Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
AM74 / Across / Neopan

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Nov 18, 2010 19:56    Onderwerp: AM74 / Across / Neopan Reageer met quote

Beste mensen,

ik heb vernomen dat er onder jullie lieden zijn, en niet de minsten, die regelmatig de combinatie Across / AM74 toepassen en misschien zelfs wel Neopan 400 / AM74.

Ik heb een paar vragen:

1)
Reality check: Bij het toepassen van AM74 als single shot 1+15, op welke tijden komen jullie dan en welke hoeveelheden vloeistoffen ?

2)
In de Amaloco handleiding staat bij Across vermeld dat de verdunning opgevoerd kan worden van de standaard 1+7 naar 1+15, onder aanpassing van de ontwikkeltijd (x1,6), indien de gebruiker van mening is dat de standaard oplossing een lastig hanteerbare ontwikkeltijd geeft (zo kort dat men er nerveus van zou kunnen worden ?). Bij Neopan 400 staat dit alternatief niet vermeld (of ik moet kippig zijn).

Mag ik er van uit gaan dat bij gebruik van Neopan 400 ook de verdunning opgevoerd kan worden naar single shot 1+15 met aanpassing van de ontwikkeltijd (x1,6), vergelijkbaar als bij Across ?

3)
Wie heeft er ervaring met het pullen van Across en Neopan 400 in AM74, 1 en 2 stops , op welke tijden kom je dan ?



Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Do Nov 18, 2010 23:02    Onderwerp: Reageer met quote

1) Wie wat bewaard heeft wat. Ik vond in de (inmiddels geel) Amoloco krant een plak(spiek)briefje met (de voor mij standaard) waarde voor de 120 spoel Acros 100.
600ml vloeistof (Patterson-tank). Op basis van 1+15,is dit 1/16 deel= 37,5 ml AM74 + 562,5 ml kraanwater.
Standaard tijd voor de Acros 100 = 4 min bij een 1+7 menging. Voor 1+15 wordt dit 1,6 x 4 = 6,4 min = 6 min 24 sec.
Deze waarden hanteer ik nog steeds.

2. De Neopan 400 heb ik voor de 120 spoel nog niet gebruikt. Wel voor KB met goede resultaten. Hierbij worden de hoeveelheden en tijden anders. Echter wel op de zelfde basis.
Omgerekend naar de 120 spoel wordt dat dan:
600ml vloeistof (Patterson-tank). Op basis van 1+15,is dit 1/16 deel= 37,5 ml AM74 + 562,5 ml kraanwater.
Standaard tijd voor de Neopan 400 = 6 min bij een 1+7 menging. Voor 1+15 wordt dit 1,6 x 6 = 9,6 min = 9 min 36 sec.

3. Met het pushen/pullen van Neopan 400 heb ik geen ervaringen. Wel met de Fomapan 400. Deze gepushd naar 800 met 30% langere tijd in 1+15.
Hiervan staan 2 voorbeelden in de Galerie van een paar jaar terug.

http://www.rolleiflexclub.nl/photopost/data/500/thumbs/KB008_52klein.jpg
http://www.rolleiflexclub.nl/photopost/data/500/thumbs/KB008_20kl.jpg

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Nov 18, 2010 23:13    Onderwerp: Reageer met quote

Dank Theo.

Ik houd dezelfde tijden aan, zij het gecorrigeerd met 0,87 omdat ik rotatie-ontwikkeling doe.

Waarom plens jij 600 ml in die tank, doe je er twee rollen tegelijk in ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Vr Nov 19, 2010 9:01    Onderwerp: Reageer met quote

Het verder verdunnen van de ontwikkelaar, zoals aangegeven in de handleiding van Amaloco, heeft een aantal voordelen.
a) Besparing ontwikkelaar
b) constantere resultaten met ontwikkelen, bij kortere tijden is een afwijking in agitatie, temperatuur en tijd duidelijker merkbaar.
c) Door het minder harde ingrijpen van de ontwikkelaar op het negatief krijg je bij hogere verdunningen scherpere negatieven.
De verlengingsfactor van 1.6 kun je zonder meer toepassen als dat in de handleiding ook vermeld staat. Ik verdun altijd bij Amaloco AM74.

Ik heb nauwelijks ervaring met pushen van films. Pushen van films is vakmatig gezien 'not done' onder normale weers omstandigheden.
Wel komt het voor dat het noodzakelijk is indien de contrasten buiten zo laag zijn om nog een normaal briljant negatief te produceren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Vr Nov 19, 2010 9:40    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Waarom plens jij 600 ml in die tank, doe je er twee rollen tegelijk in ?
Paul.
Paul,
Omdat de 120 spoel net niet in de kleine tank past. Met 600ml is de tank iets meer dan vol.
Ik heb wel een paar deksels waar de onderplaat van losgeraakt is. Misschien een idee.
Eerst meten ivm de ondergrens van 20ml AM74 per film.

Han, het pushen was voor mij gewoon ook gewoon een probeersel.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Vr Nov 19, 2010 20:04    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Han,

dank voor je reactie.

Mijn vraag onder 3) betrof het pullen van films, niet pushen. Heeft iemand ervaring daarin met deze Combi ?

Het verdunnen 1+15 en verlenging van de ontwikkeltijd voor Neopan 400 staat eigenlijk NIET in de handleiding van Amaloco. Er staat ook niet dat het verboden is, maar het staat er niet.

In de aloude DokaKrant is bij een aantal films uit het rijtje een sterretje geplaatst, wat betekent dat daar de "1+15" truc kan worden toegepast, zoals bij Acros. Maar Neopan 400 heeft geen sterretje. In de online pdf handleiding van AM74 ( http://fotohuisrovo.nl/documentatie/am74_nl.pdf ) is overigens Acros ook ineens niet meer voorzien van een sterretje. als het zo doorgaat, heeft strax alleen Oh oh Cherso nog een sterretje Smile

Ik zit misschien vreselijk te zeuren (nothing's changed), ik vermoed dat gewoon bij alle films de 1+15 truc mag worden toegepast, maar mijn vraag wordt ingegeven door het feit dat ik met twee Edam rollen nu ineens hele verschillende resultaten krijg: rol I fors onderontwikkeld / onderbelicht uit de 1+15 gekomen en rol II uit diezelfde 1+15 ziet er grotendeels prima uit. Laat nu rol I een Acros zijn en rol II een Neopan 400.

Vandaar ook hier weer even de reality check ...


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Vr Nov 19, 2010 21:04    Onderwerp: Reageer met quote

Hi Paul,

De films waar een sterretje bij staat, deze hebben een ultra korte ontwikkeltijd. Daarom bevelen ze een andere verdunning aan.
Maar dat heb je denk ik wel begrepen, Paul.

Verder kunnen alle films, zover ik het zie, met meer verdunning ontwikkeld worden. Wellicht heb je je vergist met de belichting van de films.
Houd er vooral rekening mee dat films met de zogenaamde T-grain zoals Neopan kritischer zijn met belichten dan traditionele films.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Vr Nov 19, 2010 22:49    Onderwerp: Reageer met quote

Han,

de problemen met mijn eerste rol uit Edam zijn vrijwel zeker toe te schrijven aan een te oude ontwikkelaar.

Dit in combinatie met een iets krap belichte film (normaal gesproken geen probleem) heeft de zaak waarschijnlijk over 't randje geduwd. De tweede rol, gevoeliger en zoals jij zegt misschien van het soort dat minder gevoelig is voor mishandeling, is bij de meeste opnames nog net aan de goeie kant van de streep gebleven.

Ik heb afgelopen donderdag een kleinbeeld rol geschoten, andere camera dus, op de belichtingsautomaat dus geen fouten mijnerzijds mogelijk, en daar trad hetzelfde probleem op.

Pulling anyone ? Of moet ik daar binnenkort ook weer een testrol voor gaan schieten Wink


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Ma Nov 22, 2010 9:01    Onderwerp: Reageer met quote

Hi Paul,

Ik snap er geen hout meer van.
De films zijn te dun, 1 film door een te oude ontwikkelaar en een andere ??
Met andere woorden 'trouble shooten' is vrij lastig als er verschillende oorzaken en methoden aangegeven worden.
Indien je films te dun zijn maar nog wel voldoende dekking hebben in de schaduwpartijen dan zijn de films waarschijnlijk te kort ontwikkeld, langer ontwikkelen. De ontwikkeltijd zul je proefondervindelijk moeten vaststellen.
Zijn de films te dun en zit er in de schaduwen te weinig details dan heb je te maken met onderbelichting, dus ruimer belichten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Nov 22, 2010 23:21    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Han,

ik begrijp dat het wat verwarrend over komt.

Omdat mijn Edam, 1e rol negatieven zeer dun zijn, verdacht ik in eerste instantie de lichtmeter van de Rollei, juist omdat die zeer onlangs is afgesteld (had voor mij niet gehoeven, niet om gevraagd, nooit klachten over gehad, maar misschien toch wel een aardige geste geweest after all van Van Manen). Ik sprak dus over onderbelichting.

Daarna nogmaals een testrol (eveneens Acros) geschoten met een andere camera (Minolta met belichtingsautomaat, diafragma voorkeuze). Het eerste 1/3 deel van die rol (die ik nu eens even voor de lol in drie delen ga ontwikkelen) blijkt ook veel te weinig dekking te hebben. Conclusie: het ligt niet aan de lichtmeter van de Rollei, het ligt aan iets anders.

Waar ligt dat dan aan ?

- niet aan de fixeer;
- niet aan de ontwikkeltijden;
- niet aan de ontwikkelmethode (al jaren hetzelfde in huize Jenner, met een Jobo rotatiemachine, stopwatch en digitale thermometer eenvoudig te reproduceren methode)

Conclusie:
Het ligt aan de ontwikkelaar die te oud is. Leeftijd weet ik niet, maar hij is inderdaad oud, misschien wel 2 jaar of ouder.
Waarom is de tweede rol (Neopan 400) dan wel beter uit die oude ontwikkelaar gekomen ? Your guess is as good as mine, maar ik denk dat ik die rol gewoon iets ruimer belicht heb. Minder shots waarbij lucht in beeld is, snap je ? En de shots waar wel lucht in beeld is zijn er ook niet zo denderend uitgekomen. Meer technisch gelukte shots dus, maar ook niet allemaal.

Nu duidelijker ?
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Di Nov 23, 2010 14:16    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad, het kan aan de meetmethode gelegen hebben. Indien lucht mee gemeten is bij helder weer dan wordt de film onderbelicht. Dus dun met weinig detail in de schaduw partijen. Vergeet niet dat lichtmeters zijn ingeijkt op het maken van Dia's. Daarbij mag de lucht niet uitgebeten wit zijn en zal de meter onderbelichten indien deze lucht is meegenomen in de meting. Bij z/w fotografie is het belangrijk om van de schaduwpatijen uit te gaan; 'belichten op de schaduwen en ontwikkelen op de lichten'.

Groet,

Han
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Nov 23, 2010 20:28    Onderwerp: Reageer met quote

Ja meneer,
dat zal ik de volgende keer doen Smile

Ik zal zodra ik nieuwe chemie binnen heb en weer even gelegenheid heb zelfs eens gaan experimenteren met pull-ontwikkeling. Maar eerst een experimentje met standontwikkeling. U hoort nog van mij !

Mocht iemand v.w.b. pull-ontwikkeling nog een duit in het zakje kunnen doen, dan graag !


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group