Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Laatste aankoop

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 02, 2012 21:31    Onderwerp: Laatste aankoop Reageer met quote

Sinds een paar weken ben ik in het bezit van een Sinar P1 en F1. Een impulsieve aanschaf. De camera van Leo Hol. Daar zijn al schitterende foto's uitgekomen Wink Zeker inspirerend.

Nu zoek ik nog een statief en spul om 4x5 zw/w te ontwikkelen. Heeft iemand daar suggesties voor?

Groeten,
Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Alexander
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-12-2011
Berichten: 50
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za Mrt 03, 2012 18:07    Onderwerp: Sinar Reageer met quote

Gefeliciteerd met je aankoop. Je zult er zeker plezier aan beleven.

Ikzelf ontwikkel in Cibrachroom kokers waarin ik binnenin over de lengte twee 'ribbels' geplakt heb. Ik kan daarmee twee vlakfilm ontwikkelen. Ik gebruik daarvoor 150ml ontwikkelaar/stopbad/fixeer. Vooraf aan het ontwikkelen spoel in de film met water op 20°C. Ik roteer de bus voortdurend. Dat kan op zo'n rotatiemachientje of gewoon in een grote ontwikkelschaal. Ontwikkeltijd wel bekorten of de van toepassingzijnde tabel opzoeken. Ik gebruik voor Kodak TMax 100 Xtol en voor Ilford Delta 100 Perceptol.

De Cibrachroomkokers zullen waarschijnlijk ingeruild worden voor een Jobodrum 4531. Voor het plaatsen van de vlakfilms heb ik nog een houder nodig. Deze trof ik aan op http://www.mod54.com/about.php. Moet 'm nog aanschaffen. Er zijn nog meerdere systemen. Kijk hier maar eens: http://www.monochrom.com/Hewes-T-Tank%26Deckel.htm?websale7=mono-c&pi=98007&ci=000078.

Je kunt ook gewoon in kleine schalen ontwikkelen in het donker dus.
Lekker met je vingers in de chemie. De films steeds blijven roteren bij het ontwikkelen.
Verders zijn er ook nog kleine kokers waarin je een film doet. De kokers met films dump je in een bak water om ze gemakkelijker te kunnen roteren.
Er is nog een tankje in de handel. Moet ik even opzoeken. (oh. Is ook te vinden bij Monochrom: Combi plan. Kost wel veel ontwikkelaar etc.

De Sinars kun je goed samen voegen. De F1 zou je kunnen gebruiken als compendium (zonnekap). Heb je op je Sinar ook een klem om op een statief te plaatsen? Misschien kun je de kop van je huidige statief afdraaien en de klem van de Sinar erop draaien.
Een nijgkop is wel handig maar wel duur. Die van mij kostte ± € 560.
Kijk eens bij http://www.fotoabro.nl/. In de kelder hadden ze nogal veel statieven.

Wat ga je fotograferen?
Weet je trouwens hoe je de Sinar moet instellen?
De film kocht ik eerst bij mijn 'eígen' fotowinkel. Maar de vlakfilm (kleur en zw) heb ik laatst bij het Beeldgebouw gekocht. Ging redelijk snel.

Groet,
Alexander
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Za Mrt 03, 2012 21:06    Onderwerp: Re: Sinar Reageer met quote

Alexander schreef:

Wat ga je fotograferen?
Weet je trouwens hoe je de Sinar moet instellen?

Groet,
Alexander


Ik wil portretten gaan doen, landschappen en stadsgezichten. Het instellen van de Sinar wil ik leren uit de boeken en van Youtube instructiefilms. Leo Hol mag ik er ook voor benaderen.

Dank voor de aanwijzingen. Ik ga je links aanklikken.

Groet,
Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Alexander
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-12-2011
Berichten: 50
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za Mrt 03, 2012 22:41    Onderwerp: Sinar Reageer met quote

Heb je nou een P1 of P2?
Ik kan in mijn gegevens (boeken, brochures en handleidingen) niets vinden over een P1, wel over een P en P2.
Ik kan je wel helpen aan een handleiding (link) voor een P2. Moet 'm even opzoeken.

Groet,
Alexander
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 04, 2012 22:29    Onderwerp: Re: Sinar Reageer met quote

Alexander schreef:
Heb je nou een P1 of P2?
Ik kan in mijn gegevens (boeken, brochures en handleidingen) niets vinden over een P1, wel over een P en P2.


Het is een P, ik heb even gezocht naar de verschillen, maar het is de oudere verchroomde uitvoering.
Ik heb de handleiding (van de Sinar site) en kreeg van Leo en boek te leen waar alles in staat.
Als ik er mee aan de slag ga zou ik graag nog wat met je sparren, als ik tegen concrete vragen aanloop. Gebruik jij jouw Sinar nog vaak?
Het beeldgebouw ken ik. Ik moet eens kijken hoe ze t.o.v. Rovo staan.


Groet,
Richard.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Alexander
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-12-2011
Berichten: 50
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 05, 2012 9:17    Onderwerp: Sinar Reageer met quote

Mijn Sinar P2 gebruikte ik vorig jaar regelmatig en wil die - als het weer beter wordt - vaker inzetten bij architectuurfotografie.

Ik weet niet wat precies de verschillen zijn tussen P en P2. Ik denk dat de instellingen wel op hetzelfde neerkomen.

Mocht je ergens mee zitten dan zie ik het wel.

Succes vast.

Alexander
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
laurens1960
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-5-2010
Berichten: 98
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 05, 2012 13:28    Onderwerp: Grappig,.. Reageer met quote

Ik heb mijn Durst koker verdiend bij Leo door mee te helpen zijn studio aan de K,gracht te verbouwen. Meer dan 25 jaar verleden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 30, 2012 20:44    Onderwerp: Reageer met quote

Ik gebruik ook een Jobo (in mijn geval een CPE) om 4x5" te ontwikkelen. Daar kan je een speciaal spoel voor kopen.

Heb vroeger ook met bakken geprobeerd maar ik kreeg dat niet onder de knie. Veel last van agitatie sluier Confused
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group