Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Voortschrijdende techniek

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De koffietafel
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Vr Nov 15, 2013 12:20    Onderwerp: Voortschrijdende techniek Reageer met quote

Uit een soort van erfenis kreeg ik een tijd geleden de beschikking over een paar dozen met, meest simpele, oude camera's. Behalve enkele goed werkende Polaroid camera's, zat daar o.a. ook een Olympus Trip 35 bij. Afstandinstelling met 4 symbooltjes, 1 sluitertijd (1/200 en 1/40 voor flitsen), 40mm tessarachtig lensje, doorkijkzoekertje en automatische diafragmakeuze m.b.v. een seleniumcel. Kostte in zijn tijd al bijna niets, maar gebouwd als een tank. Je kent ze vast wel, zijn er in de jaren 60 en 70 miljoenen van verkocht.

Heeft een tijdje op de kast gestaan en laatst uit nieuwsgierigheid eens een filmpje doorheen gehaald. Zag er goed uit. Afdichtingen vernieuwd, filmpje er in en met de instruktie "juiste symbooltje kiezen, mikken, stilhouden en afdrukken" meegegeven aan mijn dochter (die belangstelling toont voor dit soort camera's) op een stedentripje naar Newcastle. Resultaat? 36 goed belichte en scherpe plaatjes!
Wat valt daar met de moderne techniek nou nog aan te verbeteren?
Maar dat wisten Rolleiflex gebruikers natuurlijk al lang :-)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Jos
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-11-2011
Berichten: 273
Woonplaats: Zuid Holland

BerichtGeplaatst: Zo Nov 17, 2013 23:19    Onderwerp: Reageer met quote

Geweldig.
Ik heb er 2 weken geleden één op de kop getikt op een rommelmarkt in Rijswijk, €4,-
Ook is een filmpje aan wagen.

Jos.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Di Nov 19, 2013 21:12    Onderwerp: Reageer met quote

De Olympus Trip 35 was vorig jaar een hele hype op een ander analoog forum. We hebben toen zelf een Trip-dag georganiseerd waarbij we alleen maar met een Trip mochten fotograferen.

De hype is sindsdien een beetje over; sterker nog we kunnen geen Trip meer zien Wink

Maar het blijven leuke camera's die nog steeds prima foto's kunnen maken.

Wel opletten dat de sluiter in de A stand blokkeert bij weinig licht; dat wijst erop de de seleniumcel het nog doet.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Wo Nov 20, 2013 12:41    Onderwerp: Reageer met quote

Die hype heb ik dan mooi gemist Very Happy

Het mooie van mijn Trip is, dat niet blokkeert, maar blijkbaar verder normaal werkt.
Dat levert in "weinig licht situaties" interessante plaatjes op.
Voor de zekerheid heb op marktplaats voor €16,50 een exemplaar aangeschaft waarbij deze functie wel werkt. Die is onderweg.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De koffietafel Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group