Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Groen glas

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Clemens
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-2-2014
Berichten: 727
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Vr Jun 17, 2016 19:19    Onderwerp: Groen glas Reageer met quote

Eigenlijk zocht ik groen Uraniumglas om mijn simpele smartphone radioactiviteitsmeter te testen.
Maar ik liep tegen deze Rollei filter aan. Die had ik nog niet.
Gun mijzelf wel een cadeautje.
Ga er binnenkort eens mee experimenteren. Maar verwacht niks spectaculairs. Mijn oranje filter is voorlopig mijn favoriet.
Radioactief is het filter in elk geval niet (in ieder geval niet meetbare Beta straling met mijn meter.)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Wo Jun 22, 2016 9:02    Onderwerp: Reageer met quote

Gefeliciteerd met deze mooie aanwinst.

Een groen filter is eigenlijk onontbeerlijk met landschapsfotografie. Over het algemeen zijn z/w films ongevoelig voor de kleur groen, vandaar dat vroeger in de doka een geelgroene doka lamp hing. Na het verstrijken van de helft van de ontwikkeltijd kun je de film tegen de dokalamp beoordelen.

Groenfilter houdt vooral de kleur blauw tegen en laat de kleur groen door. Dus bomen en gras e.d. worden veel lichter en gedetailleerder op de foto weergegeven (natuurlijker) dan zonder filter en je krijgt daarnaast mooie wolkjes aan de lucht te zien. Oranjefilters houden ook naast blauw en geel ook de kleur groen tegen, dan wordt gras e.d. nog donkerder dan normaal omdat het groen de film nauwelijks meer bereikt. Ik zou zeggen doe er vooral je voordeel mee bij landschaps fotografie, daar zul je zeker een verschil zien. Oranje filters zijn eigenlijk echt leuk, naar mijn mening, bij bijvoorbeeld architectuur fotografie of landschappen met overwegend zeer diverse kleuren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group