Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Rolleimeter (toepassing / nut ?)

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Clemens
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-2-2014
Berichten: 725
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Za Dec 19, 2015 10:26    Onderwerp: Rolleimeter (toepassing / nut ?) Reageer met quote

Gewoon even uit nieuwsgierigheid. Op internet zag ik een Rolleimeter aangeboden. Rollei heeft deze speciaal voor de Rolleiflex gemaakt. Lijkt mij gewoon een soort primitieve meetzoeker opzet. Maar wat is het nut van zo'n ding. De Rollei heeft toch een matglas om scherp te stellen ? Ik kan mij weinig voorstellen bij het nut/meerwaarde van deze opzet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Za Dec 19, 2015 20:01    Onderwerp: Reageer met quote

Mij is ooit verteld dat dit in sommige situaties sneller zou werken.

Het matglas kan in sommige situaties vrij donker zijn en dan is scherpstellen daarmee dus best wel lastig, zeker als je weinig tijd hebt. Bedenk hierbij dat Rolleiflexen in de jaren 50 nog in de journalistiek gebruikt werden.

Zoals de meesten van ons een Rolleiflex nu gebruiken is het vrij zinloos.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Za Dec 19, 2015 23:23    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Jonnie, volgens mij heb je zelf al het antwoord gegeven in je tweede bericht. Alhoewel ik een dergelijke meter nooit heb gezien voor de Rolleiflex.
Leica heeft of had, meen ik, voor de 21mm ook een opsteek afstandsmeter.
Maar de reden daarvoor is denk ik dat de de meter in de zoeker niet toereikend genoeg was, precies weet ik het niet meer.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Zo Dec 20, 2015 10:17    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb hem op de beurs wel eens gezien en kreeg er toen ook uitleg bij.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Clemens
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-2-2014
Berichten: 725
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Ma Dec 21, 2015 17:20    Onderwerp: Reageer met quote

Als je op Ebay 'Rolleimeter' als zoekterm gebruikt zie je zo 10 plaatjes van dit 'ding'.
Ja klopt zoals wij de Rollei gebruiken is dat meestal rustig en 'liefdevol'. Maar kan mij een bekende Italiaanse film herinneren (La dolce vita) uit de hoogtij dagen van de Rollei waarbij de fotojournalisten heel wat ruiger met hun apparatuur omgingen.
Gewoon leuk historische ding dus. Net als ik hier in de kast nog een platen adapter heb liggen voor de Rollei.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jos
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-11-2011
Berichten: 273
Woonplaats: Zuid Holland

BerichtGeplaatst: Za Jan 02, 2016 11:23    Onderwerp: Reageer met quote

Echt nog nooit van gehoord of gezien.
Dus weer wat geleerd vandaag Very Happy .
Ik zou zeggen vooral niet wegdoen!!

Gr. Jos.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 06, 2016 13:30    Onderwerp: Reageer met quote

Je hebt er ook een papieren malletje bij nodig om het ding te calibreren. Je moet daarmee de echte brandpuntsafstand van je lens vaststellen. De fabriek kende groepen lenzen naar brandpuntsafstand:

-ietsje te kort,
-ongeveer goed,
ietsje te lang.

Ik heb het nu maar in mijn eigen woorden gezegd. In ieder geval zitten er 3 standen op het ding voor het instellen van de juiste brandpuntsafstand. Afhankelijk van de echte brandpuntsafstand is de afstandsinstelling op de camera verschillend. Het malletje is er meestal niet bij. Ik heb ooit eens eentje gekregen van Hans van Dorsen van de oude club. Eigenaren van een Rolleimeter zonder mal kunnen het dingetje wel van me lenen. Je hebt het maar 1 keer nodig. Ik heb wel een Rolleimeter maar geen camera waar die op past.

Er zijn ook een aantal varianten: o.a. voor cameras met en zonder uitsparing voor de seliumcellen van de belichtingsmeter. Als je er een wilt hebben altijd eerst in "Prochnow" kijken welk type op jouw camera past.

Groeten,
Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim


Laatst aangepast door Ferdi op Zo Mrt 06, 2016 13:43, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 06, 2016 13:39    Onderwerp: Reageer met quote

cmug schreef:

Ja klopt zoals wij de Rollei gebruiken is dat meestal rustig en 'liefdevol'. Maar kan mij een bekende Italiaanse film herinneren (La dolce vita) uit de hoogtij dagen van de Rollei waarbij de fotojournalisten heel wat ruiger met hun apparatuur omgingen.


Vooral de types die de Rolleigrip gebruikten waren berucht. Volgens de overlevering kun je de combinatie dan als slagwapen gebruiken om jezelf uit een menigte te vechten en daarna kun je er nog gewoon mee fotograferen. Embarassed
Heb het nooit hoeven te doen.

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group