Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Hoe doen jullie dat?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Ma Apr 21, 2014 10:27    Onderwerp: Hoe doen jullie dat? Reageer met quote

Ik ben op een leeftijd dat mijn ogen minder worden, vooral in het dichtbijgebied. Dat leidt tot problemen met scherpstellen.
De Olympus camera's (analoog en digitaal) hebben een instelbare zoeker, dus daar is het geen probleem. Voor de Mamiya 330 heb ik een vervangend lensje voor het loepje op de kop kunnen tikken en bovendien had die camera bij aanschaf een helder Beattie matglas, dus daar is het ook geen probleem.
Maar toen ik gisteren de Rolleiflex weer eens ter hand nam, bleek nauwkeurig scherpstellen lastig.
Een helderder matglas is eventueel wel te vinden (beter duur dan niet te koop, zei mijn moeder altijd), maar dan nog zou een aangepast glaasje in het loepje handig zijn. Met enig gepriegel is het lensje wel te verwijderen, maar zover ik kan nagaan, hebben vervangende lensjes bij Rollei (in tegenstelling tot veel andere merken) nooit in het assortiment gezeten.
Iemand een tip?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
adri4741
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-4-2009
Berichten: 56
Woonplaats: Hoeven

BerichtGeplaatst: Do Apr 24, 2014 16:41    Onderwerp: Reageer met quote

Daar heb ik ook wel eens problemen mee. Ik gebruik daarom soms een vergrotende postzegelloep (even op de grootte letten) die precies op het matglas kan staan. Dit is wel een beetje omslachtig maar werkt wel. Nadeel hierbij is wel dat je alleen scherp kunt stellen op het middengedeelte van het matglas. Na scherpstellen haal ik de loep weg en kan ik kaderen.
Misschien te proberen en deze loepjes kosten maar een paar euri.

groet, Adri
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Clemens
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-2-2014
Berichten: 727
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Do Apr 24, 2014 17:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een oude Rollei met glazen matglas, Dat is goed bij (heel) veel licht, maar bij zwakker licht niet te doen. Ik ben de gelukkige bezitter van een 2e Rollei en die heeft een Mamiya matglas, die is veel beter.
Oude Rollei hebben geen fresnell lens onder het glazen matglas. 'Nieuwe' plastic matglas heeft dat wel. Dat scheelt behoorlijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Vr Apr 25, 2014 13:13    Onderwerp: Reageer met quote

Begrijp ik het goed dat een leesbril niet (meer) volstaat?

Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Vr Apr 25, 2014 18:28    Onderwerp: Reageer met quote

@adri4741
Zo'n loepje heb ik om negatieven te bekijken. Ik zal het eens proberen.

@cmug
Ik ben bang, dat die oude matglazen een iets andere maat hebben, maar ik ben wel op zoek naar een helderder matglas. Is lastig te vinden en je betaalt al gauw de hoofdprijs. Dat ging voor de Mamiya een stuk makkelijker.

@Tum
Nou, de leesbril wordt uiteraard wel gebruikt, maar je weet hoe dat gaat. Als je met een camera loopt, kijk je het grootste deel van de tijd gewoon om je heen, zonder bril en dan je bril op om op je matglas te kijken, weer af om gewoon naar je onderwerp te kijken, weer op voor je zoeker etc. Daarom fotografeer ik graag met een camera waar je dat niet bij nodig hebt. Met de andere camera's heb ik het opgelost, maar met de Rollei blijft het behelpen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Za Apr 26, 2014 20:24    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb inmidddels een Maxwell matglas gevonden.
Correctielensjes voor het loepje blijken wel te bestaan, maar zijn lastig te vinden in de juiste sterkte.
Ik blijf het proberen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Za Mei 03, 2014 10:29    Onderwerp: Reageer met quote

Inmiddels zit het Maxwell Hi-Lux matglas in mijn Rolleiflex.
Scheelt een slok op een borrel :-)
Nu nog op zoek naar een +3 lensje voor de zoeker, dan kan de leesbril thuisblijven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Clemens
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-2-2014
Berichten: 727
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Wo Mei 07, 2014 22:45    Onderwerp: Reageer met quote

Goed geregeld, een Maxwell matglas ! Je hebt vast goede relaties om ergens zo'n matglas vandaan te halen. Ik heb in het verleden ook wel eens zitten Googlen maar moeilijk verkrijgbaar, en erg pittige prijzen.
Ik dacht zelf eens een matglas van Rick Oleson eens te proberen, dat kan ik nog wel betalen. De Maxwell is wat boven mijn budget.
Een idee voor de loupe. Als een een echte opticien kunt vinden die met je mee wilt denken, dan kunnen zij wel een lens bestellen en opmaat voor je maken. Heb ik in verleden wel eens gedaan met een niet verkrijgbaar close-up filter.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Do Mei 08, 2014 9:51    Onderwerp: Reageer met quote

Het is inderdaad prijzig, maar in mijn ogen iedere euro waard. Mijn keuze was eigenlijk om er nu iets aan te doen, of de Rolleiflex in de kast laten staan.

Voor de meer avontuurlijke types wordt er op ebay een chinees matglas aangeboden voor ongeveer 1/3 van de prijs.
http://www.ebay.de/itm/Super-Bright-Split-Image-Focusing-Screen-For-Rolleiflex-2-8F-3-5F-/400703045449?pt=DE_Kamera_Foto_Zubeh%C3%B6r_Winkelsucher_Augenmuscheln&hash=item5d4bc33f49

Daarnaast biedt de huidige fabrikant van Rolleiflexen ook matglazen aan, die lijken te passen, maar die zitten in dezelfde prijsklasse als de Maxwell.
http://www.dhw-fototechnik.de/de/rolleiflex-tlr.html

Tenslotte kan ik nog melden, dat dit matglas naar mening mooier is, dan het Beattie matglas in mijn Mamiya 330.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Za Mei 10, 2014 15:19    Onderwerp: Reageer met quote

De huidige fabrieksmatglazen passen in alle huidige modellen en de GX, SL66 en SLX, en System 6000. Dus niet in de klassiekers.

Maxwell maakt ook matglazen voor de klassiekers.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group