Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
welke printer
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De digitale werkwijze
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1275

BerichtGeplaatst: Vr Sep 03, 2010 8:50    Onderwerp: Reageer met quote

Paul,

Ik begrijp je beweegredenen.
Ik heb echter niets tegen Profotonet. Zeker niet voor er naast.
Het lijkt mij echter vele male leuker om zelf te printen.(met of zonder een vuistfles fixeer Wink )
Het gaat om het plezier van foto's maken t.m. (analoge/digitale) DOKA.

Ik denk niet dat een 3800 een haalbare kaart is. Een 2800 moet echter kunnen.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1768
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Zo Sep 05, 2010 7:44    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn advies zou ook zijn: uitbesteden, zeker als geld een rol speelt. Na aanschaf van de printer begint het pas. Inkt is duur, papier is duur. Het blijkt tegen te vallen om de kleuren, die je op het scherm ziet, ook op papier te krijgen. Dat kost vaak een aantal proefprints, dus meer papier en inkt. Als je er toch aan wilt beginnen een tip: met name in Engeland zijn systemen te koop waarbij je zelf de inkt bijvult uit grotere flessen daarmee decimeer je zo ongeveer de inktkosten. Kijk eens bij Lyson.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Zo Sep 05, 2010 8:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb mijn zwartwit prints terug gekregen van Profotonet. Er vallen mij nu 2 zaken op:

Ten eerste: de kwaliteit van mijn negatieven uit de jaren 70 is gewoon bagger. Met name de foto van mijn opa mist werkelijk alle scherpte. Ook de foto van mijn vrouw is niet echt lekker scherp. Dat heeft niets met de kwaliteit van de scan en/of de afdruk te maken. Ik heb duidelijk verkeerde voorbeelden gemaild om af te laten drukken.

Ten tweede. De kwaliteit van de print is mooi. Het gebruikte papier is zwartwit papier van ILFORD, geen enkele kleurzweem dus maar fraai zwartwit. De prints zijn zonder meer scherp, zoals ik van Profotonet gewend ben. De foto van mijn opa was weliswaar niet scherp, de scan was dit wel, de korrel van de film was mooi meegescand, deze was op de afdruk ook mooi scherp te zien.

Anderzijds denk ik dat de in mijn natte DOKA zelf gemaakte afdrukken op barietpapier (ook van ILFORD) toch fraaier waren. Ik heb nog een paar zwartwit portretten liggen die ik met mijn Rolleicord heb gemaakt. Deze zouden scherp moeten zijn. Ik stuur tzt een paar van deze scans op om er zwartwit afdrukken van te laten maken. Deze foto's zijn gemaakt op de Kodak BW400CN film.

Misschien dat ik deze laat afdrukken :



Foto 1





Foto 2





Foto 3





Foto 4
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1502
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Zo Sep 05, 2010 9:59    Onderwerp: Reageer met quote

Indien je eigen drukken op bariet mooier zijn waarom dan niet gewoon zelf afdrukken? Verder vraag ik mij af, indien de scans wel scherp zijn, of de bestanden die je hebt ingestuurd wel de juiste resolutie hebben voor de afdruk in het desbetreffende formaat?

Vergeet niet dat een foto op de monitor 'scherper oogt' dan een afdruk op papier. Een feite werkt de monitor als een lichtbak of dia projectie.
Door het heldere licht neemt de briljantie toe wat de scherpte indruk enorm vergroot. Briljantie bepaald in belangrijkste mate de scherpte indruk.

Daarom is echt bariet papier in het voordeel t.o.v. conventioneel papier of fotoprint papier.
Zuiver bariet heeft een dieper zwart en helderder wit, dus briljanter dus scherper.

Trouwens, bovenstaande foto's daarvan is enkel foto nr.2 echt scherp.
De andere missen gestoken scherpte. Dat zal zich zeker wreken op papier. Een remedie is toch verder verscherpen in photoshop. Het beste is om te kiezen voor het filter 'slim verscherpen'.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Zo Sep 05, 2010 10:10    Onderwerp: Reageer met quote

Hanfo schreef:
Indien je eigen drukken op bariet mooier zijn waarom dan niet gewoon zelf afdrukken? Verder vraag ik mij af, indien de scans wel scherp zijn, of de bestanden die je hebt ingestuurd wel de juiste resolutie hebben voor de afdruk in het desbetreffende formaat?

Vergeet niet dat een foto op de monitor 'scherper oogt' dan een afdruk op papier. Een feite werkt de monitor als een lichtbak of dia projectie.
Door het heldere licht neemt de briljantie toe wat de scherpte indruk enorm vergroot. Briljantie bepaald in belangrijkste mate de scherpte indruk.

Daarom is echt bariet papier in het voordeel t.o.v. conventioneel papier of fotoprint papier.
Zuiver bariet heeft een dieper zwart en helderder wit, dus briljanter dus scherper.

Trouwens, bovenstaande foto's daarvan is enkel foto nr.2 echt scherp.
De andere missen gestoken scherpte. Dat zal zich zeker wreken op papier. Een remedie is toch verder verscherpen in photoshop. Het beste is om te kiezen voor het filter 'slim verscherpen'.

Ik heb geen eigen DOKA meer, afdrukken gaat dus niet meer lukken. Ik heb ook jaren niet meer omgekeken naar zwartwit. Ik heb eerlijk gezegd ook niet meer de behoefte om zelf af te drukken.

De foto's hebben de juiste resolutie voor de gevraagde afdruk. Dit wordt overigens door de software van Profotonet gecontroleerd, deze geeft aan dat bij de aangeleverde resolutie een optimaal resultaat verwacht mag worden.

De getoonde beelden op het scherm zijn forse verkleiningen van de originele scans. Hierbij verscherp ik de verkleiningen door de bank genomen niet meer. Dat kan de reden zijn dat deze beelden niet 100% scherp worden getoond. Mijn ervaring is dat als ik de originele scans mail naar Profotonet, er over het algemeen scherpe afdrukken worden gemaakt.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2112
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Zo Sep 05, 2010 11:29    Onderwerp: Reageer met quote

Hanfo schreef:

Trouwens, bovenstaande foto's daarvan is enkel foto nr.2 echt scherp.


Ik zie op foto nr 4 ook wel enige 'haarscherpte' Smile
Ik ga profotonet ook eens proberen. Had jij resolutie 300 dpi, of hoger aangeleverd?

Groeten,
Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1502
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Zo Sep 05, 2010 13:22    Onderwerp: Reageer met quote

Tum schreef:
Hanfo schreef:

Trouwens, bovenstaande foto's daarvan is enkel foto nr.2 echt scherp.


Ik zie op foto nr 4 ook wel enige 'haarscherpte' Smile
Ik ga profotonet ook eens proberen. Had jij resolutie 300 dpi, of hoger aangeleverd?

Groeten,
Tum.


Ik zie er toch iets wolligs in , maar je hebt gelijk. De foto is prima.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Zo Sep 05, 2010 14:55    Onderwerp: Reageer met quote

Hanfo schreef:
Tum schreef:
Hanfo schreef:

Trouwens, bovenstaande foto's daarvan is enkel foto nr.2 echt scherp.


Ik zie op foto nr 4 ook wel enige 'haarscherpte' Smile
Ik ga profotonet ook eens proberen. Had jij resolutie 300 dpi, of hoger aangeleverd?

Groeten,
Tum.


Ik zie er toch iets wolligs in , maar je hebt gelijk. De foto is prima.

Foto 4 zit 'wolligheid en stikt inderdaad van de 'haarscherpte , scherp opgemerkt! Twisted Evil

Ik lever mijn fotowerk aan op in principe 254 dpi. Door de bank genomen laat ik die scans (3000 x 4500 pixels) afdrukken op 30x45 cm, maar bij kleinere afdrukformaten verkleint de software van Profotonet dit zelf.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Sep 06, 2010 21:33    Onderwerp: Reageer met quote

Ik meen me van enige tijd geleden te herinneren dat de Profotonet afdrukker op 400 dpi werkt ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1768
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Za Sep 25, 2010 11:27    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb deze week ook Profotonet eens geprobeerd en dat is me zeker niet tegengevallen.
De belangrijkste reden was, dat ik de kwaliteit van de afdrukken eens wilde bekijken, maar een andere reden was, dat ik de meerwaarde van middenformaat eens wilde zien. Ik heb me tijdens een recent reisje naar Noord Ierland een breuk gesjouwd aan mijn Pentax 645 met 3 objectieven. Na een wandeling van een paar uur vraag je je dan af "waar doe ik het voor?".
Na ontwikkeling de tri x negatieven met een loep op de lichtbak bekeken: Prachtige scherpe negatieven met detaillering tot in het oneindige.

Ik heb 3 bestanden naar Profotonet gestuurd:
-12 Mp digitaal bestand uit mijn Pen (kleur) RAW bestand, met een minimale kleuraanpassing voor de blauwe lucht en licht verscherpt.
-op 5400 dpi gescand (Minolta 5400) kleinbeeldnegatief tri-x DNG bestand, Contrast en scherpte aangepast in Lightroom.
-op 3200 dpi gescand (Epson V700) 6x4,5 negatief tri-x op de autostand (16 bits) van de Epson software, omdat die in de praktijk prima resultaten geeft.

Alle bestanden in Lightroom omgezet naar jpeg (100%) en op 30x45 laten afdrukken. Ik heb met niet bezig gehouden met resolutie en profielen, gewoon opgestuurd.
E.e.a. komt overeen met de manier, waarop ik in de praktijk werk. Het was dus uitdrukkelijk niet mijn bedoeling om digitaal, kleinbeeld en middenformaat objectief met elkaar te vergelijken, maar om de resultaten te vergelijken bij de manier, waarop ik in de praktijk met de verschillende systemen werk.

Wat allereerst opvalt, is dat de afdrukken van Profotonet er prachtig uitzien (en dan heb ik nog op gewoon kleurpapier laten afdrukken). Deze resultaten heb ik uit mijn Epson R800 nooit gehaald en dat tegen een zeer redelijke prijs en binnen 24 uur in huis.

Verder valt op, dat op de digitale afdruk m.i. helemaal niets is aan te merken. Gewoon helemaal goed.
Ook de kleinbeeldfoto ziet er prachtig uit. Uiteraard voorzien van enige korrel, maar daar doen we het toch eigenlijk allemaal voor :-)
De afdruk van de mf foto ziet er op zich ook prima uit, maar wat opvalt, is dat er, waarschijnlijk in het scanproces, toch wel erg veel detaillering lijkt te verdwijnen en dat het grotere negatief en het gesjouw op deze manier eigenlijk geen toegevoegde waarde hebben.

Aangezien het mf negatief de extra kwaliteiten absoluut bevat (met loep op de lichtbak geconstateerd) is mijn conclusie, dat de extra inspanningen alleen alleen zin hebben, als je een echte filmscanner voor mf gebruikt of gewoon ouderwets in de natte doka afdrukt. Als die oplossingen niet tot de mogelijkheden behoren, hoef je het m.i. voor de kwaliteit niet te doen, maar het is natuurlijk wel leuk en dat is ook wat waard.

Verder zijn de afdrukken van Profotonet absoluut aan te raden en is het zinvol eens een kostenvergelijking te maken alvorens tot aanschaf van een printer over te gaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Zo Sep 26, 2010 10:53    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb ook een paar dagen geleden mijn 30 x 45 afdrukken teruggekregen van Profotonet. Opnames gemaakt met Minolta, kleinbeeld dus en in kleur.

De afdrukkwaliteit van Profotonet is om door een ringetje te halen. Een dat voor E 5,- voor zo'n mega-afdruk (exclusief verzendkosten a E 5,- en opstartkosten a E 1,-). Ik zou daar geen printer voor gaan aanschaffen. Dat wordt beslist duurder en vermoedelijk minder mooi. Tenzij je het gewoon leuk vind om zelf te printen natuurlijk.

Voorts heeft Profotonet sinds enige tijd de mogelijkheid om af te drukken op echt zwart wit papier. Dat ga ik ook zeker nog eens proberen binnenkort !

Ik begin nu steeds benieuwder te worden naar natte doka-afdrukken Smile Ik heb daar op dit moment geen geschikte ruimte voor, maar anders ....



Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1201

BerichtGeplaatst: Zo Sep 26, 2010 13:13    Onderwerp: Reageer met quote

Frank schreef:

Ook de kleinbeeldfoto ziet er prachtig uit. Uiteraard voorzien van enige korrel, maar daar doen we het toch eigenlijk allemaal voor :-)
De afdruk van de mf foto ziet er op zich ook prima uit, maar wat opvalt, is dat er, waarschijnlijk in het scanproces, toch wel erg veel detaillering lijkt te verdwijnen en dat het grotere negatief en het gesjouw op deze manier eigenlijk geen toegevoegde waarde hebben.

Aangezien het mf negatief de extra kwaliteiten absoluut bevat (met loep op de lichtbak geconstateerd) is mijn conclusie, dat de extra inspanningen alleen alleen zin hebben, als je een echte filmscanner voor mf gebruikt of gewoon ouderwets in de natte doka afdrukt. Als die oplossingen niet tot de mogelijkheden behoren, hoef je het m.i. voor de kwaliteit niet te doen, maar het is natuurlijk wel leuk en dat is ook wat waard.



Heb even wat uitgerekend aan de hand van wat resoluties op http://www.filmscanner.info/FilmscannerTestberichte.html.

Jouw Minolta levert bij 4200 dpi met kb een bestand op van ongeveer 23 mp, de Epson bij 2300 dpi een bestand op van ongeveer 22 mp. Ik vind 4200 voor die Minolta wel wat weinig dus misschien is dat wel meer. 2300 voor de Epson is wel echt het maximum. Overigens 6x4.5 is 4:3 en kb is 3:2 dus bij 45x30 (3:2) verlies je wat beeld van de 6x4.5

Voor absolute resolutie is het dus zinloos met de scanner die je nu hebt. Maar zaken als korrel en scherptediepte tellen natuurlijk ook en dat zou je in je prints toch ook moeten kunnen zien.

Maar je kunt ook een Nikon LS9000 kopen. Is wel duurder dan je 645 uitrusting Wink

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1502
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Zo Sep 26, 2010 19:50    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:

Ik begin nu steeds benieuwder te worden naar natte doka-afdrukken Smile Ik heb daar op dit moment geen geschikte ruimte voor, maar anders ....
Paul.


Onlangs heb ik de portretten van de kinderen op bariet gedrukt.
Het geeft absoluut een prachtig resultaat. Zeer diep zwart en de lichte partijen heel briljant. Bovendien een prachtige toonschaal.
Echt de moeite waard, daar kan geen printer tegenop.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1201

BerichtGeplaatst: Zo Sep 26, 2010 20:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ik breng mijn negatieven wel even bij jouw langs Han Cool

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Zo Sep 26, 2010 21:54    Onderwerp: Reageer met quote

Hanfo schreef:
Echt de moeite waard, daar kan geen printer tegenop.
.
Ik vroeg me meer af of een scanner i.c.m. profotonet daar tegenop kan ....


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De digitale werkwijze Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group