Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Rollei Infrarot

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Dec 18, 2006 21:11    Onderwerp: Rollei Infrarot Reageer met quote

Beste mensen.

Sinds kort is er een interessante film onder de merknaam Rollei op de markt: de Rollei Infra.

De lichtgevoeligheid loopt tot 820 nm. Ter vergelijking, de R3 gaat tot 730 nm. De Rollei Infrarot is dus een échte infrarode film.

D meesten van jullie kennen het effect wel dat bij gebruik van IR film en een IR filter optreedt: Vegetatie wordt in helle kleuren weergegeven (afhankelijk van het jaargetijde) en luchten kunnen tot diepzwart kleuren.

Interessant is het natuurlijk ook om te weten hoe die IR film zich nu zou gedragen "normaal" gebruik, dus zonder IR filter voor de opneemlens.
Bij nachtfotografie bijvoorbeeld, zoals door enkelen bij deze club bij tijd en wijlen bedreven wordt.
Het idee achter het gebruik van de R3 bijvoorbeeld, is toch dat we zoeken naar een betere doortekening in de schaduwpartijen. Wat zou de Rollei Infrarot daar laten zien. Hoe zou de film verder bevallen, qua korrel, scherpte en toonschaal ?

Allemaal vragen.

Wie verstookt de eerste rol op deze club en kan er resultaten laten zien ?

Paul.

P.S.
Een testbericht in PDF is beschikbaar via: http://www.fotohuisrovo.nl/documentatie/Rollei%20IR%20FAF%203-06(0).pdf

P.P.S.
Misschien kan ik binnenkort ter download aanbieden een Nederlandse vertaling van een artikeltje uit het Italiaanse blad "Tutti Fotografi"
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1507
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Di Dec 19, 2006 9:51    Onderwerp: Reageer met quote

Hi Paul, de link naar Rovo werkt niet, kijk even.
Verder denk ik dat de film een betere weergave geeft in het gehele spectrum. Schaduw en lichten dus. De contrast weergave zal beter zijn en wellicht zal de film ook een betere scherpte indruk geven. Dit alles bij kunstlicht uiteraard. Ik doe maar een gokje hoor Smile

Ik ben geen nacht fotograaf maar wellicht ga ik me daar eens aan wagen, hier vlakbij waar ik woon is een prachtig industrieterrein.
Toch maar eens verkennen de foto's die ik hier in de gallery zie staan hebben naast eye candy ook nog een inspirerende werking. Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Di Dec 19, 2006 10:13    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.fotohuisrovo.nl/documentatie/Rollei%20IR%20FAF%203-06(0).pdf

Zowel ?

met vriendelijke groeten,

Theo Bartelings

BTW: Hoe is het met de voet?

Ik zie het al: De URL is afgeknot. Is ook niet te repareren met TAGS, gaat de site er onder uit.

Even de URL door copiëren t/m pdf.
Of anders http://www.fotohuisrovo.nl onder films kijken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1507
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Di Dec 19, 2006 10:50    Onderwerp: Reageer met quote

Zo werkt de link wel, de koppeling rechstreeks overgenomen op de site waar de verwijzing (link) naar het PDF bestandje staat.
(zo eigenwijs als ik ben Very Happy )
http://www.fotohuisrovo.nl/documentatie/RolleiIR-400.pdf

Met mijn voet gaat het een stuk beter, ik kan weer normaal lopen. maar het is nog lang niet genezen en nog licht pijnlijk af en toe.
Het zal nog wel een maandje duren eer ik weer voorzichtig kan gaan sporten, bedankt Theo.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 740

BerichtGeplaatst: Di Dec 19, 2006 19:01    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb nog van Ivo twee Maco liggen (met en zonder Aura). Maar ik zie weinig in avond fotografie met dit soort film.

Wat ik wel heb gedaan zijn HDR opnames uit de kleinste stad van Nederland. De stad zelf vond ik matig (wat een klein gehucht) maar de foto's zijn wel interressant.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Dec 19, 2006 19:44    Onderwerp: Reageer met quote

Licht eens nader toe ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 740

BerichtGeplaatst: Di Dec 19, 2006 21:51    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb twee foto's op het gallerij gezet. Elk opname bestaat uit drie digitale opnames waarbij deze -2 , 0 , +2 op belichting is gecorrigeerd. Door deze drie in 1 opname te schuiven krijg je de zogenaamde high dynamic range (of HDR) opname. Deze kan je weer gaan mappen om zo alles weer op normaal toonschaal terug te brengen.

Beetje vergelijkbaar met extreem overbelichten, zwaar onderontwikkelen en heeeel zacht afdrukken Very Happy
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Wo Dec 20, 2006 19:07    Onderwerp: Reageer met quote

Ik bedoelde eigenlijk her eerste gedeelte van je post ...


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 740

BerichtGeplaatst: Wo Dec 20, 2006 20:28    Onderwerp: Reageer met quote

Je hebt IR licht nodig om met IR film te kunnen fotograferen. De meeste lampen zenden weinig IR licht uit (natrium-gasontlasing lampen helemaal niet). Daarom zie ik weinig voordeel om IR film te gebruiken bij avond/nacht fotografie Rolling Eyes
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group