Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Rollei 35
Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Mei 03, 2007 21:02    Onderwerp: Reageer met quote

Daar heb je het gelazer al Smile

Misschien moet ik het in voorkomende gevallen toch maar eens in de grijsfilters gaan zoeken ...


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Do Mei 03, 2007 21:14    Onderwerp: Reageer met quote

Nee joh, je hou anders nog genoeg toonschaal over om de zaak goed af te drukken. Je moet alleen wel nauwkeurig belichten Wink
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr Mei 04, 2007 0:50    Onderwerp: Reageer met quote

Weer wat geleerd.

Ik hou wel van een harde foto, trouwens, dus voor mij geen probleem.

,xtG
.tsooJ
_________________
Take only photographs, leave only footsteps.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Vr Mei 04, 2007 8:13    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Klopt allemaal Han,
Toch zijn er diverse gebruikers die een wat milder verloop van de grijstinten rapporteren bij gebruik van een 400 ASA film t.o.v. een 100 ASA film. Zie ook het draadje "ASA en het tintengedoe"
Paul.


Wellicht is de indruk zo, maar dat wil niet zeggen dat je bij een bepaald 'hard' contrast beter gedetailleerde foto's maakt met een hoogevoelige film dan met een laaggevoelige film. Hooggevoelige films hebben een meer zichtbare korrel en korrel is het uiteraard het meest zichtbaar in de grijs gebieden. Misschien dat daardoor het grijs verloop ook wat zachter 'lijkt'.
Laaggevoelige films hebben een fijne korrel en zijn gedetailleerder. Maw het lijkt mij dat daar abrupte overgangen tussen zwart en wit hier eerder voorkomen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Zo Sep 26, 2010 9:47    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb mijzelf ook een rollei B35 aangeschaft (€ 30,- marktplaats), waarvan de verkoper aangeeft dat de lichtmeter werkt.
Hij komt nu via via met speciale gezanten uit Leeuwarden (ligt nu in Ellecom) naar Wouw. Ik moet nog 2 weken wachten voor ik 'm kan proberen Confused Rolling Eyes
Zo kan TNT 'm niet stuk maken, en hou ik € 6,75 over om een rolletje te kopen Smile

Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Zo Sep 26, 2010 12:22    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn B35 van Doesburg (ook 30 euri) met werkende lichtmeter doet het nu prima (zie gallery, meer foto's zullen volgen) alhoewel de beeldteller op 12 begint...

Verder liep de terugwikkelslinger stroef waardoor de film niet goed transporteerde. Beetje smeerolie heeft dit opgelost.

Lens is prima op kleinere diafragma's die je sowieso beter kunt gebruiken omdat de scherpstelling guestimate is.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Fred
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 11-9-2006
Berichten: 253
Woonplaats: Perk

BerichtGeplaatst: Zo Jul 31, 2011 14:37    Onderwerp: Reageer met quote

Hanfo schreef:


...
Zachter of harder is geen eigenschap van film of film gevoeligheid maar van het licht. Hoe meer licht hoe hoger het contrast.

...


Is dat zo Hanfo??? Ik dacht hoe kleiner de lichtbron hoe harder (contrastrijker) licht... (en ook hoe verder van de lichtbron)
cfr: kaarslicht/ zaklamp
cfr: de grote softboxen

mvrgr
Fred
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Zo Jul 31, 2011 18:44    Onderwerp: Reageer met quote

Fred schreef:
Hanfo schreef:


...
Zachter of harder is geen eigenschap van film of film gevoeligheid maar van het licht. Hoe meer licht hoe hoger het contrast.

...


Is dat zo Hanfo??? Ik dacht hoe kleiner de lichtbron hoe harder (contrastrijker) licht... (en ook hoe verder van de lichtbron)
cfr: kaarslicht/ zaklamp
cfr: de grote softboxen

mvrgr
Fred


Mijn antwoord is inderdaad onvolledig maar wel het juiste antwoord op een veronderstelling van degene waar ik op antwoordde.
Ter aanvulling op jouw bovenstaande repliek kan ik ook nog toevoegen dat e.e.a. ook nog afhangt van waaruit het onderwerp bestaat. Een aluminium hoed met een zwart fluwelen broekrok zal zelfs belicht met een softbox zonder contrast aanpassing niet geheel doortekent op de foto komen.
Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Fred
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 11-9-2006
Berichten: 253
Woonplaats: Perk

BerichtGeplaatst: Zo Jul 31, 2011 19:12    Onderwerp: Reageer met quote

Hanfo schreef:
Fred schreef:
Hanfo schreef:


...
Zachter of harder is geen eigenschap van film of film gevoeligheid maar van het licht. Hoe meer licht hoe hoger het contrast.

...


Is dat zo Hanfo??? Ik dacht hoe kleiner de lichtbron hoe harder (contrastrijker) licht... (en ook hoe verder van de lichtbron)
cfr: kaarslicht/ zaklamp
cfr: de grote softboxen

mvrgr
Fred


Mijn antwoord is inderdaad onvolledig maar wel het juiste antwoord op een veronderstelling van degene waar ik op antwoordde.
Ter aanvulling op jouw bovenstaande repliek kan ik ook nog toevoegen dat e.e.a. ook nog afhangt van waaruit het onderwerp bestaat. Een aluminium hoed met een zwart fluwelen broekrok zal zelfs belicht met een softbox zonder contrast aanpassing niet geheel doortekent op de foto komen.
Very Happy


Stel je hebt een gloeilamp van 60 watt en je plaatst een onderwerp op pakweg 1 meter van de gloeilamp en nadien dim je de gloeilamp naar 30 watt... verminder je dan ook het contrast?? Dat is nieuw voor mij. Dan heb ik weer eens iets geleerd... Maar ik ga het wel eens uittesten in de studio.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Zo Jul 31, 2011 20:24    Onderwerp: Reageer met quote

Fred schreef:
Hanfo schreef:
Fred schreef:
Hanfo schreef:


...
Zachter of harder is geen eigenschap van film of film gevoeligheid maar van het licht. Hoe meer licht hoe hoger het contrast.

...


Is dat zo Hanfo??? Ik dacht hoe kleiner de lichtbron hoe harder (contrastrijker) licht... (en ook hoe verder van de lichtbron)
cfr: kaarslicht/ zaklamp
cfr: de grote softboxen

mvrgr
Fred


Mijn antwoord is inderdaad onvolledig maar wel het juiste antwoord op een veronderstelling van degene waar ik op antwoordde.
Ter aanvulling op jouw bovenstaande repliek kan ik ook nog toevoegen dat e.e.a. ook nog afhangt van waaruit het onderwerp bestaat. Een aluminium hoed met een zwart fluwelen broekrok zal zelfs belicht met een softbox zonder contrast aanpassing niet geheel doortekent op de foto komen.
Very Happy


Stel je hebt een gloeilamp van 60 watt en je plaatst een onderwerp op pakweg 1 meter van de gloeilamp en nadien dim je de gloeilamp naar 30 watt... verminder je dan ook het contrast?? Dat is nieuw voor mij. Dan heb ik weer eens iets geleerd... Maar ik ga het wel eens uittesten in de studio.


Het gaat mij allemaal behoorlijk ver maar indien je de gloeilamp dimt wordt volgens mij de kleurtemperatuur nog lager. Het contrast wordt dan waarschijnlijk zelfs verhoogd op een normale z/w film. Probeer het eens uit, ik ben benieuwd naar je resultaat. Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group