Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
even voorstellen

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Even voorstellen ...
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Clemens
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-2-2014
Berichten: 725
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Vr Feb 28, 2014 21:07    Onderwerp: even voorstellen Reageer met quote

Hallo Rollei fans
Ik lees op de openingssite 'De Rolleiflexclub.nl is bedoeld voor enthousiaste gebruikers van Rolleiflex fotocamera's.'
Pas ik helemaal in het profiel ? Ja ik ben enthousiast over Rollei 2-oog camera's. En ik ben tegen vitrine kast camera's. Een camera moet je af en toe gebruiken. Maar geef toe het gebruiken komt bij mij momenteel wat slecht uit de verf. Werk en studie eisen te veel op. Maar probeer een beetje afstand te creëren zodat ik af en toe weer wat fotowerk kan doen.
Analoge z/w fotografie vindt ik leuk. Dat heb ik als kind al geleerd, alle klassieke doka technieken. Ik diverse Rollei's gehad. Lang een Rolleiflex-Planar, toen ik die verkocht had een tijdje een 4x4, maar dat was teveel nostalgie en geen gebruikers camera, de films waren toen al zo goed als niet meer verkrijgbaar. Later toch maar weer een 'echte' Rollei 2-oog gekocht. Met een digitale camera maak je een foto. Met een oude Rollei ben je aan het fotograferen. Dat laatste spreekt mij meer aan. Het kost meer moeite en vakmanschap. En grappig tegenwoordig ben je al gauw een 'attractie' met een oude camera. Het is net of je een een jaren 50 auto met veel chroom en vleugels aan de achterzijde komt aan rijden.
Ook alternatieve procede's spreken mij aan. Vorig jaar met leerlingen van 6x6 negatieven blauwdrukjes gemaakt. Dat is leuk experimenteren zonder poes-pas. Dit jaar misschien het Lumi Process eens proberen (net gevonden, geen ervaring mee.)
Groet Clemens
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jos
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-11-2011
Berichten: 273
Woonplaats: Zuid Holland

BerichtGeplaatst: Za Mrt 01, 2014 12:42    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Clemens,
welkom hier. Inderdaad, met een Rollei fotografeer je, goed onder woorden gebracht. En omdat de je daar dan ook de tijd voor wil nemen kom je er af en toe achter dat je tijd te kort komt om ook echt te gáán fotograferen. Het door jou genoemde Lumi-Process, nog nooit van gehoord, wéér iets om eens in te verdiepen, leuk!
Begrijp ik uit je intro dat je leraar bent?
Laat eens wat resultaten zien hier op de 'gallery', en misschien tot ziens als er een rolleiflex-bijeenkomst komt.

Gr. Jos.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Za Mrt 01, 2014 14:38    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,

Welkom op het forum. Als ik zo ronddool op het internet lijkt het erop dat analoog weer helemaal in is. Wellicht komt dat door dat veel fotografen zich willen onderscheiden tussen al dat digi-geweld. Voor mij is het belangrijkste dat je vooral plezier hebt met hetgeen wat je doet. Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Za Mrt 01, 2014 16:53    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Clemens, hartelijk welkom.

hoe ging dat met die blauwdrukjes? Zou ik zo iets met (hoog niveau) geestelijk gehandicapten kunnen doen. We willen iets met fotografie doen wat direct, makkelijk en tastbare resultaten geeft.

Groeten,
Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Clemens
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-2-2014
Berichten: 725
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Za Mrt 01, 2014 19:23    Onderwerp: Reageer met quote

Blauwdruk papier kan ik echt aanraden. Het is heel betaalbaar (20 vel A5 10,-). Ik kocht het bij astromedia.eu
Je hebt geen chemie nodig en geen doka, alleen water. Daarom ideaal als kennismaking analoog. Maak een 'afdrukraam' van karton en dun perspex glas en een paar wasknijpers. Maak foto's met je deelnemers op 6x6 in z/w . Deze negatieven kunnen de deelnemers dan paar dagen later zelf afdrukken. Tip: na het ontwikkelen zijn de afdrukken slap blauw. Bij de drogist kun peroxide kopen (3%),dit nog een paar x verdunnen en na onderdompelen zijn de afdrukken direct hard blauw. In de zomer met zonlicht zou ideaal zijn. Ik deed het in de winter maar had geluk dat ik oude UV lichtbak had (Voor maken printen in de elektronica)
N.b voor wie niet bekend is met wat het is kijk even naar deze site van deze kunstenaar (die zelf het blauwdrukpapier maakt). De officiële naam is overigens cyanotype.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Za Mrt 01, 2014 21:21    Onderwerp: Reageer met quote

Dank Clemens Smile, ik ga daar eens induiken. Ik denk dat zij het heel leuk zullen vinden als er blauwe beelden 'ontstaan' waar ze b.v. zichzelf in herkennen.

Groet,
Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 02, 2014 12:07    Onderwerp: Reageer met quote

Hartelijk welkom, CLemens !


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
adri4741
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-4-2009
Berichten: 56
Woonplaats: Hoeven

BerichtGeplaatst: Di Mrt 11, 2014 16:24    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Clemens, hartelijk welkom op dit forum.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Even voorstellen ... Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group