Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
standontwikkeling Acros in AM74
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Do Dec 09, 2010 22:22    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind het juist heel relaxt. Je hoeft de tijd niet nauwkeurig bij te houden en niet zoveel te kiepen Cool

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Dec 09, 2010 22:35    Onderwerp: Reageer met quote

derde poging:

Ik heb de laatste serie van 4 opnames van de rol hierboven ontwikkeld als:
AM74,
1+50
60 minuten
met milde rotaties na 5, 15, 30 en 45 minuten.

Ter vergelijking als eerste steeds weer de foto's uit de "normaalontwikkeling", zoals hierboven reeds getoond.

xxxxx


xxxxx










_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Dec 09, 2010 22:45    Onderwerp: Reageer met quote

En voor de leut hieronder nogmaals het knipperlicht als detail,

eerst normaal-ontwikkeling,
dan stand 1+50@41 minuten,
dan stand 1+50@60 minuten:






_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Do Dec 09, 2010 23:01    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Paul, ik lees met interesse je testen.

Het komt me voor dat het voordeel dat je zoekt eerder te vinden is in stain ontwikkelaars zoals een Tanol of Finol.

Ken je het boek : The darkroom cookbook?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Dec 09, 2010 23:07    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn eerste conclusies zijn als volgt:

1)
AM74 kan zonder problemen worden toegepast met slechts 10 ml concentraat, in tegenstelling tot de aanbevolen minimaal 20 ml;

2)
AM74 kan zonder problemen worden ingezet voor (semi) standontwikkeling, zonder gevaar voor bromidestrepen of halo vorming;

3)
In de laatste versie (1+50@60 minuten) is klip en klaar meer doortekening in de schaduwpartijen én meer doortekening in de hoge lichten. Wat dit betreft is het experiment dus zéér geslaagd: Vooral de foto van de motorfiets (Shadow Smile ) spreekt boekdelen;

4)
Er is sprake van een zeer vlak middengebied met weinig gradaties. Ik merk dit ook op bij foto's van anderen op het net, die standontwikkeling demonstreren. Dit bevalt me niet;

5)
Ik lijk steeds meer last te krijgen van perikeltjes. Dat is niet zo mooi;

Er dient dus nog onderzocht te worden:
-of het middengebied voldoende gradaties in zich heeft om aan een lekkere, rijke en vloeiende toonschaal te komen. De gebruikelijke milde S-curve heb ik nog niet toegepast;

- of de toename van perikeltjes te wijten is aan de standontwikkeling. Of is dit misschien het verder vervuilen van het stopbad en fixeerbad, welke hergebruikt worden ? Ik heb overigens de aangezette fix vanuit het voorraadflesje door een koffiefilter in de retort (?) gegoten. Het koffiefilter heb ik daarna op de cv gedroogd. Ik kan er niets in zien.

Wat denken / vinden jullie ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Dec 09, 2010 23:15    Onderwerp: Reageer met quote

Ivophoto schreef:
Hoi Paul, ik lees met interesse je testen.

Het komt me voor dat het voordeel dat je zoekt eerder te vinden is in stain ontwikkelaars zoals een Tanol of Finol.

Ken je het boek : The darkroom cookbook?

Ha die Ivo, back in town ?
Hoe gaat het met je ?

Dank voor je belangstelling. Zekers gezien de laatste resultaten vind ik dit nu ook interessanter worden. Het is niet alleen meer therapie om van de straat te blijven.

Het darkroom cookbook ken ik niet.
Toevallig heb ik vanavond een testje zitten bekijken, waar Jon mij op attent maakte, waarbij Finol er helemaal niet mooi uit kwam, in tegenstelling tot AM74, die samen met HC110 de ster van de show bleek.

Wat is een stain ontwikkelaar ?
(Hou in de gaten dat ik het liefst bij mijn oude vertrouwde AM74 blijf. Ik wil ook niet meerdere merken in huis halen. Het liefst één ontwikkleaar voor alle klussen. Ik gebruik toch meestal dezelfde film.)

Ik zou het leuk vinden als jij eens je licht zou willen laten schijnen over de zaak. Alle foto's zijn nu tenslotte voor iedereen zichtbaar.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Dec 09, 2010 23:45    Onderwerp: Reageer met quote

P.S.

De gewenste gradaties in de middentonen zou ik misschien met een verschuiving in het histogram kunnen bereiken. Van 1.0 naar 0.9 of 0.85 geeft een pittiger totaalbeeld, dat ik soms al eens toepas op mijn scans. Niet zo flatterend voor portretten overigens ...

Voorts moet ik nu toch eens naarstig op zoek gaan naar software die volledig 16 bits kan verwerken. De nieuwste versie van mijn geliefde PSP kan dat namelijk niet bij alle bewerkingen. De scanner kan het.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Vr Dec 10, 2010 0:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind het resultaat boven verwachting goed! Vooral de betere doortekening in de hoge lichten en schaduwen springen eruit. In de crop van de lamp lijkt wel de korrel juist een beetje toe te nemen. Wat ik aanzag voor een halo lijkt trouwens gewoon in het beeld te zitten.

Maar AM74 kan dus toch prima voor standontwikkeling gebruikt worden. Ga het zelf eens uitproberen; heb nog een 100ml flesje staan.

Stainontwikkelaars geven het negatief een bruigele kleur waardoor de toonschaal anders wordt en de korrel minder zichtbaar zou moeten zijn. Het zijn de zgn 'Pyro' ontwikkelaars; zie http://unblinkingeye.com/Articles/PCat/pcat.htm

Groot nadeel vind ik de gifigheid van deze ontwikkelaars. Ik zou het nooit in huis halen.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Vr Dec 10, 2010 9:18    Onderwerp: Reageer met quote

Ik dacht niet dat Finol en Tanol nog erg gifitg zijn (Tanol speed, daar staat wel een kruisje op).

Stain ontwikkelaars gebruik je niet als standontwikkelaar voor zover ik weet. Maar ik lees dat je je negatieven scant? Hm. En dan op zoek naar die 'the Glow' Hm.

Hoe zit het met je standontwikkeling en Acros? Haalt dat de EI van de film niet met een stop naar beneden? Is acros ook geen 'hybrid' film, dwz veel minder zilverhalydes en negatiefdekkin gdmv dyes? Of heeft dat geen belang? Ik lees starks het hoofdstukje over stand ontwikkeling nog eens goed na, als ik iets terzake doent vind, dan deel ik dat hier graag.

Naar het schijnt (ik heb m'n flessies Pyro besteld en ben in afwachting) val je af je stoel als je een goed belicht en ontwikkeld pyro negatief op de licht bak legt en geeft het bijzondere mogelijkheden in de vergroter.... We zullen zien.

Ik doelde op het bereiken van dat 'The Glow' effect.... Misschien (ik ben wel zeker) is dat beter te bereiken met Pyro/vergroter/bariet dan met een standontwikkeling/scan/print of scherm

The darkroom cookbook is een referentie als je met ontwikkeling bezig bent. Ik heb in die honderd paginas praktisch leesvoer meer over ontwikkeling geleerd dan ik voor mogelijk hield. Ik sta dan ook te popelen om dat uit te proberen.

(Voor de duidelijkheid, ik ben de laatste maanden weer helemaal ondergedoken in de doka. !! Heerlijk!!)

Maarhe, Paul, geen zin om de Vlaamse kempen eens te bezoeken? ik nodig je uit op koffie met cake.


Laatst aangepast door Ivophoto op Vr Dec 10, 2010 9:22, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Vr Dec 10, 2010 9:21    Onderwerp: Reageer met quote

Halo is een eigenschap van oversstraling van licht in de film tijdens de opname, (licht reflectie van korrel die buur korrels belicht). Het is geen eigenschap die iets met ontwikkelen uit te staan heeft of daarmee te corrigeren is.
De Halo in je koplamp is normaal, sterk reflecterend onderwerp. Geen ontkomen aan.

Verder lijkt mij de ontwikkeling 1+50@60 minuten de beste gezien de doortekening in de schaduwpartijen. Het mag allemaal net iets pittiger.
T-grain films hebben de eigenschap in het middengebied wat vlakker te zijn dan de traditionele films, tenminste mijn ervaring met T-max.

Gezien het feit dat je dit zo interessant vind zou het een aanrader zijn om je eens te verdiepen in het zone systeem en sensitometrie van films.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Vr Dec 10, 2010 9:25    Onderwerp: Reageer met quote

Hanfo schreef:
Halo is een eigenschap van oversstraling van licht in de film tijdens de opname, (licht reflectie van korrel die buur korrels belicht). Het is geen eigenschap die iets met ontwikkelen uit te staan heeft of daarmee te corrigeren is.De Halo in je koplamp is normaal, sterk reflecterend onderwerp. Geen ontkomen aan.

Verder lijkt mij de ontwikkeling 1+50@60 minuten de beste gezien de doortekening in de schaduwpartijen. Het mag allemaal net iets pittiger.
T-grain films hebben de eigenschap in het middengebied wat vlakker te zijn dan de traditionele films, tenminste mijn ervaring met T-max.

Gezien het feit dat je dit zo interessant vind zou het een aanrader zijn om je eens te verdiepen in het zone systeem en sensitometrie van films.


Ben je daar zeker van? ik meen iets gelezen te hebben mbt tot samenstelling van ontwikkelaars ifv halo. Ik zoek straks over wat het ging.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Vr Dec 10, 2010 9:26    Onderwerp: Reageer met quote

Hanfo schreef:

Verder lijkt mij de ontwikkeling 1+50@60 minuten de beste gezien de doortekening in de schaduwpartijen. Het mag allemaal net iets pittiger.
T-grain films hebben de eigenschap in het middengebied wat vlakker te zijn dan de traditionele films, tenminste mijn ervaring met T-max.


Wat bedoel je met traditionele film. Efke 25, 50? (dus film die geen Dyes bevatten maar enkel zilver?) Of doel je op de Tgrain film versus gewone korrel?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Vr Dec 10, 2010 10:42    Onderwerp: Reageer met quote

Ivophoto schreef:
Hanfo schreef:

Verder lijkt mij de ontwikkeling 1+50@60 minuten de beste gezien de doortekening in de schaduwpartijen. Het mag allemaal net iets pittiger.
T-grain films hebben de eigenschap in het middengebied wat vlakker te zijn dan de traditionele films, tenminste mijn ervaring met T-max.


Wat bedoel je met traditionele film. Efke 25, 50? (dus film die geen Dyes bevatten maar enkel zilver?) Of doel je op de Tgrain film versus gewone korrel?


Ik bedoel Tgrain film versus gewone korrel?
Over Halo gesproken, ik weet dat rodinal het zgn. 'buurman' effct heeft.
Tussen een licht gedekt en sterk gedekt negatief gedeelte wordt de scheiding versterkt tijdens het ontwikkelen (contrast verhoogd).
Daardoor wordt de scherpte indruk beter.
Indien je verder doordenkt dan zou je kunnen stellen dat halo effecten ook versterkt worden met dit 'buurmaneffect'.
Maar houd me ten goede.
Ik heb vanochtend nog even nagezocht in mijn bibliotheek maar een relatie tussen ontwikkelen en Halo heb ik niet kunnen vinden. Het enige is dat (en wat ik ook geleerd heb tijdens mijn opleiding) Halo ontstaat doordat licht door korrels gereflecteerd wordt en naburige korrels belicht die normaal niet belicht zouden moeten zijn.
Uiteraard dat dit halo effect versterkt wordt door overbelichting en waarschijnlijk ook bij te lange ontwikkeling van de film.
Alhoewel bij het laatste wordt de curve ook steiler waardoor je zou verwachten dat e.e.a. binnen bepaalde verhoudingen wordt gehouden.

Maar ik ben benieuwd, zoek het eens op dat van Halo en ontwikkelaar. Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Vr Dec 10, 2010 12:56    Onderwerp: Reageer met quote

Ivophoto schreef:
Ik dacht niet dat Finol en Tanol nog erg gifitg zijn (Tanol speed, daar staat wel een kruisje op).

Stain ontwikkelaars gebruik je niet als standontwikkelaar voor zover ik weet. Maar ik lees dat je je negatieven scant? Hm. En dan op zoek naar die 'the Glow' Hm.



Finol niet gifitig? Het bevat pyrogallol zie: http://www.freestylephoto.biz/pdf/msds/moersch/Moersch_Finol_Film_Developer.pdf

En van Pyrogallol kon ik dit vinden: http://www.caledonlabs.com/upload/msds/6880-5e.pdf

Tanol (gewone versie) bevat catechol: http://www.freestylephoto.biz/pdf/msds/moersch/Moersch_Tanol_Film_Developer.pdf

En die is ook niet echt gezond: http://www.jtbaker.com/msds/englishhtml/p7896.htm

Nou weet ik ook wel dat je geen enkele ontwikkelaar moet drinken etc maar dit lijkt me toch net iets erger dan een beetje hydroquinon.

Stand ontwikkeling gebruik ik niet om een "gloweffect" mee te bereiken. Het al eerder genoemde voordeel van een betere doortekiening in hoge lichten en schaduwen zou juist bij scannen een voordeel op kunnen leveren omdat die niet altijd voldoende dynamisch bereik hebben om zwart wit negatieven goed te scannen.

En verder zit er ook niet een hele wetenschappelijke benadering/gedachte achter. Het werkt gemakkelijk en de resultaten vind ik er prima uitzien.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Vr Dec 10, 2010 13:07    Onderwerp: Reageer met quote

Valt toch wel mee Jonnie? Die gifitgheid? (nou...)

De fix die in het wet plate proces wordt gebruikt, tjonge, dat is gifitg als je niet oplet. Laughing

Maar je hebt natuurlijk wel gelijk, het is geen suikerwater.

Het is maar hoe je er mee omgaat. Als je de risico's kent kan je er ook mee omgaan.

Ik ken een fervent dokaïst die allergisch is aan Metol, dat kan ook problematisch zijn. En een ander, een wet plate fotograaf is allergisch aan ether, ook ambetant.....

Wat 'the glow' effect betreft, ik dacht gelezen te hebben dat Paul daarnaar op zoek was...



Heeft er hier iemand de combi Pyro/bariet afdruk al gebezigd?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 3 van 6

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group