Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Eerste ervaringen met Heiland Split Grade

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Do Okt 29, 2015 16:45    Onderwerp: Eerste ervaringen met Heiland Split Grade Reageer met quote

Nadat ik besloten had, dat er weer een donkere kamer moest komen, ben ik op zoek gegaan naar wat er in de afgelopen 15 jaar allemaal veranderd is op dat gebied. Niet veel dus!

Via het boek "Way Beyond Monochrome" kwam ik bij het begrip "split grade".
Ik kende wel de mogelijkheid voor het afdrukken van een foto verschillende filters voor verschillende delen van de foto te gebruiken en had dat ook wel eens gedaan, maar dit was anders. Door de 2 uiterste filters, 00 en 5 te gebruiken in 2 belichtingen, kun je precies die gradatie krijgen, die je nodig hebt. In theorie kun je diezelfde gradatie ook met 1 filter krijgen, maar krijg dat maar eens voor elkaar. Bovendien kun je door die 2 uitersten te gebruiken ipv 1 filter, alleen hard en/of alleen zacht doordrukken/tegenhouden.

Verder zoekend kwam ik bij het systeem, dat de firma Heiland in Wetzlar op de markt brengt. Hierover zijn uitsluitend positieve gebruikerservaringen te vinden, dus ik had al gauw besloten, dat dit het moest gaan worden.

Het systeem bestaat uit 2 delen:
-een door een motortje aangedreven filtereenheid, die in de vergroter moet worden ingebouwd. Met dit motortje worden 2 filters gestuurd: geel en magenta. Deze komt in de plaats van de bestaande filterunit in de kleurkop.
-Een control unit, zeg maar een soort dokacomputer, die de besturing van het motortje en dus de filters regelt en waarmee met een sensor het geprojecteerde beeld van het negatief wordt "gescand". Met dit scannen wordt de gradatie en de belichtingstijd per filter vastgesteld.
De software in de controle unit bevat de gegevens van heel veel soorten papier, maar ook van afwijkende (bijvoorbeeld chromogene) films.
Zelfs het "opdroogeffect" van het gebruikte papier is er in verwerkt.

Het scannen is erg simpel. Je beweegt de sensor willekeurig over het geprojecteerde beeld en door signaaltjes wordt aangegeven wanneer er nog nieuwe informatie wordt opgenomen. Als de signaaltjes stoppen heb je alle contrastverschillen gevonden.

Hoe werkt het in de praktijk en doet het wat het belooft?
Ja dus.
Vandaag heb ik het voor het eerst geprobeerd en het werkt erg goed en vooral snel. Na het inleggen van het negatief, ligt er binnen enkele minuten een goed bruikbare print in het spoelwater.
Het maken van proefstroken is nooit mijn hobby geweest en ik denk dat de tijd die nodig is om een behoorlijke afdruk te maken, heel wat van ons de doka uit en achter de computer heeft gejaagd.
Mij in ieder geval wel.
De tijdwinst, die met dit systeem te behalen valt kun je gebruiken om te fotograferen (daar gaat het tenslotte om) of je kunt naar hartenlust doordrukken, tegenhouden of tijden en gradaties veranderen om de print aan je smaak aan te passen.
Het is weer leuk in de doka!

Frank

Nog een tevreden gebruiker:
http://www.imx.nl/photo/Film/Film/page37.html
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Di Nov 03, 2015 19:12    Onderwerp: Reageer met quote

Je klinkt aanstekelijk!!
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Do Nov 05, 2015 13:26    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, vond ik ook van de ervaringen, die ik op internet las.
Ik ga nu een projectje doen. Ik heb een stuk of 30 foto's geselecteerd van een reisje naar Engeland, dat ik in het voorjaar gemaakt heb. Die ga ik printen op 20x25cm en in een ouderwets fotoalbum plakken (als die nog bestaan)
Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Za Jan 30, 2016 16:36    Onderwerp: Reageer met quote

Hier moet nog eens een vervolg op komen.
Van die prints kun je best flatbed scans maken en dan hier plaatsen.


Paul
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Za Jan 30, 2016 17:25    Onderwerp: Reageer met quote

Dat kan en misschien doe ik dat wel eens, maar als het hele traject digitaal is vind ik dat wat logischer.
Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 23, 2016 9:36    Onderwerp: Reageer met quote

Over Split Grade gesproken, De Meester aan het werk:

https://www.youtube.com/watch?v=em4LxWxy_Is&feature=player_embedded#t=0
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 30, 2016 22:52    Onderwerp: Reageer met quote

Piece of cake Smile
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Clemens
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-2-2014
Berichten: 727
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Vr Apr 01, 2016 21:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ha mooi in beeld gebracht en heel degelijke docu-film van een echte vakman.
Wil toch ook even de andere kant in beeld brengen, wat meer de 'fun-factor' zal ik maar zeggen.
Kijk eens naar deze film en let op leuke details (tip: het is rood)
https://youtu.be/C1tuezJExpM
De elementen van de 2e film vindt ik eveneens belangrijk. Heb nu zelf net mijn film in het spoelwater. Heb de ontwikkeling fasen begeleid door Coltrane op vinyl en lekker drankje. Dat maakt het allemaal leuker. Film ontwikkeling is toch maar beetje vloeistof in vloeistof uit, op de klok kijken en beetje schudden. En als de film in spoelwater zit even kijken of het gelukt is, want dat blijft altijd spannend moment.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Za Apr 02, 2016 9:31    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, ook mooi, ouderwets lekker met je handen in de ontwikkelaar, dicht bij het materiaal blijven :-)
Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group