Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Heeft er iemand ervaring met de digitale camera als scanner?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De digitale werkwijze
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Zo Okt 28, 2012 19:28    Onderwerp: Heeft er iemand ervaring met de digitale camera als scanner? Reageer met quote

Om een aantal redenen heb ik een tijdje geleden mijn Minolta kleinbeeldscanner verkocht, met de bedoeling het scanwerk in het vervolg op de Epson V700 te doen.
Na een tijdje vooral digitaal vorige week weer eens een kleinbeeldfilmpje volgeschoten. Afgezien van de door Hema veroorzaakte kras, zien de opnamen er goed uit. Maar als ik heel eerlijk ben zien die scans er niet uit, met name omdat het gewoon niet echt scherp is.
Het idee om de digitale camera als scanner te gebruiken leeft al wat langer. Op internet vind ik zeer verschillende verhalen, van "het ei van Columbus" tot "dan kun je nog beter een flatbedscanner gebruiken".
Vanmiddag het ik het met de beschikbare middelen eens uitgeprobeerd:
-6x6 negatief op een lichtbakje (kleinbeeld kreeg ik niet formaatvullend in beeld)
-camera met zoomlens op z'n kop onder statief gehangen. Dankzij de ingebouwde waterpasjes was de juiste stand eenvoudig te vinden.
-Zo ver als mogelijk ingezoomd en scherpgesteld
Het resultaat ziet er erg goed uit, het negatief zoals het op de lichtbak ligt, vertaald naar een digitaal raw-bestand. Ziet er eigenlijk uit zoals een negatief onder een vergroter. Oude tijden herleven :-) Ondanks het ontbreken van een macro-objectief is het in mijn ogen al een stuk beter dan de scan van de flatbed.
Om verder te kunnen experimenteren heb ik een diakopieerapparaatje van Olympus op ebay gekocht en ik ben stiekem al naar een macro-objectief aan het kijken.
Maar nogmaals de vraag: heeft iemand hier al ervaring mee?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Zo Okt 28, 2012 21:53    Onderwerp: Reageer met quote

Had @soef niet zoiets gemaakt met zijn Rollei diaprojector?

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Ma Okt 29, 2012 11:43    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zie in een oud draadje dat hij precies beschrijft wat ik bedoel.
Wellicht meldt hij zich nog (aardig voor de discussie) en anders zal ik hem eens contacten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Jos
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-11-2011
Berichten: 273
Woonplaats: Zuid Holland

BerichtGeplaatst: Ma Okt 29, 2012 16:53    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Frank,
misschien vloeken in de kerk, maar kijk eens in het 'analoog foto forum' onder het kopje scannen.
Daar wordt het een en ander besproken over deze werkwijze.

Groeten,
Jos.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Wo Nov 07, 2012 18:00    Onderwerp: Reageer met quote

Ik lees steeds meer positieve berichten en. Heb inmiddels op ebay ook de balg en een macro-objectief gekocht.
Wordt vervolgd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Vr Nov 16, 2012 22:24    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb beide gedaan: kleinbeeld met een projector in slede; 6x6 met lichtbak met een repro standaard. Het laatste ging met meerdere beelden en digitaal aan elkaar plakken. Resultaat was verbluffend Razz
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Zo Nov 18, 2012 17:56    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk dat wilde ik horen!
Mijn resultaten zijn veelbelovend, maar om de boel helemaal goed te kunnen doen, heb ik de 80mm macrolens nodig. Met de 50mm op de balg en het diakopieerapparaat krijg ik niet helemaal de juiste uitsnede. De 80mm is onderweg :-)
De resultaten met de 50mm macro gewoon op de camera en vervolgens het met tape vastgeplakte negatief op de lichtbak fotograferen geeft al heel goede resultaten, maar is nog wat onhandig omdat je veel aan het schuiven (en vasttapen) bent. Met de complete diakopieerinrichting trek je er binnen een paar minuten een complete rol doorheen.
Wordt vervolgd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Vr Nov 30, 2012 21:47    Onderwerp: Reageer met quote

Probeer dia eens als HDR in te schieten. Dus over, goed en onderbelicht fotograferen en vervolgens met HDR software bewerken. Wel even wat meer werk maar dan heb je ook gelijk de gehele toonschaal van de dia gedigitaliseerd.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De digitale werkwijze Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group