Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Negatieven met schimmel

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Za Mei 21, 2016 18:50    Onderwerp: Negatieven met schimmel Reageer met quote

Bij het archiveren van mijn negatieven ontdekte ik een paar rollen, waar een schimmel flink had huisgehouden.
Omdat het geen vreselijk belangrijke films waren, heb ik het een tijdje laten liggen, maar onlangs ben ik op internet gaan zoeken naar een oplossing en eigenlijk heb ik niets gevonden.
Dan maar zelf experimenteren. Mijn idee was om het eens met seleniumtoner te proberen. Het is een onsmakelijk goedje, dus dat zullen schimmels niet prettig vinden.
Na een waterbad 5 minuten in 1yummie toner, spoelen en drogen.
Resultaat: de schimmel is volledig verdwenen. Het contrast is wat verhoogd, maar verder ziet het er prima uit.
Misschien heeft iemand hier iets aan.
Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Zo Mei 22, 2016 11:47    Onderwerp: Reageer met quote

Ze gaan ook het archief van Ed van der Elsken schimmelvrij maken las ik gisteren in de Volkskrant, met een geheel zelfontwikkeld procedé.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Zo Mei 22, 2016 15:16    Onderwerp: Reageer met quote

Verrassend; er zijn dus niet eens restanten achtergebleven?

Schimmel doodmaken kan ook met bijv. bio-ethanol maar ik weet niet of er dan restanten achterblijven. Met selenium dus blijkbaar niet.

Nou zie ik zelf schimmel het meest in oude kleurnegatieven - die selenium toner zal dan in ieder geval je film aparte kleuren geven Laughing

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Zo Mei 22, 2016 16:10    Onderwerp: Reageer met quote

@tum
Om heel eerlijk te zijn bracht dat artikel me op het idee om er eindelijk eens mee aan de slag te gaan.

@jon
Zover ik dat kan nagaan, idd geen restanten.
Ik heb op apug ook een berichtje hierover geplaatst, met voorbeeld voor en na de behandeling, ik weet niet hoe ik dat hier kan doen, maar als je in apug zoekt onder "fungus on negatives" vind je het wel.
Ik vraag me af of je het op kleurnegatieven niet kunt gebruiken. Seleniumtoner geeft niet meteen een zichtbare kleurverandering, op afdrukken geeft het eerst een iets verhoogd contrast en verbeterde houdbaarheid en pas daarna kleurverandering. Je zou kunnen experimenteren met kortere tijden en/of grotere verdunning.
Er zijn ook toners af andere middelen, die wat dat betreft misschien beter geschikt zijn voor negatieven, maar ik had dit in huis en weinig te verliezen.
Frank

Overigens, de reden waarom ik bij toner uitkwam, is de zekerheid dat die stoffen iig "negatiefvriendelijk" zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group