Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
onvolledig scherm na kleurcalibratie
Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De digitale werkwijze
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Za Feb 11, 2012 9:27    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een LCD dus OPQ heb ik niet. Wel heb ik Magicbright waar ik de monitor kan instellen voor tekst lezen of film kijken, sport e.d. Maar een keuze voor picture zit er niet bij. Eerder ben ik nog niet zo bezig geweest met kleurmanagement. De aangeleverde tools bij de Samsung hebben altijd zeer goede resultaten gegeven. Nu wil ik het wat exacter doen en kom allerlei hobbeltjes tegen en onduidelijkheden. Dat softproofen doe ik ook in PS. Ondanks een gekalibreerde monitor zie ik toch verschillen tussen de live print en die op de monitor.
Ik ga er nog verder mee stoeien. Overigens ziet mijn monitor er ook cool uit bij kunstlicht en juist weer warm bij daglicht. Volgens mij is de indruk van de kleurtemperatuur ook afhankelijk van het omgevingslicht. Eigenlijk moet het omgevingslicht dezelfde kleurwaarde hebben als waarop de monitor gekalibreerd is. Mijn digitale bestanden komen uit een digitale Nikon.

Edit: Ik heb het kleurproofen nu voor elkaar, ik had RGB nummers behouden aanstaan deze heb ik uitgezet en compensatie zwartpunt aangezet zoals op de Profonet site staat aangegeven. Nu zie ik nauwelijks verschillen, alleen dat de verzadiging van de kleuren op mijn monitor hoger zijn dan op de print. Maar dat heeft waarschijnlijk ook te maken met het opzicht (print) en doorzicht (monitor) model. Kan ik ook nog bijstellen in PS maar dat schijnt niet te worden aangeraden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Alexander
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-12-2011
Berichten: 50
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za Feb 11, 2012 10:00    Onderwerp: Calibratie monitor Reageer met quote

Je zou eens kunnen kijken wat je Nikon voor een kleurprofiel gebruikt. Mogelijk sRGB. Dat is een kleiner profiel dan AdboRGB1998. Kijk of je jouw Nikon op het laatste kan instellen.

Kleurmanagement is lekker ingewikkeld. Maar op een gegeven moment zal het je beginnen te dagen.

Kijk ook eens naar de aanwijzingen van Profotonet, als je daar je foto's laat afdrukken.

Ik heb ook twee linkjes naar NIDF. Voor het ophalen van de NIDF-normen wel even je naam en e-mailadres. In dat document staan ook wat aanwijzingen voor kleurinstellingen.
http://www.nidf.nl/kleurbeheer-op-het-internet
http://www.nidf.nl/nidf-norm

Mocht ik me nog iets herinneren, meld ik me even.
Succes.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Za Feb 11, 2012 17:39    Onderwerp: Reageer met quote

Hi Alexander, bedankt voor de links. Kan ik goed gebruiken.
In mijn Nikon kan ik zelf kiezen welk kleurprofiel deze gebruikt. Adobe RGB staat nu ingesteld. Maar ja hoe converteer ik de NEF's naar sRGB. Dat ben ik u even aan het uitzoeken. Kleurmanagment, een duur woord waar ik vroeger nooit last van had. De centrale vertaalde de kleuren en je keurde het goed of niet Smile. Nu moet je als fotograaf dit allemaal zelf regelen, boeiend maar wel lastig en duur. Een Eizo monitor is even niet in bereik voor mij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Za Feb 11, 2012 18:28    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt. Het omgevingslicht is van belang voor een goede calibratie. Je moet beginnen de kamer wit te schilderen, dan alle donker gekleurde rommel er uit, flinke neutrale verlichting er in en je kunt beginnen met calibreren. Meestal is je vrouw dan vertrokken ....

Alle gekheid op een stokje, omgevingslicht speelt beslist wel een rol, maar in de praktijk kan dit maar beperkt worden aangepast. Professionele kleurbewerkers hebben wel een aangepaste ruimte met neutraal licht.

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Alexander
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-12-2011
Berichten: 50
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za Feb 11, 2012 19:20    Onderwerp: Reageer met quote

Hanfo schreef:
"hoe converteer ik de NEF's naar sRGB.
"

Domme vraag misschien, maar wat bedoel je met NEF's?
Kan er even niet opkomen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Za Feb 11, 2012 20:55    Onderwerp: Reageer met quote

Hi Ferdi, Ergens heb je wel gelijk natuurlijk maar betrouwbare omstandigheden om kleur fatsoenlijk te kunnen beoordelen op je monitor is zeer goed haalbaar. Mits je een aparte computer kamer hebt uiteraard. De meeste hobbyisten hadden vroeger een Doka en voor het kleuren werk een goede daglicht lamp. Het is nu digitaal niet anders dan de Doka voorheen. Het is alleen een behoorlijke investering in tijd en eventueel geld voor redelijke apparatuur.

@Alexander, ik bedoel dat ik mijn camera profiel op Adobe RGB heb staan en de bestanden moet aanleveren in sRGB. De NEF's is het RAW bestands formaat van Nikon en als ik deze open in de RAW editor van PS, de eerste bewerkingen doe, en dan ze definitief open in PS (photoshop) deze begint te zeuren over het kleurprofiel. Dit omdat ik het kleur instellingen van Adobe in sRGB heb staan. Daarom wil ik de NEF's (RGB profiel) omzetten naar sRGB??
Maar ik denk dat ik eerst nog even de 'preferences' van de RAW editor na moet kijken of daar alles wel goed staat. Het mag namelijk (zo heb ik gelezen) niet uitmaken op welk profiel de opnames staan in RAW (NEF) omdat je deze altijd makkelijk kan omzetten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Za Feb 11, 2012 22:13    Onderwerp: Reageer met quote

Ferdi schreef:
Klopt. Het omgevingslicht is van belang voor een goede calibratie. Je moet beginnen de kamer wit te schilderen, dan alle donker gekleurde rommel er uit, flinke neutrale verlichting er in en je kunt beginnen met calibreren. Meestal is je vrouw dan vertrokken ....

Ferdi.


Heb ik hier toch net gedaan maar het helpt niet...vrouw is er nog Wink

Ik heb zelf net een nieuw scherm en die staat (standaard op) op 6500k. Ik vind dat mijn z/w foto's er nu wat warmer uitzien dan op mijn oude (laptop) scherm. Als ik het scherm op 7000 zet krijg ik paarse vlakken... Sad

Ik laat het maar zo denk ik. De calibratie laat ik over aan de professionals onder ons.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Alexander
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-12-2011
Berichten: 50
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za Feb 11, 2012 22:35    Onderwerp: Reageer met quote

Hanfo schreef:
@Alexander, ik bedoel dat ik mijn camera profiel op Adobe RGB heb staan en de bestanden moet aanleveren in sRGB. De NEF's is het RAW bestands formaat van Nikon en als ik deze open in de RAW editor van PS, de eerste bewerkingen doe, en dan ze definitief open in PS (photoshop) deze begint te zeuren over het kleurprofiel. Dit omdat ik het kleur instellingen van Adobe in sRGB heb staan. Daarom wil ik de NEF's (RGB profiel) omzetten naar sRGB??
Maar ik denk dat ik eerst nog even de 'preferences' van de RAW editor na moet kijken of daar alles wel goed staat. Het mag namelijk (zo heb ik gelezen) niet uitmaken op welk profiel de opnames staan in RAW (NEF) omdat je deze altijd makkelijk kan omzetten.


Heb iets gelezen over DNG cameraprofielen. Heb je daar wat aan? http://help.adobe.com/nl_NL/Photoshop/11.0/WS438DC1E5-3DA4-49a2-A625-A87156D488A3.html
http://www.adobe.com/go/learn_ps_dng_nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Alexander
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-12-2011
Berichten: 50
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za Feb 11, 2012 22:41    Onderwerp: Reageer met quote

Jonnie88 schreef:

Ik laat het maar zo denk ik. De calibratie laat ik over aan de professionals onder ons.

Jon

Misschien iets voor jou, Jon.
http://www.fotoscene.nl/workshops/kleurbeheer/kalibreer-met-adobe-gamma.html
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Zo Feb 12, 2012 10:29    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,

Ik heb mijn NEF files inmiddels al omgezet naar DNG, nog even vogelen maar ik denk wel dat het allemaal gaat lukken.
Verder levert Adobe het gamma programma niet meer in zijn nieuwste pakketten. Hier is nog een andere mooi tool:
http://www.calibrize.com/
En verder is deze site zeer interessant om te lezen en je monitor te testen:
http://www.lagom.nl/lcd-test/nl_index.php

Succes

Edit: Ik heb even weer even gestoeid met de Raw editor en het blijkt dat de editor standaard geen profiel toewijst maar deze standaard het kleur profiel toewijst van de camera als je deze opent in Adobe photoshop.
Nu kan je dat in de RAW editor eenvoudig wijzigen zodat deze de opname altijd bewerkt in het gewenste kleurprofiel sRGB of RGB.

Het blijkt namelijk nogal verschil uit te maken of je in RGB of sRGB werkt. De kleurruimte in sRGB is een stuk minder. Indien ik in de RAW editor de opnamen corrigeer in RGB en deze daarna omzet in sRGB verlies ik detaillering in de lichten en schaduwen in Photoshop. Daar zit ik dus niet op te wachten. Ik heb het nu denk ik voor elkaar, even een proefprint in elkaar draaien voor Profonet en dan het definitieve oordeel vellen.

Edit 3 uur later.
Ik zag hier een tutorial met free software dat uitmuntende resultaten haalt uit de spider. Ik ga het vanavond even uitproberen.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1006&message=38157360
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De digitale werkwijze Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group