Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
standontwikkeling Acros in AM74
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Nov 25, 2010 19:59    Onderwerp: standontwikkeling Acros in AM74 Reageer met quote

Ik wil ook weleens iets.
Maar soms wordt ik neergedrukt door perikelen.
Het is op deze momenten dat ik, als ontwikkelend persoon, mijn eigen eenzame weg ga, op zoek naar de lichtpuntjes. Want een zonnige kijk, dat is tenslotte waar het om draait in dit leven !

Nu de Bonte Tierelier is uitgebloeid en de Schele Kuifeend is weggetrokken, is het tijd om de Wilde Broddelaar en het Grauwe Knokkelkruid te begroeten. Het kan niet lang meer duren, of aanstonds zullen het Knurkum en Hamerteenkruid onze dreven sieren en de Vlaamse Vlapuit en de Zoetermeerse Zeurkouskanarie zullen langs het zwerk schieten.

Oplettende lezertjes zullen begrijpen wat ik bedoel: het is weer tijd voor standontwikkeling !

Daarom,
zeer binnenkort in dit theater,
alle successen en mislukkingen,
hier gratis te aanschouwen !


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Nov 25, 2010 20:00    Onderwerp: Reageer met quote

film = Fuji Neopan Acros 100
camera = Minolta XG-1, belichtingsautomaat, diafragmavoorkeuze, statief
lens = Minolta MD Rokkor 50mm 1.4@5.6
omstandigheden = vrijwel egaal bewolkte grijze namiddag
ontwikkelaar = Amaloco AM 74 (VERSE Smile ) = Rollei High Speed

werkwijze:
Ik heb een rol van 36 in mijn Minolta XG gedraaid, die ook op goede werking gecontroleerd moest worden. Zo sla ik dus twee vliegen in een klap.
Ik heb in korte tijd 4 opnames gemaakt, daarna 8 opnames weggeschoten met de dop op de lens,
en dat drie keer.
Een van de opnames zien jullie hier dus niet.

De rol heb ik in de doka in drie stukken geknipt.
Het ontwikkelen van de eerste serie is helaas mislukt, vanwege ontwikkelaar die royaal over de datum was. De ontwikkelactie van vanmiddag heb ik dus helaas maar op 2/3 van de rol kunnen oefenen.

De eerste 1/3 rol heb ik normaal ontwikkeld in de rotatiemachine, om als referentie te dienen en om te controleren of het ontwikkelen nu weer zonder problemen gaat.
De tweede 1/3 rol heb ik ontwikkeld in semi standontwikkeling:
20 ml AM74 + 500 ml water.
Door extrapolatie van de reeds bekende ontwikkeltijden bij 1+7, 1+9 en 1+15 heb ik bepaald dat de ontwikkeltijd bij 1+25 ongeveer 11 minuten zou moeten zijn.
Voor standontwikkeling heb ik 25 % bij die 11 minuten gedaan, dan kom je op ongeveer 16 minuten. Uiteindelijk is het iets meer geworden, bijna 17.
Ik heb om de vier minuten het tankje handmatig geroteerd, door deze uit zijn waterbadje te lichten, 45 graden te kantelen en daarin enkele malen voorzichtig om zijn lengte-as te draaien. Weer rechtop kantelen, een paar flinke klappen op het aanrecht, en weer terug in zijn 20 graden thermostatische waterbadje van de JoBo rotatiebak.

Ik heb bij het scannen van de negatieven getracht om steeds dezelfde belichting aan te houden. Ik weet niet zeker of dat gelukt is, ik denk het wel. Alle belichtingsautomaten uitgeschakeld, geen handmatige belichtings- aanpassingen gedaan, geen bewerkingen van de scans, alleen verkleind en gejepegged voor hierzo.

Beter is natuurlijk om morgen de negatieven met elkaar te vergelijken op de lichtbak. Ik heb er nu geen tijd meer voor. Dus alle onderstaande conclusies onder dit voorbehoud.


Eerste conclusie:
De Minolta XG werkt goed, na foezelen met de sluiter en het plaatsen van nieuwe afdichtingen werkt hij "like a charm"en is dus gereed om de wereld rondgestuurd te worden in het "XG around the world" project.

Tweede conclusie:
Op deze wijze is bewezen dat AM74 zonder zorg voor bromide strepen o.i.d. succesvol voor semi standontwikkeling kan worden ingezet

Derde conclusie:
Mijn schatting van de ontwikkeltijd in 1+25 blijkt juist.
Het feit dat de semi-stand negatieven iets krachtiger ontwikkeld zijn schrijf ik toe aan de 16 minuten, die bijna 17 zijn geworden,
maar vooral ook aan de drie rotaties die ik heb uitgevoerd om de vier minuten. Dat is een beetje veel, maar ik had toevallig een countdown timertje op 4 minuten staan.

De volgende stap is nu:
- wederom dezelfde truc toepassen met 4 opnames, 8 blanco's enzovoort, de rol in drie stukken knippen;
- een normaalontwikkeling doen als refrentie;
- daarna een standontwikkeling in 1+50, met minder rotatiemomenten en dus langere intervallen daartussen.
Hierbij zal ik dus slechts 10 mililiter AM74 toepassen met 500 ml water, terwijl Amaloco zelf adviseert om nimmer minder dan 20 ml concentraat per gebruiksoplossing toe te passen. Burgelijke ongehoorzaamheid zullen we maar zeggen.

De testrol hiervoor heb ik vanmiddag al geschoten. Ik hoop dat er in ieder geval één foto bijzit die iets beter geschikt is om de resultaten te beoordelen. De overige drie zullen dezelfde composities zijn die jullie hier zien.
Het ontwikkelen van deze rol zal zeer waarschijnlijk pas volgende week geschieden. De resultaten zullen aan dit draadje worden geplakt.

Ik doe dit om te zien of standontwikkeling op één of ander vlak verbetering oplevert t.o.v. normaalontwikkleing. Als dat het geval is, hoop ik dat ook jullie met deze informatie je voordeel kunnen doen. Acros is tenslotte een door velen toegepaste film en AM74 / RHS zijn ook wel liefhebbers voor.

Vragen, opmerkingen, voorstellen en kritieken zijn welkom !


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed


Laatst aangepast door Paul Jenner op Do Nov 25, 2010 23:35, in totaal 5 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Nov 25, 2010 20:01    Onderwerp: Reageer met quote

Auto, normaalontwikkeling 1+15
xxxxx
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed


Laatst aangepast door Paul Jenner op Vr Nov 26, 2010 23:00, in totaal 8 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Nov 25, 2010 20:01    Onderwerp: Reageer met quote

Struiken, normaalontwikkeling 1+15


Struiken, semi standontwikkeling 1+25, ruim 16 minuten, 1 x per 4 min rotatie

_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed


Laatst aangepast door Paul Jenner op Do Nov 25, 2010 22:37, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Nov 25, 2010 20:02    Onderwerp: Reageer met quote

Boom, normaalontwikkeling 1+15
xxxxx
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed


Laatst aangepast door Paul Jenner op Vr Nov 26, 2010 23:01, in totaal 4 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Do Nov 25, 2010 20:41    Onderwerp: Reageer met quote

Jemig, staat dat spul nu nog steeds in die ontwikkelaar?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Nov 25, 2010 21:05    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik 1+ 10.000 gemengd zou hebben wel ja ...

Over een uurtje staan de plaatjes hier !


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Do Nov 25, 2010 22:30    Onderwerp: Reageer met quote

Paul ik neem aan dat je wel even gechecked hebt of stand ontwikkeling in de AM74 wel kan? Er zijn ontwikkelaars die bij hele lage verdunningen helemaal niks doen....

Maar goed over een half uur weten we het.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Nov 25, 2010 23:17    Onderwerp: Reageer met quote

In de tweede posting hierboven heb ik mijn methode uit de doeken gedaan.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Vr Nov 26, 2010 0:46    Onderwerp: Reageer met quote

Met 1:50 verdunning zou je dus op ongeveer een half uur komen met twee keer roteren. Het begint al een beetje op "stand" te lijken; dan nog 1 keer verder verdunnen en je hebt 1:100, een uur en 1x roteren.

Afgezien van een iets sterkere ontwikkeling (lichtere foto) zie ik zo niet meteen een verschil tussen normaal en semistand. Het zal mij benieuwen of dat ook verandert bij sterker verdunnen.

Bij Rodinal zie ik in ieder geval bij HP5+ wel iets minder korrel.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Vr Nov 26, 2010 6:33    Onderwerp: Reageer met quote

Interessant.
Zomaar een paar opmerkingen (voor wat het waard is):

De "semi stand" negatieven lijken mij wat minder krachtig. Zou je eens kunnen proberen bij een contrastrijk onderwerp op een laaggevoelige film.

Het verschil tussen 16 of 17 minuten ontwikkelen zie je niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Vr Nov 26, 2010 7:26    Onderwerp: Reageer met quote

Nog eentje:
Als ik me goed herinner is am74 een nivellerende ontwikkelaar. Is dat handig?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Vr Nov 26, 2010 8:56    Onderwerp: Re: standontwikkeling Acros in AM74 Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Ik wil ook weleens iets.
Maar soms wordt ik neergedrukt door perikelen.
Het is op deze momenten dat ik, als ontwikkelend persoon, mijn eigen eenzame weg ga, op zoek naar de lichtpuntjes. Want een zonnige kijk, dat is tenslotte waar het om draait in dit leven !

Nu de Bonte Tierelier is uitgebloeid en de Schele Kuifeend is weggetrokken, is het tijd om de Wilde Broddelaar en het Grauwe Knokkelkruid te begroeten. Het kan niet lang meer duren, of aanstonds zullen het Knurkum en Hamerteenkruid onze dreven sieren en de Vlaamse Vlapuit en de Zoetermeerse Zeurkouskanarie zullen langs het zwerk schieten.

Oplettende lezertjes zullen begrijpen wat ik bedoel: het is weer tijd voor standontwikkeling !


Doet me aan Bommel denken, Marten Toonder, een heer van stand.
Oppassen als de inzichten beginnen te vibreren.

Maar dit terzijde.
Very Happy
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Vr Nov 26, 2010 9:51    Onderwerp: Reageer met quote

RFM Rolling Eyes Rolling Eyes
Min. 20ml AM74 is per film!!!!!! 4 beelden is 1/9. Er zal echter wel in minimale oplossing per beeld zijn.
Dus 1+25 voor 4 beelden moet haalbaar zijn.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Vr Nov 26, 2010 22:56    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Theo,

ik zat er al een beetje op te wachten tot iemand die opmerking ging maken Wink

Je hebt natuurlijk gelijk: als bij steeds verdere verdunning blijkt dat de capaciteit van de ontwikkelaar voldoende is om mijn testbeeldjes te ontwikkelen, dan kan het zijn dat diezelfde capaciteit onvoldoende is om een hele rol te ontwikkelen.

Maar hou goed in de gaten dat ik niet slechts 4 beeldjes heb ontwikkeld. Er zijn ook steeds 8 "blanco's" ontwikkeld, waar dus helemaal niets op staat. Het gaat dus om twaalf beeldjes, waarvan er 8 een meer dan gemiddeld zware aanslag op de ontwikkelaar plegen, omdat die helemaal blank uitontwikkeld moeten worden.
Ik ga er van uit dat de belasting van deze twaalf beeldjes eerder te vergelijken is met ongeveer 24 "normaal" belichte beeldjes. Dat is inderdaad dus nog steeds geen rol van 36, maar het zit er wel dicht in de buurt.

De volgende proef ga ik doen met 10 ml ontwikkelaar in dezelfde 500 ml plens water. Eerst uitrekenen wat de tijd dan ongeveer moet worden, dan proberen en de resultaten beoordelen. Daarna het proces van de 10 ml variant bijsturen, of zelfs direct naar een nog grotere verdunning (7,5 ml ?).


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 1 van 6

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group