Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
wisselzak.

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
chrisg
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-10-2010
Berichten: 61
Woonplaats: Renkum

BerichtGeplaatst: Zo Okt 31, 2010 10:44    Onderwerp: wisselzak. Reageer met quote

Ik wil bennenkort zelf mijn films gaan ontwikkelen en heb hiervoor een wisselzak nodig. Dit om de films in het doosje te stoppen. In het verleden heb ik op meerdere manieren zitten prutsen. Ik ben niet zo handig zal ik maar zeggen. Nu heb ik het volgende idee. Ik maak een kistje met een rood kijkvenster en twee ingangen voor mijn handen. Dan kan ik via het rode schermpje kijken wat ik doe wanneer ik de film inspoel. Kan dit, of koet het totaal donker zijn?

Chris
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
adri4741
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-4-2009
Berichten: 56
Woonplaats: Hoeven

BerichtGeplaatst: Zo Okt 31, 2010 14:26    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, inderdaad Chris, het moet absoluut helemaal donker zijn. Maar een kastruimte of toilet is toch altijd wel te verduisteren.
Handigheid met inspoelen krijg je met heel veel oefenen met een oude film en dan kan je het binnen de kortste keren blindelings.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
adri4741
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-4-2009
Berichten: 56
Woonplaats: Hoeven

BerichtGeplaatst: Zo Okt 31, 2010 14:27    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, inderdaad Chris, het moet absoluut helemaal donker zijn. Maar een kastruimte of toilet is toch altijd wel te verduisteren.
Handigheid met inspoelen krijg je met heel veel oefenen met een oude film en dan kan je het binnen de kortste keren blindelings.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
FleM
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 22-5-2009
Berichten: 22

BerichtGeplaatst: Zo Okt 31, 2010 22:27    Onderwerp: Reageer met quote

De film is voor elk soort licht gevoelig (vandaar dat je hem ook niet in de doka kan inspoelen). Het moet compleet duister zijn. Probeer het inderdaad eerst met een aantal oude films en zet alles goed klaar voor je het licht uitdoet. Maak ook alvast het etiket los. De eerste keren kunnen lang duren maar ik doe het nu vaak in een keer goed en ik heb het nog niet vreselijk vaak gedaan... je krijgt er gevoel voor. Dus nee zo een kastje gaat niet werken, gewoon oefenen. Succes
_________________
[HTTP]http://www.flickr.com/photos/phelimhoey/[/HTTP]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
chrisg
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-10-2010
Berichten: 61
Woonplaats: Renkum

BerichtGeplaatst: Zo Okt 31, 2010 22:32    Onderwerp: Reageer met quote

bedankt. Ik moet maar eens bij iemand in de leer die een doca heeft.

Chris
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
FleM
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 22-5-2009
Berichten: 22

BerichtGeplaatst: Zo Okt 31, 2010 22:47    Onderwerp: Reageer met quote

Als je de ruimte hebt zou je er zelf een kunnen maken, maar een Doka gebruikt je alleen om af te drukken met een vergroter. Je kunt ook je badkamer gebruiken om je film in te spoelen, hem dan ook daar te drogen na het ontwikkelen en de negatieven dan inscannen, zo doe ik het vaak.
_________________
[HTTP]http://www.flickr.com/photos/phelimhoey/[/HTTP]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Alexander
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-12-2011
Berichten: 50
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di Dec 27, 2011 11:39    Onderwerp: Wisselzak Reageer met quote

Gewoon een wisselzak werkt prima. Beetje oefenen.

Mijn wisselzak heb ik gekocht bij Rittz.nl, maar daar zie ik 'm niet meer. Bij het Beeldgebouw nog wel: http://webwinkel.hetbeeldgebouw.nl/category/188-doka-materialen.aspx

Succes,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jos
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-11-2011
Berichten: 273
Woonplaats: Zuid Holland

BerichtGeplaatst: Wo Dec 28, 2011 15:27    Onderwerp: Zelf ontwikkelen Reageer met quote

En Chris,
heb je al een poging gewaagd een film te ontwikkelen ?
Zelf heb ik onlangs bij Robert Vonk (fotohuis Rovo) een cursusje gevolgd om zo wat basisbeginselen onder de knie te krijgen.
Mijn eerste poging een 120 film op de spoel te krijgen resulteerde erin dat ik het dekpapier op de spoel had en de film lag op de grond !
Gewoon oefenen, totdat het blindelings gaat.
Een goed boekje is zeker aan te raden.

Groet, Jos.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Wo Dec 28, 2011 16:00    Onderwerp: Reageer met quote

Verkeerde spoor Jos ? Wink Wink

Ieder nadeel heeft een voordeel. Je houdt nu wel een film over om te oefenen. Smile Smile

Ik heb het in Groningen gehad voor het fotograferen. Dat is minder erg.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Alexander
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-12-2011
Berichten: 50
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo Dec 28, 2011 17:25    Onderwerp: Re: Zelf ontwikkelen Reageer met quote

jos58 schreef:
En Chris,
heb je al een poging gewaagd een film te ontwikkelen ?
Zelf heb ik onlangs bij Robert Vonk (fotohuis Rovo) een cursusje gevolgd om zo wat basisbeginselen onder de knie te krijgen.
Mijn eerste poging een 120 film op de spoel te krijgen resulteerde erin dat ik het dekpapier op de spoel had en de film lag op de grond !
Gewoon oefenen, totdat het blindelings gaat.
Een goed boekje is zeker aan te raden.

Groet, Jos.


Wel lachen. Maar ik heb ook weleens staan pielen tot het zweet me op het voorhoofd stond omdat de film zich maar niet op de spoel wilde winden en ik lamme armen kreeg.
Misschien moet je eerst droog oefenen met het licht aan en daarna in het donker en er een film aan opofferen. Als je de film op de spoel hebt, kun je het papier er gewoon afscheuren bij de aanhechting. Heb je het een beetje onder de knie, dan pas met een belichte film IN HET DONKER.

Heb nog een linkje bijgeplakt, scheelt een boekske: http://www.weerfotografie.nl/technieken.php?cat=algemeen&pagina=ontwikkelen

Succes.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Wo Dec 28, 2011 21:24    Onderwerp: Reageer met quote

Theo Bartelings schreef:
Verkeerde spoor Jos ? Wink Wink

Gaan we lollig doen Theo ? Wink

Gewoon kalm blijven als je in de donkere kast staat. Loopt het mis, dan de hele film oprollen, in het tankje doen, deksel erop, licht aan, "uit de kast komen", uitblazen, moet verzamelen en weer opnieuw proberen.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jos
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-11-2011
Berichten: 273
Woonplaats: Zuid Holland

BerichtGeplaatst: Wo Dec 28, 2011 22:13    Onderwerp: Reageer met quote

Daar spreekt ervaring Paul, goed advies.
Ik was even het spoor bijster in de doka bij rovo.
Maar goed, ik heb er van geleerd.

Jos.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Do Dec 29, 2011 0:36    Onderwerp: Reageer met quote

120 film opspoelen vind ik vergeleken met kleinbeeld best wel lastig. Wat mijn wel helpt is het in het donker afknippen van de hoeken aan het begin; hij gaat dan net iets makkelijker door de spoel. En als je knipt voel je volgens mij best goed of je in de film of het papier knipt.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Alexander
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-12-2011
Berichten: 50
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do Dec 29, 2011 9:23    Onderwerp: Film op ontwikkelspoel Reageer met quote

Ik werk met Ilford Delta of met Tmax (beide iso 100 of 400). Ik heb het idee dat Tmax wat stugger is en daarom zich wat lastiger op de spoel laat schuiven.
Ik knip niet de hoekjes af, maar ga dat wel een keer proberen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group