Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Een echte beginner....
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Foto's maken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Di Aug 16, 2011 21:28    Onderwerp: Reageer met quote

Van de 3.5 ken ik alleen verschillende E en F types, geen C (de 2.8 heeft wel een A t/m F) Verschil lijkt met name te zitten in de diafragma/sluitertijd koppeling met lichtwaarden. Nooit mee gewerkt, maar lijkt iets minder handig. Is wel belangrijk te weten welke het precies is. De lichtmeter was optioneel, dus die kan in principe ook in de meeste oudere types zitten .Ook de in de praktijk erg handige scherptediepte-aanduiding is pas later ingevoerd. De oudere types kun je ook herkennen aan een andere zoekerkap. Al met al zijn de latere F's gewoon de fijnste camera's, maar de prijs ligt meestal wat hoger.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Di Aug 16, 2011 21:36    Onderwerp: Reageer met quote

Hou anders deze eens in de gaten:

http://cgi.ebay.de/Rolleiflex-3-5F-Carl-Zeiss-Planar-3-5-75-mm-Zubehor-/330598916392?pt=DE_Foto_Camcorder_Analogkameras&hash=item4cf93b2128#ht_1745wt_1103

Ik vrees dat deze veel meer gaat opbrengen:

http://cgi.ebay.de/Topcamera-Rolleiflex-3-5F-Zubehor-guter-Zustand-/170682702234?pt=Photographica_Film&hash=item27bd7b599a#ht_622wt_1103
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Di Aug 16, 2011 23:11    Onderwerp: Reageer met quote

Chantie schreef:
Mijn laatste paar vragen voordat ik mijn definitieve keuze maak;

Ik heb namelijk nu de keuze uit een;
- Rolleicord VB type 2 met Xenar lens (200,- euro)
- Rolleiflex 3.5 met Planar lens en lichtmeter (595,- euro)

Hebben allebei de lenzen het zgn. Bokeh effect? Is de Rolleicord en de Rolleiflex even makkelijk in gebruik voor een beginner of is er eentje makkelijker in gebruik (buiten dat de flex zwaarder is in gewicht)? En is het makkelijke schema op de achterkant van de Rolleicord ook te gebruiken voor een flex of heeft die andere waarden?? En zijn er misschien nog andere dingen waar ik aan moet denken?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Chantie


Als je zwart/wit gaat doen, en je hebt nog geen scanner, zou ik de Rolleicord kiezen en er een lichtmeter en een scanner bij kopen.
Als je kleur gaat doen en dia, zou ik de Rolleiflex kiezen en digitaliseren aan de Hema overlaten.

Voor een begin vind ik het prijsverschil groot, en daarmee ook het risico dat het niet bevalt.
Als 'geld geen rol speelt' is de Rolleiflex de beste optie Rolling Eyes (ik kocht de mijne voor € 300,-)

Groetjes,
Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Wo Aug 17, 2011 18:57    Onderwerp: Reageer met quote

Chantie schreef:
Mijn laatste paar vragen voordat ik mijn definitieve keuze maak;
Hebben allebei de lenzen het zgn. Bokeh effect?
Chantie


Deze had ik even over het hoofd gezien. Bokeh effect hebben alle lenzen. Mits je maar het grootste diafragma gebruikt. In den beginne kun je hier van uit gaan. Bokeh en de waardering hiervan is erg subjectief en veelal door smaak bepaald. Maar je kunt het ook anders zeggen, fotograferen met film is een slag apart en vereist geduld. De stap van digitaal naar analoog is veel groter dan omgedraaid omdat de leerweg bij analoog in een veel mindere steile curve verloopt dan digitaal. Focus je eerst op de basis. Bokeh discussie is leuk maar een aardig belicht portret met een uitgebeten 'Bokeh' achtergrond is ook niet erg mooi. Wel kan ik je nog dit zeggen, indien je Bokeh belangrijk vind koop dan een Rolleiflex F 2.8. Maar ja nog dieper in de buidel tasten Confused
Tussen een Rolleicord en een Flex is het verschil in Bokeh verwaarloosbaar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Chantie
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-8-2011
Berichten: 12
Woonplaats: Beverwijk

BerichtGeplaatst: Wo Aug 17, 2011 22:29    Onderwerp: Reageer met quote

Eindelijk staat ie voor me op tafel te glimmen.....

Mijn eigen Rolleicord VB type 2 met cameratas, lenskap, Rolleinar voorzetlens en zonnekap beiden met leren doosje, alles origineel en in nieuwstaat voor 200,- euro van Marktplaats. Best een hele goede deal dacht ik zo! Van buiten ziet de camera er als nieuw uit, ik kan werkelijk geen beschadiging bespeuren echt ongelofelijk. Ik had hem niet mooier kunnen wensen!! Nu opzoek naar een adres hier in de buurt waar ik op zeer korte termijn een 120mm film kan kopen. Eerst maar eens even kijken of hij echt een bezoek aan Wil van Maanen nodig heeft. Duimen jullie voor me?

Groetjes,
Chantie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Wo Aug 17, 2011 23:15    Onderwerp: Reageer met quote

Gefeliciteerd met je Vb in nieuwstaat! En zoals je ziet kun je best voor minder dan 300 een mooi exemplaar krijgen.

120 film in jouw regio zou ik zo even niet weten maar ik bestel mijn nieuwe films bij Fotohuis Rovo (http://shop.fotohuisrovo.nl/). Die heeft een redelijk assortiment z/w en kleurnegatief.

Ik zou me voor kunnen stellen dat er in Amsterdam nog wel een winkel zit die het zo verkoopt maar over het algemeen zijn de prijzen op Internet lager.

Ik vind wel dat we nu taart verdiend hebben trouwens Cool

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Stephan
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-10-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Brabants Centrum

BerichtGeplaatst: Ma Aug 22, 2011 19:26    Onderwerp: Reageer met quote

Tum schreef:


Als je zwart/wit gaat doen, en je hebt nog geen scanner, zou ik de Rolleicord kiezen en er een lichtmeter en een scanner bij kopen.
Als je kleur gaat doen en dia, zou ik de Rolleiflex kiezen en digitaliseren aan de Hema overlaten.


Tum, kun je dat eens uitleggen svp. Waarom z/w zelf scannen, en kleur laten doen? En wat voor kwaliteit kan ik bij de Hema verwachten? Je ziet, ik heb sinds BoZ nog niet veel bijgeleerd over scannen :-)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Di Aug 23, 2011 21:38    Onderwerp: Reageer met quote

Stephan schreef:

Tum, kun je dat eens uitleggen svp. Waarom z/w zelf scannen, en kleur laten doen? En wat voor kwaliteit kan ik bij de Hema verwachten? Je ziet, ik heb sinds BoZ nog niet veel bijgeleerd over scannen :-)


Ik vind kleur bewerken moeilijker dan z/w, het scherm is kouder/warmer dan de afdruk e.d.. Bij z/w is het wat eenvoudiger.
Hema kwaliteit weet ik eigenlijk niet, al weer te lang geleden geprobeerd.

Groet,
Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Wo Aug 24, 2011 10:05    Onderwerp: Reageer met quote

Bij mijn weten scant de Hema 120 film niet. Misschien dat ze wel (kleur) afdrukken maar zelfs dat betwijfel ik. Zelf doen lijkt me beter.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
SophiaK
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 1-2-2008
Berichten: 415
Woonplaats: Den Helder

BerichtGeplaatst: Wo Aug 24, 2011 13:00    Onderwerp: Reageer met quote

Welkom bij de club en gefeliciteerd met je nieuwe Rolleicord.
Gaat je vast en zeker bevallen, het is erg leuk om mee te werken, ik heb er ook één.
Je film (zw/w en kleur) kun je prima bij de Hema laten ontwikkelen, ik doe dat ook en het gaat altijd goed. Afdrukken doen ze misschien ook wel, daar heb ik nog nooit naar gevraagd maar het zou me niets verbazen als ze dat ook doen.
Nog een adres waar je films kunt kopen via internet is http://www.fotoworld.nl

Succes en ik ben benieuwd naar de eerste resultaten.

Sophia
_________________
www.sophiakoopman.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Chantie
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-8-2011
Berichten: 12
Woonplaats: Beverwijk

BerichtGeplaatst: Wo Aug 24, 2011 20:29    Onderwerp: Reageer met quote

Nu een week later.... moet ik toch bekennen dat ik nog even niet weet hoe hij precies werkt. Hij brand in mijn handen en ik wil er zo graag foto's mee maken en ondanks al jullie uitleg kan ik het nog niet helemaal vertalen van de computer naar mijn Rolleicord zelf. Is er misschien een meeting opkomst waar ik heel misschien in het eggie wat op weg geholpen kan worden door een van jullie? Embarassed

Ook zit ik een beetje met die filmpjes;
Ferdi zei; Ilford FP4Plus die ga ik ook zeker bestellen maar op internet kwam ik ook veel mooie foto's van Fuji tegen. Welke zouden jullie mij aanraden van dat merk? Dan bestel ik die er gelijk bij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Wo Aug 24, 2011 21:24    Onderwerp: Reageer met quote

Had je al een link naar de handleidingen:
http://www.butkus.org/chinon/rollei/rolleicord_v/rolleicord_v.htm

Van Fuji is de 100 Acros erg mooi, zoals Fred op zijn site laat zien:
http://galerie-zebra.be/tag/fuji-acros/

Een meeting in Beverwijk is misschien wel wat voor het najaar, hoe eerder hoe beter. Goed idee Cool Very Happy


Groetjes,
Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Chantie
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-8-2011
Berichten: 12
Woonplaats: Beverwijk

BerichtGeplaatst: Wo Aug 24, 2011 23:30    Onderwerp: Reageer met quote

Die handleiding had ik al bekeken, de VB versie dan wel, maar ik heb nog zo veel vragen waar ik niet uit kom. Embarassed

Tum schreef:

Een meeting in Beverwijk is misschien wel wat voor het najaar, hoe eerder hoe beter. Goed idee Cool Very Happy

Super idee Tum!!!Laughing Nog andere die ook interesse hebben in een ASAP meeting??

Of Makkum Friesland? We hebben daar een vakantiehuisje en het is daar heel erg mooi!! Met een standje, vissershaven, sluis, leuke straatjes, dijken erg leuk daar.

Groetjes,
Chantie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Wo Aug 24, 2011 23:32    Onderwerp: Reageer met quote

Beverwijk zit toch relatief dicht bij de Hoogovens; misschien is dat wel wat (van een afstand).

Wat valt daar nog meer te beleven? We moeten toch een lokatie hebben waar Theo en Sophia ook kunnen komen dus dan is Beverwijk en omgeving een prima idee. Verder is in de nazomer (hopelijk) het vast minder grijs dan wat we vorig jaar in november hadden.

Maar zo'n meeting plannen neemt toch wel wat tijd en misschien wil je niet zolang wachten. Misschien dat je aan clubleden die bij jouw in de buurt wonen kunt vragen je het eea te demonstreren.

Trouwens met het naderen van de iets meer donkere seizoenen is het misschien verstandig om ook wat gevoeligere (400 iso) film te kopen. FP4 en Acros zijn 100 iso.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Do Aug 25, 2011 18:32    Onderwerp: Reageer met quote

Tum schreef:

Als je zwart/wit gaat doen, en je hebt nog geen scanner, zou ik de Rolleicord kiezen en er een lichtmeter en een scanner bij kopen.
Als je kleur gaat doen en dia, zou ik de Rolleiflex kiezen en digitaliseren aan de Hema overlaten.

Ik begrijp deze opmerking niet, zwart/wit scant veel lastiger dan kleur!
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Foto's maken Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group