Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
push process

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
chrisg
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-10-2010
Berichten: 61
Woonplaats: Renkum

BerichtGeplaatst: Di Dec 28, 2010 8:30    Onderwerp: push process Reageer met quote

Ik ben nu een maand of wat bezig met analoge fotografie en heb al redelijk wat 120 rollen volgeschoten en ontwikkeld. Het gaat allemaal steeds beter. Inmiddels staan er ook wat foto's in de galerie.

Nu de vraag. Ik lees op verschillende plekken iets over push process alleen zie ik nergens tijden staan. Als ik een iso 400 rol van Kodak volschiet volgens iso 800 of 1600 instellingen. Hoeveel langer moet ik dan ontwikkelen? Ik gebruik D76 ontwikkelaar.

Chris
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Di Dec 28, 2010 10:47    Onderwerp: Reageer met quote

Je zou hier eens kunnen kijken voor de tijden.
http://www.digitaltruth.com/devchart.php
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Dec 28, 2010 22:19    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien geeft de D76 handleiding richtlijnen voor push-ontwikkeling ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Pol Cornelis
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-12-2010
Berichten: 42
Woonplaats: Brugge

BerichtGeplaatst: Do Jan 13, 2011 12:27    Onderwerp: Reageer met quote

Als je Kodak films en ontwikkelaar gebruikt vind je hier wel iets.
http://wwwuk.kodak.com:80/global/en/professional/support/databanks/filmDatabankBW.jhtml?pq-path=13700/14472/14475
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Pol Cornelis
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-12-2010
Berichten: 42
Woonplaats: Brugge

BerichtGeplaatst: Do Jan 13, 2011 15:07    Onderwerp: Verwijderd Reageer met quote

Verwijderd.

Laatst aangepast door Pol Cornelis op Vr Jan 14, 2011 16:43, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Pol Cornelis
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-12-2010
Berichten: 42
Woonplaats: Brugge

BerichtGeplaatst: Do Jan 13, 2011 15:19    Onderwerp: 2 ontwikkelaars aanbevolen voor push ontwikkeling. Reageer met quote

Verwijderd en opnieuw. Zie hieronder

Laatst aangepast door Pol Cornelis op Vr Jan 14, 2011 16:44, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Jan 13, 2011 21:24    Onderwerp: Reageer met quote

Als dat jouw persoonlijke ervaringen en tips waren, dan zouden waarschijnlijk meerderen hier het op prijs stellen als je ze toch nog even opnieuw zou willen plaatsen ...


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Pol Cornelis
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-12-2010
Berichten: 42
Woonplaats: Brugge

BerichtGeplaatst: Vr Jan 14, 2011 10:46    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Als dat jouw persoonlijke ervaringen en tips waren, dan zouden waarschijnlijk meerderen hier het op prijs stellen als je ze toch nog even opnieuw zou willen plaatsen ...


Dat was ik van plan Paul. Maar ik ga het anders aanpakken. Ik heb een enkele keren gepauzeerd om iets op te zoeken terwijl de tekst aan het opstellen was. Ik ben waarschijnlijk automatisch uitgelogd omdat het te lang duurde.

Pol
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Pol Cornelis
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-12-2010
Berichten: 42
Woonplaats: Brugge

BerichtGeplaatst: Vr Jan 14, 2011 11:31    Onderwerp: Ontwikkelaars geschikt voor push ontwikkeling deel 1 D-76 Reageer met quote

Kodak D-76

Als fotostudent heb ik mijn eerste foto’s gemaakt op Kodak Tri-X ontwikkeld in D-76.
Deze combinatie werd door de school voor de eerstejaars min of meer verplicht.
Tri-X heeft een grote belichtingsspeelruimte en D-76 compenseert over en onderbelichting redelijk goed.

Voordelen: Fijnkorrel ontwikkelaar met volledig gebruik van de filmgevoeligheid en een goede doortekening van de schaduwen. Geschikt voor push ontwikkeling tot +2 stops. Relatief goedkoop.

Bedenkingen: Dit is een beetje een oude glorie die heel wat concurrentie krijgt van modernere ontwikkelaars.

Altenatief voor D-76 is Ilford ID-11 en voor Tri-X is Ilford HP5.

Link met ontwikkeltijden: http://wwwuk.kodak.com:80/global/en/professional/support/techPubs/j78/j78.pdf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Pol Cornelis
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-12-2010
Berichten: 42
Woonplaats: Brugge

BerichtGeplaatst: Vr Jan 14, 2011 14:45    Onderwerp: Ontwikkelaars geschikt voor push ontwikkeling deel 2 HC-110 Reageer met quote

Kodak HC-110

Dit was mijn favoriete ontwikkelaar uit mijn leerling alchemist tijd Wink. Dat was in de tweede helft van de jaren '80. De info is dus wat gedateerd.

Ik ben dit product beginnen gebruiken omdat ik het boek “The negative” van Ansel Adams had gekocht. Dat wil niet zeggen dat ik één van die “zone-system” fanaten was. Dat “zone-system” is eigenlijk ontworpen door een vlakfilm gebruiker. Ik gebruikte de tabellen in dat boek als basis voor push en pull ontwikkeling. Die tabellen waren opgesteld voor gebruik met HC-110, vandaar.

Wat ik goed vond aan deze ontwikkelaar:
HC-110 is een nivellerende fijnkorrel ontwikkelaar en heeft dus een volledig gebruik van de filmgevoeligheid en een goede doortekening van de schaduwen. Persoonlijk vond ik de korrel ook mooier dan bij D-76. De korrel bij D-76 had iets pluizebolletjes achtig vond ik. Je kan door de verdunning en de ontwikkeltijden aan te passen zeer uiteenlopend effecten bereiken.

Wat ik minder vind:
Het concentraat is een stroperige gele vloeistof. Voor iemand die ontwikkelt in een kleine tank is het aan te raden om eerst te verdunnen in een stock oplossing en daarna nog eens te verdunnen in een gebruiksoplossing. Hoe je dat doet staat in de bijhorende link naar een data sheet van Kodak.
Wat de houdbaarheid betreft: Ik kocht een fles van 1 liter concentraat en goot die over in kleinere flesjes van 125ml om oxidatie te voorkomen. Dit ging lang mee en heb nooit problemen gehad met onbruikbaar concentraat. Het moet gezegd dat ik die laatste flesjes niet meer durfde gebruiken als ik zeker wilde zijn van het resultaat. Ik verdunde die 1+3 om stock oplossing te maken. Dit heeft een levensduur van 1 maand in een halfvolle fles. Die stock oplossing verdunde ik dan nog eens vlak voor het ontwikkelen om een gebruiksoplossing te krijgen.

Twee favorieten: Tri-X belichten op 200 ASA bij gebruik van flitslicht. Daarna ontwikkelen in extra verdunde ontwikkelaar. Aanbevolen ontwikkeltijd voor 400 ASA was toen verdunning B ( 1:7 vanaf stock) 5,5 min. (nu 3 3/4 min). Voor 200 ASA gebruikte ik verdunning 1:15 vanaf stock 8 min.
De tweede favoriet was Tri-X belichten op 1600 ASA daarna ontwikkelen bij een verdunning 1:30 vanaf stock 18 tot 20 min..
Beide formules hadden een sterk nivellerend effect waarbij grote contrastverschillen konden overbrugd worden. Uiterst geschikt voor flitslicht en combinaties van flitslicht en bestaand licht. LET OP KODAK HEEFT ONDERTUSSEN ALLE FILMS AANGEPAST EN WIE HET VOORGAANDE WIL UITPROBEREN MAG EERST BEGINNEN MET EXPERIMENTEREN.

Pdf over verdunningen: http://wwwuk.kodak.com:80/global/en/professional/support/techPubs/j24/j24.pdf

Pdf over ontwikkeltijde van Tri-X: http://wwwbenl.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/f4017/f4017.pdf


Laatst aangepast door Pol Cornelis op Do Jan 20, 2011 13:45, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Pol Cornelis
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-12-2010
Berichten: 42
Woonplaats: Brugge

BerichtGeplaatst: Vr Jan 14, 2011 15:10    Onderwerp: Ontwikkelaars geschikt voor push ontwikkeling deel 3 T-Max Reageer met quote

Kodak T-Max ontwikkelaar.

Wie T-Max 400 pusht in T-Max ontwikkelaar krijgt zeer scherpe negatieven met een zeer fijne korrel.
Mijn ervaring is dat T-Max ontwikkelaar eigenlijk alleen met een T-grain film echt tot zijn recht komt. Ik heb ondervonden dat moderne emulsie films van andere merken, zoals de Delta films van Ilford, een betere korrel hadden met andere ontwikkelaars. Ook experimenten met ontwikkeltijden en verdunningen zijn af te raden.

Pdf T-Max 400: http://wwwuk.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/f4043/f4043.pdf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Pol Cornelis
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-12-2010
Berichten: 42
Woonplaats: Brugge

BerichtGeplaatst: Vr Jan 14, 2011 16:14    Onderwerp: Ontwikkelaars geschikt voor push ontwikkeling 4 Microphen Reageer met quote

lford Microphen

Mijn favoriete push ontwikkelaar.

Microphen is een ontwikkelaar op basis van Phenidone. Dit geeft bij normaal gebruik een toename van de filmgevoeligheid met een zeer kleine toename van de korrel. Dit laat toe om films 2 tot 3 stops te pushen ten koste van een relatief kleine toename van de korrel. Ik heb deze ontwikkelaar voor het eerst gebruikt op aanraden van de technische dienst van het “Belgian Fuji Agency”. Ik ontwikkelde mijn Neopan 400 films in T-Max en had klachten over de korrel.
Mij lijkt Microphen een uitstekende ontwikkelaar voor mensen die vooral op 400 ASA films ( of hogere gevoeligheden) werken. Bij gebruik met films met 125 ASA (of minder) geeft Microphen een goed resultaat maar er zijn betere alternatieven.
Microphen is een poeder ontwikkelaar die , eenmaal gemengd, kan gebruikt worden in onverdunde voorraadoplossing of verdund in 1+1 of 1+3.

Eén van mijn favoriete combinaties is Fuji Neopan 1600 belicht als 800 ASA en ontwikkeld in Microphen; vedunning 1+1 gedurende 6 minuten en 30 seconden. Het resultaat is een grote belichtingsspeelruimte. Dit is mijn favoriete combinatie voor contrastrijke onderwerpen.

Algemene info: http://www.ilfordphoto.com/products/product.asp?n=58&t=Film+Developers

Pdf: http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/200621612182416.pdf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group