Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Hallo....

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Even voorstellen ...
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Chantie
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-8-2011
Berichten: 12
Woonplaats: Beverwijk

BerichtGeplaatst: Di Aug 09, 2011 0:09    Onderwerp: Hallo.... Reageer met quote

Hallo allemaal ,

Ook ik zal me eerst even netjes voorstellen.
Ik ben Chantal, 32 jaar oud, moeder van Lars en Stijn en woon samen met mijn vriend en twee zoontjes in Beverwijk.

Naast het bakken en decoreren van taarten www.hippetaarten.nl en bloggen op mijn, op dit moment even verwaarloosde website www.chantie.info heb ik altijd al een enorme fascinatie gehad voor fotografie waar ik nu iets mee wil gaan doen.

Mijn interesse gaat uit naar en Rolleicord vb en hoop dan ook hier wat informatie te kunnen krijgen of het echt een fototoestel voor mij is.


Groetjes,
Chantal
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Di Aug 09, 2011 17:23    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Chantal, van harte welkom.

heb even op je site en flickr gekeken. De foto's uit de Rolleicord zullen je zeker bevallen (detail en scherpte zijn iedere keer weer verbijsterend Smile). Heb je al ervaring met lichtmeten en films ontwikkelen en scannen/afdrukken?

Groeten,
Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Di Aug 09, 2011 18:55    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Chantie,

Erg leuk je site, de foto's van je kinderen als 'header' zijn voortreffelijk. Die mag je best wel wat groter laten zien. Een RolleicordVB is een leuke camera om te onthaasten en je vooral te oefenen in kwalitatieve analoge fotografie.
Ik hoop dat je er snel een scoort en mooie plaatjes in de gallery kan laten zien.

O'ja en wanneer kunnen wij taart bij jou komen eten Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Di Aug 09, 2011 21:49    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Chantal,

Welkom bij de club!

Een Rolleicord (Vb maar ook de oudere modellen) is een prima camera voor langzame fotografie en een andere manier van kijken. Je kijkt tenslotte van boven in de camera en het camerastandpunt is vaak lager dan normaal. Veder zijn de beelden in principe vierkant en dat geeft ook een ander soort composities.

In een Rolleicord gebruik je in principe film dus het duurt altijd wat langer voor dat je de beelden ziet. Je kunt ouderwets zelf ontwikkelen en afdrukken of het laten ontwikkelen en (zelf) scannen. Beide methodes hebben voor en nadelen maar ze zijn wel allebeide betrekkelijk bewerkelijk vergeleken bij digitaal.

Een Vb is de laatste van de Rolleicord reeks en is gemaakt tot ongeveeer 1976. De Rolleicord reeks is begonnen in 1937 en de camera's zijn in de basis niet echt verandert; wel zijn er vanaf de jaren 50 betere lensen in gekomen en er zijn wat kleinere verbeteringen gekomen (dubbelopname preventie, filtscontacten, zelfontspanner) maar het blijven camera's met het gebruiksgemak van een vooroorlogse camera.

Vb's zijn over het algemeen iets duurder dan de rest van de reeks. Op Markplaats worden er regelmatig Rolleicords aangeboden; ik denk dat de helft er van Vb's zijn. Meestal kosten ze tussen de 75 en 150 euro maar extremen zijn altijd mogelijk. Op beurzen zijn ze vaak iets duurder maar daar kan je wel testen. Bedenk wel dat ze dus minstens 35 jaar oud zijn en er kan veel gebeuren met zo'n camera en ze worden ook slechter door te weinig gebruik. Heel vaak hebben ze een beurt of reparatie nodig.

Succes ermee zou ik zeggen!

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Chantie
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-8-2011
Berichten: 12
Woonplaats: Beverwijk

BerichtGeplaatst: Wo Aug 10, 2011 0:20    Onderwerp: Reageer met quote

Dankjewel voor jullie warme welkom!!

@Tum Nee, ik heb daar nog geen ervaring mee maar wil dat idd wel gaan proberen als ik mijn Rolleicord heb en er wat handigheid in heb gekregen. Het ergste is nog dat mijn vriend al zijn doka spullen 3 mnd. geleden in de container gegooid heeft zonder te overleggen! ;0(

@Hanfo de credits van de headerfoto's moeten helaas naar Marieke van "lacheens". Ik mocht willen dat ik zulke mooie foto's kon maken en ook nog eens twee dagen na mijn bevalling!! LOL Maar wie weet met mijn as. Rolleicord ooit nog eens zulke mooie foto's te kunnen maken?! En als ik mijn Cordje heb en er is een leuke meeting, maak ik een taart! Maar dan wel in ruil voor uitleg over mijn Rollei dan hè! Wink

@Jonnie88 graag wil ik nu wel een VB in zeer goede staat kopen, met als reden om hem ook evt. over een aantal jaar weer te kunnen verkopen voor een flex. Maar heel eerlijk ben ik nog geen mooie Rolleicord VB tegen gekomen onder de 300,- euro.... Of moet ik dan echt veel geduld hebben?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Za Aug 13, 2011 9:26    Onderwerp: Reageer met quote

Cantal,
Van harte welkom.
Je kan natuurlijk ook voor een Rolleiflex T kijken.
Heb je de voordelen van een flex en een VB samen.
Deze lijkt redelijk geprijsd. http://link.marktplaats.nl/456417262

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Zo Aug 14, 2011 20:56    Onderwerp: Reageer met quote

aha,

een taart !

Dat heb ik duidelijk gelezen Smile


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Even voorstellen ... Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group