Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Even een korte intro van mezelf
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Even voorstellen ...
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
De Wacht
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-2-2015
Berichten: 26
Woonplaats: Zandvoort

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 02, 2015 12:54    Onderwerp: Even een korte intro van mezelf Reageer met quote

Hallo aan iedereen,

Allereerst mijn dank voor het toevoegen op dit forum. Ik ben een fotograaf uit het mooie kustdorp Zandvoort. Sinds 2008 een van alles wat fotograaf en sinds 2009 van mijn hobby mijn werk gemaakt, digitale producties.

Sinds kort, circa een maand of 7, aangestoken door een vriendin om met analoog te gaan werken en daar ging ik dan. Al mijn studies voor wat betreft digitaal kon voor een deel overboord. Maar ik ben altijd nieuwsgierig naar nieuwe mogelijkheden, tips en trucs en weetjes.
Ik kreeg een paar maanden geleden mijn eerste Rollei in mijn handen. Een kennis had van zijn vader een Rollei T35 liggen en gaf deze aan mij, omdat hij er zelf nooit iets mee had gedaan of zou gaan doen. Geweldige camera en uit mijn eerste testrol kwam een, voor mij, prachtige foto uit, die nu in groot formaat aan de muur hangt.

Mijn interesse in Rollei was gewekt en ben daarna lid geworden van de Rollei pagina op facebook. Prachtige foto's en even zoveel prachtige camera's! Na veel lezen en na veel zoeken kwam ik op mp een voor mij betaalbare Rolleiflex tegen. En om een lang verhaal te verkorten, ik was de gelukkige koper en heb dus sinds een paar dagen een echte Rolleiflex in mijn bezit. En nu bij de basis beginnen, eerst serienummer gezocht en het blijkt dat ik de enigszins goedkopere en simpele Rolleiflex heb gekocht, maar ik ben er erg content mee. Tenslotte is een BMW van welke tpe dan ook nog steeds een BMW Smile. Dit weekend mijn eerste testrol volgeschoten en omdat ik (nog) niet zelf mijn films ontwikkeld zal ik dus nog even geduld moeten hebben om te zien wat er uit is gekomen. Dit wordt vervolgd!

Ik lees veel op dit forum en zal in het begin ook veel vragen stellen, want ondanks de vele instructiefilms op Youtube, blijf ik erg veel waarde hechten aan de antwoorden en meningen van de echte experts. Ik hoop dan ook op een hele lange en prettige Rolleiflex tijd. En wie weet krijgt mijn Rolleiflex er in de toekomst een broertje of zusje bij.

Groet,
Johan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 02, 2015 20:30    Onderwerp: Re: Even een korte intro van mezelf Reageer met quote

Hallo Johan,

Welkom!

De Wacht schreef:

de enigszins goedkopere en simpele Rolleiflex


Heb je enig idee welk model je precies hebt?

Tegenwoordig zijn de oudere modellen vaak het goedkoopst; deze zijn meestal uitgerust met een Tessar of Xenar lens die net iets minder presteert dan een Planar of Xenotar. Echter dat verschil is zeker bij diafragma's vanaf 5,6 en kleiner niet erg groot meer.

Mechanisch zijn deze camera's wel allemaal volgens dezelfde hoge standaard gebouwd, net zoals de Rolleicord modellen.

Het enige model Rolleiflex waarbij wel wat aan kostenbesparing is gedaan is de Rolleiflex T (niet verwarren met je Rollei 35T) . Hierin zijn wat plastic onderdelen gebruikt die het echter toch erg lang vol kunnen houden. De T heeft wel als klein voordeel dat hier de best gecoate Tessar op zit die je maar op een Rolleiflex kan vinden.

Veel plezier hier!

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Mrt 03, 2015 12:52    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Johan,

hartelijk welkom bij ons !


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
De Wacht
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-2-2015
Berichten: 26
Woonplaats: Zandvoort

BerichtGeplaatst: Di Mrt 03, 2015 18:32    Onderwerp: De Rolleiflex Reageer met quote

Hoi Jon,

Ik heb het serienummer opgezocht, en als de gegevens juist zijn dan heb ik een Rolleiflex automat k4a MX Type 1. Jaartal ben ik nog niet achtergekomen,
Ik heb de camera ongezien gekocht, afstand o te gaan kijken was beetje te ver weg, maar voor zover ik kan oordelen werkt alles naar behoren, Alleen maakt het wieltje bij het draaien aan de sluitertijd een beetje raar geluid te opzichte van het diafragma knopje, Het maakt een zacht tikkend geluid als of je polshorloge opwindt, Heb wel het idee dat de sluiter goed werkt.

Ik heb gisteren mijn eerste zwart/wit (testrol weggebracht en zal zekker na het scannen de resultaten delen op het forum. Ik ben ook wel van plan om er een expert naar de Rollei te laten kijken, baat het niet......

Mijn Rollei 35t is een Singapore versie en weinig spannend, maar ik vind het een tof ding, lekker compact en zeker niet ontevreden over de eerste resultaten. Test gedaan met een mega onbekend low budget filmrolletje. Ik zal eeens proberen een foto te uploaden, maar of dat lukt. Smile

Groet,
Johan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
De Wacht
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-2-2015
Berichten: 26
Woonplaats: Zandvoort

BerichtGeplaatst: Di Mrt 03, 2015 18:35    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Hallo Johan,

hartelijk welkom bij ons !


Paul.


Dank je wel Paul
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Do Mrt 05, 2015 21:46    Onderwerp: Reageer met quote

Welkom Johan, ik ben Han.... Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Za Mrt 07, 2015 9:50    Onderwerp: Reageer met quote

Johan,

Van harte welkom.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Za Mrt 07, 2015 21:43    Onderwerp: Reageer met quote

Welkom Johan. Maak je geen zorgen over het geluid van de sluiter want dat hoort bij sommige standen. Dan worden er een palletje verzet en gaan wat tandwielen draaien. Niks aan de hand.

Groet,

Siu Fai
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 08, 2015 19:39    Onderwerp: Reageer met quote

Welkom Johan, ook van mijn kant.

Welke lens versie heb je op jouw Rolleiflex?

Grt,
Tum
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
De Wacht
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-2-2015
Berichten: 26
Woonplaats: Zandvoort

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 09, 2015 10:06    Onderwerp: Reageer met quote

Hanfo schreef:
Welkom Johan, ik ben Han.... Laughing


Dank je wel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
De Wacht
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-2-2015
Berichten: 26
Woonplaats: Zandvoort

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 09, 2015 10:15    Onderwerp: Reageer met quote

Tum schreef:
Welkom Johan, ook van mijn kant.

Welke lens versie heb je op jouw Rolleiflex?

Grt,
Tum


Dank je wel Tum.

Als ik de juiste serienr heb gevonden, dan zou het een Zeis Jenar tessar 3.5/75mm moeten zijn. (Taking lens). Ik heb al een testrol geschoten, maar krijg de foto's helaas hier niet ge-upload. Moet daar nog even mee stoeien.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
De Wacht
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-2-2015
Berichten: 26
Woonplaats: Zandvoort

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 09, 2015 10:18    Onderwerp: Reageer met quote

Soef schreef:
Welkom Johan. Maak je geen zorgen over het geluid van de sluiter want dat hoort bij sommige standen. Dan worden er een palletje verzet en gaan wat tandwielen draaien. Niks aan de hand.

Groet,

Siu Fai


Dank voor je info. Dan klinkt het geluid vanaf nu als muziek in mijn oren Smile. Kan alleen niet naar stand 1/500sec. Het wieltje blokkeert en ik durf niet te forceren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
De Wacht
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-2-2015
Berichten: 26
Woonplaats: Zandvoort

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 09, 2015 10:24    Onderwerp: Reageer met quote

Theo Bartelings schreef:
Johan,

Van harte welkom.

groet,

Theo
Very Happy

Dank je wel Theo
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 09, 2015 23:12    Onderwerp: Reageer met quote

De Wacht schreef:

Kan alleen niet naar stand 1/500sec. Het wieltje blokkeert en ik durf niet te forceren.


Je kan alleen naar de 1/500 als de sluiter niet gespannen is. Dat is een typische eigenschap van de Compur sluiters en komt door een extra veer die ze nodig hadden om die 1/500 te bereiken.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
adri4741
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-4-2009
Berichten: 56
Woonplaats: Hoeven

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 11, 2015 21:52    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Johan, welkom op dit forum en veel plezier hier.

groet, Adri
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Even voorstellen ... Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group