Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Vreemd

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Zo Apr 10, 2016 14:48    Onderwerp: Vreemd Reageer met quote

Ik ben tegenwoordig veel in de doka bezig, soms met projectjes, vaak gewoon maar wat uitproberen. Het grote pakket oud papier, dat ik laatst gekocht heb, nodigt daar ook wel toe uit.
Zo wilde ik gisteren eens proberen hoever ik met een kleinbeeldnegatief kon gaan. Vaak kom je bij dat soort dingen steeds bij dezelfde negatieven uit.

Ok, keurige 30x40 print gemaakt, tot ik me bedacht, dat ik datzelfde negatief een paar geleden ook gebruikt had om eens te kijken hoe een flinke afdruk van een scan eruit zou zien. Ik beschikte toen nog niet over een echt goede printer. Negatief gescand met Minolta 5400 en laten printen door Profoto op 30x45. Ook een keurige print.

Die digitale print heb ik er nog eens bij gepakt en het eerste dat opviel was, dat deze veel scherper was dan de analoge. Die laatste was zorgvuldig scherpgesteld en afgedrukt met een goed objectief. De vergroter is zeer stabiel. Geen zuchtje wind in de doka. De afdruk was scherp, tot ik de digitale ernaast zag.

Het enige wat ik nog kan bedenken, is dat het negatief "geplopt" is. Ik gebruikte een glasloze negatiefhouder. Kleinbeeld zou toch moeten kunnen.
Ik zal de afdruk nog een over doen met een negatiefhouder met glas.

Toch vind ik het vreemd.

Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Zo Apr 10, 2016 18:19    Onderwerp: Reageer met quote

Weet je zeker dat er bij de digitale print bij Profoto niet nog even flink verscherpt is?

Als ik scans van z/w negatieven op iets kleiner dan A-4 print met mijn eigen inktjet en dan van die negatieven ook afdrukken maak met dezelfde afmetingen dan zie ik vrij weinig verschil. Ik scan op 4000 dpi.

De printer kan helaas z/w niet zonder kleurzweem afdrukken dus ik doe dat niet erg vaak en als ik dat al doe maak ik ze eerst sepia.

In vergroters "ploppen" negatieven niet zo snel, natuurlijk kunnen ze wel niet vlak liggen maar je stelt scherp op het midden en dat zou dan toch wel goed scherp moeten zijn (en dus vergelijkbaar moeten zijn met de geprinte versie). Met kb is vlakligging vaak geen probleem en een deel wordt ook nog opgevangen door de scherptediepte.

Ik hou het op extra verscherpen bij de afdruk centrale.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Ma Apr 11, 2016 13:02    Onderwerp: Reageer met quote

Het is inmiddels een paar jaar geleden, dus precies weet ik het niet meer.
Ik zou zeggen dat er bij verscherpen geen betere scherpte kan ontstaan, dan er in het origineel aanwezig is. De analoge afdruk zou toch de nauwkeurigste weergave van het origineel moeten zijn? De gedigitaliseerde versie zou net zo goed kunnen zijn maar niet "beter".
Op normale kijkafstand zijn ze allebei goed, maar uit nieuwsgierigheid heb ik er een loepje op gezet en dan zou ik verschil verwachten in het voordeel van de analoge afdruk. Ik heb het uitsluitend over de scherpte, niet over eventuele andere verschillen.
Ik zoek het tot op de bodem uit :-)
Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Do Apr 14, 2016 14:50    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb 2 dingen veranderd:
Negatiefhouder met glas ipv zonder en glanzend papier ipv pearl.
Op een normale kijkafstand komen de digitale en de analoge afdruk met elkaar overeen en met een loepje bekeken is de analoge mooier. Daar zie je namelijk de filmkorrel ipv een pixelstruktuur.
Ik ben weer gerustgesteld.
Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Zo Apr 17, 2016 19:18    Onderwerp: Reageer met quote

Was de randonscherpte van de natte afdruk echt problematisch of zat je er in met je neus bovenop ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group