Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
De kogel is door de kerk.....

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Ma Sep 07, 2015 9:21    Onderwerp: De kogel is door de kerk..... Reageer met quote

Ik heb een vergroter aangeschaft, deze week wordt hij bezorgd. Nu nog een plekje voor een tijdelijk doka. Zodra het mijn beide dochters behaagt de rest van hun inboedel mee te nemen, kan er iets definitiefs geregeld worden. Dat wordt dan mijn 7e doka, heb ik uitgerekend. Daar waren fraaie exemplaren bij en ook hele simpele.
De afgelopen 15 jaar heb ik geen voet meer in een doka gezet en inmiddels zijn de mooiste spullen voor heel weinig op marktplaats te vinden. Mijn kennis en ervaring zijn wel diep weggezakt, dus misschien kunnen jullie me wat op weg helpen.
Zoals gezegd heb ik een vergroter met condensors, los daarbij een kleurkop en voor zover ik begrepen heb nog wat losse spullen. In de garage staat nog een verhuisdoos met losse zooi, zoals dokaverlichting, contactramen voor kb en mf en ik geloof ook nog wat simpele objectieven. Tenslotte heb ik op marktplaats voor bijna niets een mooie Componon-s 80mm gescoord.
Wat zijn verder de aanraders op het gebied van dokacomputers (of hoe die dingen tegenwoordig ook heten Very Happy
Wat kunnen jullie verder nog aanbevelen, of wat juist afraden?
Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Ma Sep 07, 2015 23:18    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb sinds eind vorig jaar ook weer een hele simpele doka ingericht in mijn kelder. Heb er vooral in de wintermaanden in gewerkt en ga er binnenkort weer in bezig.

Wat betreft doka computers kan ik je helaas weinig advies geven; ik gebruik zoiets zelf niet. Ik heb nu een Philips PCS2000 vergroter die wel een gemakkelijke timer heeft waarmee je ook heel simpel variabel contrast kan regelen. Echter voor de belichting maar ik gewoon een proefstrook en dat werkt voor mij prima.

De Philips PCS2000 is ook een diffusor vergroter en die heeft tot nu toe ieders minder last van stof dan ik vroeger met mijn Durst RS35 condensor vergroter had. Persoonlijk vind ik dit een erg belangrijk pluspunt.

Ik ben verder klein begonnen, met een voorraadje "tweedehands" papier. Wel eerst testen op sluiering want dat gebeurd zeker wel, vooral bij Agfa variabel contrast papier.

Verder gebruik ik tot 13x18 vrij kleine ontwikkelbakjes die ik bij de Action heb gekocht waarop een deksel kan en dan kan je dus het stopbad en fixeer gewoon laten staan met deksel. Scheelt tijd en geknoei met in en uitgieten. Met ontwikkelaar kan dit niet want dan zou het waarschijnlijk te snel oxideren. Als je groter gaat werkt dit natuurlijk niet.

Mijn belangrijkste tip is toch wel doe het rustig aan en stel niet al te hoge eisen. Het moet wel leuk blijven.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Di Sep 08, 2015 16:50    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, rustig aan zal wel moeten, zolang het een tijdelijk doka is Very Happy
Ik moet ook eerst kijken of het bevalt om weer te beginnen, maar ik heb er wel zin in.
Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Wo Sep 09, 2015 16:39    Onderwerp: Reageer met quote

Hiha Frank,

Gewoon beginnen en daarna komen er nog veel meer vragen waarschijnlijk. Zelf vergroot ik hier incidenteel met een Durst M601 diffuser (kleurenkop). Een diffuser heeft als voordeel dat deze de aangegeven gevoeligheid van de film in takt laat. Een condensor geeft vaak 1 stop verminderingen doordat het licht hard is en de fijne details wegspoelt in de lichten en schaduwen. Ook met de kleurenkop is het gemakkelijk om met variabel contrast papier de gradatie nauwkeurig te bepalen.

Ik kan je aanraden om alle baden voortdurend te bewegen gedurende de tijd die er voor staat op de fles bij een bepaalde verdunning.
Bij de ontwikkelaar moet je uit-ontwikkelen om het maximale zwart te halen in het papier, dat is je eerste referentiekader bij het bepalen van de definitieve belichtingstijd en papier gradatie.

Verder zou ik niet gaan rommelen met automatische belichtings- apparaten, tenzij je negatieven hebt die allemaal onder exact dezelfde omstandigheden gefotografeerd zijn.
Vaak draaien het uit op nog meer verspilling van papier dan gewoon proefstrookjes maken. Misschien dat er nu wel wonder meetapparaten op de markt zijn maar daar zal ook wel een bepaald prijskaartje aan geplakt zijn. Voor incidentele druk zou ik mij nou niet druk erover maken.

Beoordeel die proefstrookjes bij normaal licht en het liefst een beetje droog, na drogen is het papier vaak nog iets donkerder en dat kan weleens frustrerend werken.

Succes en vragen staat altijd vrij. Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Do Sep 10, 2015 11:02    Onderwerp: Reageer met quote

@hanfo
Zojuist is er een aantal dozen bezorgd met een Durst M700 met een heleboel spullen erbij. Ik zal het eens in elkaar gaan zetten om te kijken hoe compleet het is en wat ik nog nodig heb.
Er zit iig een kleurkop bij met de mengboxen voor alle formaten, dus ik denk dat ik daar maar mee ga beginnen.
Ik heb wel gezien dat de afdichtingen boven de negatiefhouder min of meer vergaan zijn, maar dat is niet zo gek na bijna 40 jaar. Verder moet ik een lamp hebben, maar ik heb al gezien dat die nog veelvuldig op ebay worden aangeboden.
Zijn de filters in jouw kleurkop voldoende voor alle gradaties? Ik heb gelezen dat de uiterste gradaties meestal niet gehaald worden. Omdat ik ook geinteresseerd ben in "split-grade" is dat wel van belang.
Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Vr Sep 11, 2015 19:46    Onderwerp: Reageer met quote

@Frank, Eerlijk gezegd weet ik het niet hoever ik precies kan komen. Volgens mij net tot gradatie 0 t/m 5, volgens mij hangt dit ook van het merk papier af. Het kan zijn dat je ook een mix van twee kleuren in kan draaien voor bepaalde gradaties maar ik heb mij er nooit mee bezig gehouden.
Meestal is bij mij gradatie 1.5 tot 3 voldoende om tot goede resultaten te komen.
Splitgrade is idd een interessante techniek die, mits subtiel en goed gebruikt, voor mooie resultaten kan zorgen. Een goede fotograaf heeft uiteraard geen Splitgrade nodig, een tas vol met filters en een beetje beheersing van het Zone-Systeem zou alles op gradatie 2 perfect gedrukt moeten kunnen worden. Maar ja, zelf ik ben niet zo'n hoogvlieger dus moet regelmatig gewoon doordrukken en tegenhouden Smile Splitgrade heb ik incidenteel daarbij welleens gebruikt maar vind het wel lastig met de belichtingstijd verlengingen e.d.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Za Sep 12, 2015 10:13    Onderwerp: Reageer met quote

In het zeer lezenswaardige maar ook heel technische boek "Way beyond monochrome" staat een uitgebreide beschrijving van split grade en dat heeft mijn belangstelling gewekt. Maar misschien moet ik maar gewoon beginnen en kijken waar het schip gaat stranden. Ik heb inmiddels in de garage een nette plek gevonden voor een tijdelijk doka. Eerst opruimen vrees ik, maar na de vakantie hoop de zaak begin oktober wel werkend te hebben. Ik ben nu nog op zoek naar een 12x16 inch Nova processor. Ik had vroeger zo'n ding, maar die is verkocht met de rest van mijn dokaspullen. Erg handig, nemen nauwelijks plaats in en superzuinig met chemicalien.
Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Za Sep 26, 2015 13:27    Onderwerp: Reageer met quote

Update:
De Nova processor is dankzij ebay onderweg uit Engeland Very Happy
Ik ben klaar om de garage te gaan opruimen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Wo Okt 14, 2015 22:23    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb ook een oude Nova en dat is idd een perfecte oplossing om in de tijdelijk omgebouwd bad kamer af te drukken. Zelf heb ik een M605 met een condensor kop. Heb in het verleden veel met de kleuren kop gewerkt maar de condensor kop geeft veel meer licht, wat ik zelf wel fijner vind. Als lichtmeter gebruik ik een Ilford em10 (heet dat ding geloof ik). Geeft even snel waar je in de buurt moet zijn en kan je nauwkeuriger proefafdruk maken.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Do Okt 15, 2015 16:49    Onderwerp: Reageer met quote

Na het lezen van uitsluitend positieve gebruikerservaringen, heb ik besloten nog een stapje verder te gaan en een Heiland split grade systeem te bestellen.
Mijn kleurkop ligt op dit moment in Wetzlar om aangepast te worden en tegen de tijd dat hij terug is, heb ik hier mijn doka op orde.
Ik zal er binnenkort nader over berichten.
Hier alvast een beschrijving:
http://www.imx.nl/photo/Film/Film/page37.html
Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group