Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Een nieuweling uit Zeeland...
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Even voorstellen ...
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Cees
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 26-8-2010
Berichten: 14
Woonplaats: Kapelle (Zeeland)

BerichtGeplaatst: Za Sep 25, 2010 9:16    Onderwerp: Een nieuweling uit Zeeland... Reageer met quote

Goedemorgen allemaal,

Ik ben Cees, woon in Zeeland, en was al een hele tijd van plan een goede, analoge camera te kopen om me verder te verdiepen in de fotografie.
Onlangs heb ik een Rolleiflex 3.5 F Planar gekocht bij Hans Klinkhamer en het heeft me zo blij als een kind gemaakt. Ik had (heb) een zware Nikon D700 met goed glas en 300 instellingen, maar juist die veelheid aan knopjes en frutsels, het gebrek aan eenvoud, ging me op den duur tegenstaan.
Verder wilde ik overstappen naar het vierkante medium fomaat van 6x6.
Dus heb ik nu een ouderwets fototoestel (bouwjaar tussen 1958 en 1960) in plaats van een computergestuurde camera, en struin dit forum regelmatig af op zoek naar kennis en informatie die hier veelvuldig aanwezig is.
Omdat ik nog veel te leren heb op dit gebied. Zo weet ik bijvoorbeeld niet of het handig is een draadontspanner te gebruiken in combinatie met een statief en of je die draadontspanner sowieso nog ergens kunt kopen.
Ik breng mijn rolletjes nu nog naar de Hema, maar ben van plan (hoewel ik geen doka bezit en helemaal geen ervaring heb op dit gebied) zelf de films te gaan ontwikkelen. Er zal veel fout gaan en er zal veel mislukken, maar ik zal er hopelijk van leren.
Mijn blog (zunigezeeuw.net) geeft wat meer informatie over mijn doen en laten.
Tot slot wil ik nog zeggen dat ik het een eer vind lid te zijn van de Rolleiflexclub Nederland.
Bedankt voor de aandacht.
_________________
Een korrel is mooier dan een pixel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Zo Sep 26, 2010 9:53    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Cees, en welkom.
Een Rolleiflex 3.5 en een Nikon D700, kan niet meer stuk, hier zit een gelijke geest, en ook een beetje in de buurt van Zeeland Very Happy
Zullen wij de club een keer naar het zuiden uitnodigen, scheelt ons aanzienlijke reistijd Cool, en misschien ontmoeten we dan ook eens onze Belgische vrienden.

Groeten,
Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Zo Sep 26, 2010 13:24    Onderwerp: Reageer met quote

Welkom Cees!

Heb je die 3.5F recent bij Klinkhamer gekocht? Ik wist niet dat hij dat nog deed.

Een draadontspanner en statief zijn bij normale fotografie met een Rolleiflex niet echt nodig. Rollei's trillen van nature nauwelijks (geen spiegelklap etc.) en met de riem om je nek kun je de camera goed stilhouden. Ook het indrukken van de ontspanknop gaat erg soepel.

Draadontspanners zijn op Marktplaats zat te krijgen maar voor een zunige zeeuw heb ik er misschien ook wel eentje liggen (kost je 1 biertje bij het volgende uitje).

De Hema is prima voor kleur en dia; zelf zwart wit doen is wel erg leuk. Je kunt het ook combineren; zelf de film ontwikkelen en dan inscannen. Dan heb je nauwelijks een doka nodig maar wel zelf meer controle.

Laat maar eens zien, al die mislukkingen Wink

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Hein
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-9-2010
Berichten: 450
Woonplaats: Bedum

BerichtGeplaatst: Zo Sep 26, 2010 13:43    Onderwerp: Reageer met quote

Welkom Cees.
Ik was net voor je aan dus ook nog nieuw op de club,ik wens je al vast een goed Rollei jaar met vele Foto's op de site!!!!!











Hein,
Groet
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Cees
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 26-8-2010
Berichten: 14
Woonplaats: Kapelle (Zeeland)

BerichtGeplaatst: Zo Sep 26, 2010 16:57    Onderwerp: Reageer met quote

Hartelijk dank voor het vriendelijke welkom!
Ja, ik was van plan om met de hand films te gaan ontwikkelen, dat lijkt me leuk. Ik hoorde ook dat er Jobo-ontwikkelmachines bestaan die je chemicaliën en je water automatisch op de juiste temperatuur houden. Ik weet nog niet wat handiger is.
Weet iemand trouwens waar je die zwarte zakken kunt kopen, waar je dan met je handen en je tankje in kan om de film op de spiraal te spoelen? Want ik heb geen geheel verduisterde kamer. Bij voorbaat dank voor een tip.
En Jon, mocht je inderdaad een draadonspanner overhebben voor een zunige zeeuw, dan houd ik me natuurlijk aanbevolen :-)
_________________
Een korrel is mooier dan een pixel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Zo Sep 26, 2010 20:12    Onderwerp: Reageer met quote

Hi Cees,

Nou een D700 is helaas niet in mijn bezit maar een Rolleiflex 3.5 daar werk ik ook graag mee. Welkom op deze club.
Zo'n Jobo tank heb je niet echt nodig mits je niet in de vrieskast gaat staan ontwikkelen. De ontwikkel temperatuur ligt meestal rond de 20 graden en dat is het in je keuken toch wel? Tenzij je gaat kleuren films zelf gaat ontwikkelen, deze worden aanzienlijk warmer ontwikkeld (ik meen 37 graden??) in dat geval is zo'n tank wel zinvol.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Cees
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 26-8-2010
Berichten: 14
Woonplaats: Kapelle (Zeeland)

BerichtGeplaatst: Zo Sep 26, 2010 20:19    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Hanfo -
Ja, 20 graden is het meestal wel in mijn keuken. Dat moet eenvoudig te doen zijn. Ik kan dan inderdaad beter met een los tankje aan de slag. Welke gebruik jij? Eentje van kunststof of eentje van roestvrijstaal?
_________________
Een korrel is mooier dan een pixel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Zo Sep 26, 2010 21:51    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Cees,

van harte welkom !


Een Jobo heb je voor zwart wit niet echt nodig. Hoewel het roteren wel handig is omdat je dan altijd dezelfde wijze van agitatie hebt.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Zo Sep 26, 2010 22:39    Onderwerp: Reageer met quote

Cees schreef:
Welke gebruik jij? Eentje van kunststof of eentje van roestvrijstaal?


Hoi Cees, ik gebruik de kunststof tankjes van Paterson (hoog model voor 120 film).
Opspoelen in zo'n zwarte zak lijkt me een hele opgave (geen ervaring mee). Misschien is het handiger om bijvoorbeeld het toilet te verduisteren (meer ruimte heb je niet nodig).
Ontwikkelen, fixeren, spoelen en drogen doe je in de (bij-) keuken of de badkamer, bij daglicht.

Groet,
Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Cees
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 26-8-2010
Berichten: 14
Woonplaats: Kapelle (Zeeland)

BerichtGeplaatst: Ma Sep 27, 2010 13:13    Onderwerp: Reageer met quote

@ Jonnie88 -
Je vroeg nog naar Hans Klinkhamer? Ik mailde hem eerder dit jaar met de vraag of hij een Rolleiflex 3.5F in de verkoop had. Dat was niet zo, toen. Later mailde hij terug dat hij er eentje gevonden had. Zijn service is buitengewoon.
@ Tum -
Dank je wel. En die zuidelijke meeting waarover je schreef, zie ik in elk geval wel zitten. Ik ken Wouw ook tamelijk goed.
_________________
Een korrel is mooier dan een pixel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Ma Sep 27, 2010 14:51    Onderwerp: Reageer met quote

Cees schreef:
Hoi Hanfo -
Ja, 20 graden is het meestal wel in mijn keuken. Dat moet eenvoudig te doen zijn. Ik kan dan inderdaad beter met een los tankje aan de slag. Welke gebruik jij? Eentje van kunststof of eentje van roestvrijstaal?

Dezelfde als Tum. Alhoewel ik meerder tanks in bezit heb.
Ook een waar ik minimaal 5 klb film of 2 rolfilms in kan ontwikkelen.
Overigens ontwikkel ik 2 rolfilms in een spoel. Scheelt een berg ontwikkelaar het is alleen wat meer gehannes.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Cees
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 26-8-2010
Berichten: 14
Woonplaats: Kapelle (Zeeland)

BerichtGeplaatst: Ma Sep 27, 2010 16:26    Onderwerp: Reageer met quote

@ Hanfo -
Goeie tip!
_________________
Een korrel is mooier dan een pixel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma Sep 27, 2010 16:32    Onderwerp: Reageer met quote

Tum schreef:
Cees schreef:
Welke gebruik jij? Eentje van kunststof of eentje van roestvrijstaal?
Hoi Cees, ik gebruik de kunststof tankjes van Paterson (hoog model voor 120 film).
Jobo tanks hebben mijn voorkeur, Patersons lekten altijd.

Gewoon een tijdje Marktplaats in de gaten houden en je hebt binnen de kortste keren een fikse collectie voor weinig tot geen geld.
Quote:
Opspoelen in zo'n zwarte zak lijkt me een hele opgave (geen ervaring mee). Misschien is het handiger om bijvoorbeeld het toilet te verduisteren (meer ruimte heb je niet nodig).
Het heet een wisselzak, en het werkt prima.

.tsooJ
_________________
Take only photographs, leave only footsteps.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Cees
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 26-8-2010
Berichten: 14
Woonplaats: Kapelle (Zeeland)

BerichtGeplaatst: Ma Sep 27, 2010 21:07    Onderwerp: Reageer met quote

na wikken en wegen en bestudering van dit forum zojuist een Epson V750 negatiefscanner gekocht. Rib uit mijn lijf, maar wel tevreden.
_________________
Een korrel is mooier dan een pixel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Ma Sep 27, 2010 21:37    Onderwerp: Reageer met quote

Cees schreef:
na wikken en wegen en bestudering van dit forum zojuist een Epson V750 negatiefscanner gekocht.

Cees, wij gaan vrienden worden. Ik heb er precies zo een Smile.




Heb je zin om hier je eerste films gezamenlijk te komen ontwikkelen.

Groeten,
Richard.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Even voorstellen ... Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group