Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Zelf afdichting vervangen?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Stephan
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-10-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Brabants Centrum

BerichtGeplaatst: Ma Jun 21, 2010 20:09    Onderwerp: Zelf afdichting vervangen? Reageer met quote

OK, dit is geen Rolleiflexvraag maar misschien wil iemand me toch helpen :-)

Ik heb 'm trouwens ook al op FAP gesteld maar twee fora weten meer dan één, nietwaar: wie heeft ervaring met het zelf vervangen van afdichting? Waar is dat materiaal eventueel te krijgen? Waarmee verwijder ik veilig de oude afdichting? Als ik de achterwand van m'n Mamiya C330 (lang niet gebruikt) open, tref ik een verkleefde en verbrokkelde afdichting aan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Jun 21, 2010 21:18    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is heel eenvoudig:

Je koopt via Ebay een setje afdichtstrips bij Jon Goodman. Ebay naam = Interslice. Kost geloof ik $ 6.95. Komt met een zeer goede handleiding met foto's en een houten spateltje. Met dat spateltje krap je de oude afdichting uit de sleuven van de camera. Afsmeren op een klaargelegd doekje. Daarna met een oplosmiddel en poetsdoeken nareinigen totdat de boel proper is. Vergeet niet om ook je deurtje te reinigen met oplosmiddel, anders kleeft die misschien aan je nieuw geplaatste seals vast.

De nieuwe seals leidt je rustig en zorgvuldig in de gereinigde sleuven. Ze hoeven niet geplakt te worden. Zodra je het einde van zo'n sleuf bijna bereikt hebt, knip je de te lange strook op maat. Je hoeft dat niet vantevoren te doen. Let op dat het strookje er niet gedraaid in gaat of uitgerekt wordt. Als laatste zachtjes aandrukken (met de achterkant van het spateltje ?) en het deurtje dichtdoen. Da's voldoende druk om de boel op z'n plaats te houden.

Bij een kleinbeeld spiegelreflexcamera of meetzoeker dien je dan nog de afdichting ter plaatse van de scharnieren van de achterwand te vervangen. Die afdichtingen zitten er ook bij (zijn ongeveer een of twee cm breed, uit 't hoofd) in verschillende diktes. Juiste dikte uitzoeken. Beetje op maat knippen. Deze zijn zelfklevend. Na het knippen stickervel verwijderen en zorgvuldig op de juiste plaats plakken. Ga je toch een beetje scheef, dan met een beetje oplosmiddel bevochtigen en je kunt weer iets manouvreren. Gaat daarna vanzelf weer vastkleven omdat het oplosmiddel snel verdampt.

Zelfs worden er afdichtingen bij geleverd die je kunt gebruiken voor de omgeving van de spiegel.

Voila, als je het op je gemakkie doet, heb je na een uur je camera voorzien van fraaie nieuwe afdichtingen.

Het kan niet goedkoper, eenvoudiger, hoogwaardiger, betrouwbaarder of duidelijk uitgelegd dan met een kitje van Jon Goodman. Heb je bovendien voldoende in huis om een camera of 6 minimaal te doen, dus waarschijnlijk niet alleen de eerste maar ook de laatste kit die je koopt.

Ik heb zo al drie camera's gedaan en dat lukt prima. Je hebt er geen speciaal gereedschap voor nodig of een technische knobbel.

Succes,

en laat nog even weten of het gelukt is,


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Stephan
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-10-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Brabants Centrum

BerichtGeplaatst: Ma Jun 21, 2010 22:06    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt Paul, klinkt veelbelovend! Ik zal zeker de resultaten hier laten weten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
RoCo
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 2-1-2010
Berichten: 51
Woonplaats: Schaarbeek

BerichtGeplaatst: Di Jun 22, 2010 21:03    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb mijn gerief gevonden bij aki-asahi in Japan. Met een kleine bestelleing kan je al heel wat toestellen voorzien van nieuwe seals.
Maar hun site lijkt tijdelijk buiten dienst, ik hoop dat het binnenkort weer okee is.
groeten,
R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
adri4741
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-4-2009
Berichten: 56
Woonplaats: Hoeven

BerichtGeplaatst: Di Jun 29, 2010 13:16    Onderwerp: afdichten Reageer met quote

Ik heb lightseals van deze firma gebruikt. Prima materiaal.

http://www.uscamera.com/lightseals.htm

groet, Adri
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
adri4741
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-4-2009
Berichten: 56
Woonplaats: Hoeven

BerichtGeplaatst: Di Jun 29, 2010 13:17    Onderwerp: afdichten Reageer met quote

Ik heb lightseals van deze firma gebruikt. Prima materiaal.

http://www.uscamera.com/lightseals.htm

groet, Adri
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group