Komen jullie ook morgen naar Duisburg? Dan kunnen we de camera bekijken en er verder over discussieren.

Ben trouwens wel benieuwd naar de Rollei 80s film omdat die nu ook in 127 formaat geleverd wordt (voor de Baby R.)

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
FleM
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 22-5-2009
Berichten: 22

BerichtGeplaatst: Zo Apr 18, 2010 10:27    Onderwerp: Reageer met quote

Heb dit zelf ook gehad (zie foto). Enkele rollen vertoonde deze lek, daarna was hij verdwenen, nooit meer last van gehad.

[/img]
_________________
[HTTP]http://www.flickr.com/photos/phelimhoey/[/HTTP]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Agnostic
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-11-2009
Berichten: 256

BerichtGeplaatst: Di Apr 20, 2010 14:47    Onderwerp: Reageer met quote

Hoop dat ik er ook nooit meer iets van zal merken. Blijft wel raadselachtig.
Nogmaals dank voor het meedenken iedereen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group