Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Hoe klinkt dat nu, zo’n Flextight Precision II?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De digitale werkwijze
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Wo Jun 12, 2013 20:18    Onderwerp: Hoe klinkt dat nu, zo’n Flextight Precision II? Reageer met quote

Het lijkt een rare vraag, maar misschien kan ik duidelijk maken hoe ik er op kom.
Ik heb altijd versterkers gehad van het Engelse merk Quad. Nog steeds trouwens. Eigenlijk horen daar ook de electrostatische luidsprekers van hetzelfde merk bij. Maar daar had ik of de ruimte of het geld of beide niet voor. Behalve begin jaren 90. Ik woonde toen een aantal jaren ruim. Zeer ruim mag ik wel zeggen. En in die tijd kwam ik regelmatig langs een winkel, die tweedehands geluidsapparatuur verkocht. En op een middag stonden ze daar: Een prachtig stel ELS57’s. Flink op leeftijd, maar dat kwam de prijs ten goede.
Kort daarna stonden deze flink uit de kluiten gewassen straalkachels bij mij thuis.
De ene plaat na de andere werd uit de kast gehaald en beluisterd. Een nietsvermoedende voorbijganger had de vraag kunnen stellen “hoe klinken ze?” en dan was er maar één antwoord mogelijk geweest: “ze klinken niet”. Deze kamerschermen klinken namelijk niet. Ze hebben ook geen klankkast. De muziek is gewoon in je kamer aanwezig. De kenners weten wat ik bedoel.

Hieraan moest ik denken toen ik mijn pas verworven Flextight scanner na de nodige opstartproblemen aan de praat had. Het ding is tamelijk bejaard met z’n scsi-aansluiting en software, die nog bedoeld is voor os 9. Het ziet er niet uit als een kamerscherm, maar neemt toch wel mijn halve buro in beslag. Het ene na het andere plaatje ging er in, om te zien wat het resultaat was. En raad eens? Hij klinkt niet! Op het eerste gezicht niets spectaculairs, gewoon zoals het er uit moet zien.

Natuurlijk kon ik het niet laten te gaan vergelijken met de scanners, die ik ken. Zelfde negatief gescand met de Epson V700, die er min of meer naast staat. Leek in eerste instantie een vergelijkbaar plaatje. Zoom je echter een beetje in, zeg schermvullend dan zie je dat bij de Epson de scherpte ontbreekt. Er zit als het ware een soort sluier voor. Die sluier is bij de Flextight weg.

Vervolgens een scan van de enige tijd geleden verkochte Minolta 5400 opgezocht. Dat is een heel ander verhaal. Daar is wel scherpte, de korrel knalt je tegemoet. Een beetje te hard. Daardoor heb je ook veel meer last van stof. Dat komt net zo hard naar voren als de korrel. Daar heb je bij de Flextight geen last van. Denk zoiets als het verschil tussen een condensor- en een diffuservergroter. Er zit ook een heel andere lichtbron in.

Een ander verschil is, dat door het toegepaste systeem (virtual drum) de scan echt van hoek tot hoek scherp is. Bij de andere scanners lukte dat niet zonder extra glas.

Kortom hij klinkt geweldig ☺
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Za Jun 15, 2013 11:51    Onderwerp: Re: Hoe klinkt dat nu, zo’n Flextight Precision II? Reageer met quote

Frank schreef:

Er zit als het ware een soort sluier voor. Die sluier is bij de Flextight weg.

Bij flatbeds doe ik nog wel een Unsharp Mask, helpt voor mij een heleboel.

Frank schreef:

Vervolgens een scan van de enige tijd geleden verkochte Minolta 5400 opgezocht. Dat is een heel ander verhaal. Daar is wel scherpte, de korrel knalt je tegemoet. Een beetje te hard. Daardoor heb je ook veel meer last van stof. Dat komt net zo hard naar voren als de korrel.


Dat is ook een probleem wat ik mijn Canon FS4000 zie; erg hard, veel zichtbare korrel en stofjes komen genadeloos naar boven hoe schoon je ook probeert te werken. Diafilm gaat nog het beste maar z/w wordt soms bijna lelijk.

Frank schreef:

Daar heb je bij de Flextight geen last van. Denk zoiets als het verschil tussen een condensor- en een diffuservergroter. Er zit ook een heel andere lichtbron in.

Een ander verschil is, dat door het toegepaste systeem (virtual drum) de scan echt van hoek tot hoek scherp is. Bij de andere scanners lukte dat niet zonder extra glas.


Het klinkt als een hele mooie oplossing maar ze zijnnog schaarser dan gewone "echte" filmscanners. En blijkbaar ook niet geschikt voor nieuwe computers en besturingssystemen. Helaas!

Maar veel plezier ermee!

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Di Jun 25, 2013 10:37    Onderwerp: Reageer met quote

Er zijn denk ik nog genoeg mogelijkheden om oude interfaces om te zetten naar usb.
Omdat OS 9 een PPC processor heeft zal OS 9 wel problemen geven in Virtualbox.
Er zijn wel een paar emulatie programma. Maar het blijft zeuren.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Di Jun 25, 2013 17:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat ik zo ongeveer alle mogelijkheden heb geprobeerd en het één was op den duur nog minder stabiel dan het andere. Uiteindelijk bleek de goedkoopste oplossing de beste. Voor €40 kon ik een Powermac G4 overnemen inclusief een geschikte videokaart, een scsi-kaart, wifikaartje en maximaal RAM. Loopt al een week als een trein. Firewirekabel tussen G4 en mijn MacPro om de bestanden snel over te zetten en nu alleen nog het bestelde kastje om snel monitor, toetsenbord en muis tussen de 2 computers te schakelen dan hoef ik niet meer onder mijn buro om de boel om te zetten.

De software van Hasselblad is weliswaas voor os9 geschreven(net als de software van Minolta en Nikon), maar draait prima onder 10.5.8
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Vr Jun 28, 2013 9:01    Onderwerp: Reageer met quote

Frank,

Zoals ik al zei, het blijft zeuren.
Blij dat het zo voor jou wel werkt. En dat voor € 40. Aparte interfaces verlopen kost net zo duur.
Ik heb er ook wel eens over nagedacht. Helaas heb ik op de flat geen ruimte om een geheel apart systeem.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Vr Jun 28, 2013 11:36    Onderwerp: Reageer met quote

@Theo

Ik heb nog een adapter van scsi naar firewire in de aanbieding :-)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Ma Jul 01, 2013 20:11    Onderwerp: Reageer met quote

http://i1366.photobucket.com/albums/r780/1Frank1953/Quad_zpsb3063c52.jpg
Kijk, zo klonken ze :-)

Zo komt het plaatje uit de Epson
http://i1366.photobucket.com/albums/r780/1Frank1953/Epsonklein_zps5cd5add0.jpg

En zo komt het uit de Imacon http://i1366.photobucket.com/albums/r780/1Frank1953/Imacon32006x616_zpsc3ab021b.jpg

Een detail van de Epson scan
http://i1366.photobucket.com/albums/r780/1Frank1953/cropEpson_zpsd60e6a84.jpg

En van de Imacon
http://i1366.photobucket.com/albums/r780/1Frank1953/cropImacon_zps7890e2dc.jpg

Alle scans zonder enige bewerking, alleen zwart- en witpunt ingesteld, geen verscherping of stofverwijdering. Rolleiflexopname, omstreeks 1997 op Agfapan 400 in Rodinal.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Jul 01, 2013 21:50    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk jaren 70 kleedje !
Beter voor het geluid zeker ? Smile

Het valt me nu overigens wederom op dat de grijstinten uit de Epson weliswaar wat vlak zijn, maar beslist niet onplezierig. Dat kan ik me nog herinneren van mijn oude 3200. Het contrast van de Flextight is nogal hard.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Di Jul 02, 2013 5:51    Onderwerp: Reageer met quote

Jaren 80, Paul. Ikea zou ik zeggen.

Ik snap wat je bedoelt met die grijstinten. Kwestie van film/ontwikkeling, omzetting naar jpeg en niet in de laatste plaats smaak.
Het zal niet zo heel veel moeite kosten beide scans er op dit formaat ogenschijnlijk hetzelfde uit te laten zien.

Ga je echter dieper dan zie je dat er in de Epson scan gewoon informatie ontbreekt en die haal je in de nabewerking niet meer terug.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De digitale werkwijze Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group