Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Nieuw speeltje
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Zo Mei 18, 2014 14:13    Onderwerp: Nieuw speeltje Reageer met quote

Op zoek naar een ultra groothoek maatje voor mijn Rolleiflex kwam ik een tijdje geleden al eens deze camera tegen. De vraagprijzen op ebay zijn zwaar overdreven, maar soms kom je er eentje voor een wat redelijker prijs tegen. Dat gebeurde vorige week. Dus tijd voor een impulsaankoop :-)

De camera is samengesteld uit onderdelen die overal vandaan komen (nou ja, vooral uit Duitsland, maar van allerlei fabrikanten). Zo komt de los leverbare doorzichtzoeker van Leitz, past ie op de statiefsnelaansluiting van de Rolleiflex en heeft ie oorspronkelijk de bekende draagriemaansluiting van de Rolleiflex (die op die van mij helaas vervangen is door een gewone aansluiting) en natuurlijk het Schneider grootformaat objectief.
Het resultaat is een verrassend compacte en handzame camera, die enorme negatieven van 56x92mm.

http://www.kenrockwell.com/tech/vw100.htm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Zo Mei 18, 2014 21:29    Onderwerp: Reageer met quote

Gefeliciteerd Smile
Ik lees dat Ken Rockwell waarschuwt voor ebay aankopen, en raad persoonlijke inspectie aan. In welke staat is jouw exemplaar? Heb je hem al kunnen testen?

Grt Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Ma Mei 19, 2014 7:09    Onderwerp: Reageer met quote

Er werd op marktplaats een exemplaar in mint conditie aangeboden, waarvan de langere tijden haperden. Omdat het voor mij wat lastig was de camera te bekijken, wilde ik 'm direct naar een reparateur laten sturen. De verkoper vond dat weer wat griezelig omdat hij de camera nooit gebruikt had en dus niet wist wat er verder boven water zou komen en bood toen als alternatief een camera waarvan hij zeker wist dat ie goed werkte, maar wel in gebruikte staat. Daar heb ik toen voor gekozen. Hij ziet eruit, zoals een gebruikte camera van die ouderdom eruit hoort te zien, maar het glas is perfect en alles werkt zoals het moet. Ik heb er snel een filmpje mee geschoten. Is even oefenen, maar de meeste opnamen zien er goed belicht en scherp uit. Ga het binnenkort iets serieuzer aanpakken. De Leitz zoeker zit er niet bij, maar de draadraamzoeker werkt prima. Je moet alleen niet vergeten de afstand goed in te stellen :-)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Peter
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 28-8-2006
Berichten: 36

BerichtGeplaatst: Di Mei 20, 2014 7:25    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben ook heel benieuwd naar de resultaten, Frank. Ik heb deze ook gezien op MP, en zelfs 1 seconde getwijfeld. Er staan in elk geval hele mooie foto's op Flickr van zo'n camera. Veel plezier ermee.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Zo Mei 25, 2014 11:25    Onderwerp: Reageer met quote

Na wat stomme fouten van mijn kant zien de resultaten er erg goed uit.
Er zit op de lens een afstandschaal in feet en daarachter in meters en als je dan niet verder kijkt dan je neus lang is.....
Daarnaast had ik nog een aantal filtertjes in het benodigde 40,5 formaat liggen en als je er dan achteloos een uv filtertje ter bescherming van de lens op denkt te schroeven en je komt er later achter dat het een dichtbij voorzetlensje is, tja, dat komt de scherpte niet ten goede.
Maar goed, het derde proeffilmpje geeft een goed beeld van wat de camera kan en dat is heel wat.
Tijd voor serieuze foto's en dan volgt de galery vanzelf.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Peter
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 28-8-2006
Berichten: 36

BerichtGeplaatst: Do Jun 05, 2014 13:29    Onderwerp: Reageer met quote

Strakke foto's, maar dat is al snel op webformaat. Tevreden?
(De Veriwide lijkt me in elk geval gemakkelijker te bedienen dan mijn zelfbouw 6x12cm met 65mm Super Angulon..).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Vr Jun 06, 2014 8:29    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, zelfbouw 6x12! Dat is natuurlijk pas echt stoer :-)
Na wat beginnersfouten heel tevreden.
Inderdaad eenvoudig te bedienen, gelukkig geen filmtransport met zo'n onhandig rood venstertje, wel beveiliging tegen dubbelopnamen en is zo compact dat hij keurig naast de Rolleiflex in een niet al te grote tas past.
Ook de draadraamzoeker bevalt beter dan ik verwachtte, alleen de nauwkeurigheid is wennen. Op de foto van de binnenkant van het station zie je rechtsonder een deel van een brandkraan, die ik toch echt buiten beeld probeerde te houden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Clemens
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-2-2014
Berichten: 727
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Do Jan 15, 2015 11:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb ook een nieuw speeltje gekocht. Een F & H Heidoscop. Een stereo-camera voor 45x107mm met vlakfilmhouder. Slechte staat, maar m.n. wel origineel niet aan geknoeid en alles lijkt 'te werken' (Maar CLA is zwaar noodzaak). In goede staat in de rolfilm versie is deze camera onbetaalbaar voor mij, maar dit was een prijsje die nog leuk was. Een spannend om hem echt werkende te krijgen met vlakfilm. Ik had al ooit een oude Ica stereokijker gekocht met 1 z/w glasdia. En het leek mij leuk daar een paar nieuwe dia's/foto's voor te maken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Za Jan 17, 2015 17:05    Onderwerp: Reageer met quote

Het is geen Rolleiflex Very Happy In iedergeval veel plezier ermee en plaats zeker wat foto's in de Gallery, ik ben benieuwd!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Clemens
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-2-2014
Berichten: 727
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Za Jan 17, 2015 18:27    Onderwerp: Reageer met quote

Neen dit is niet de klassieke Rollei twee-oog-reflex. Maar uit F&H stereocamera is wel de 2-oog voortgekomen. Verbluffend hoe fijn de afwerking is voor een product uit circa 1920.
Staat mooi beschreven in de Rollei report boeken (deel 1 in dit geval) van Claus Prochnow.
Als ik hem (functioneel) werkende krijg ga ik n.l. foto hier posten.
PS dit is een leuke Franse Website (kun je bezoeken met Google vertalen als je geen Frans kunt lezen zoals mij) waar soortgelijke camera beschreven wordt en praktijk test mee wordts gedaan. Mijn lens bevat ook enige (inwendige) aanslag dus tegenlicht opnamen zal ik er niet mee kunnen maken.


En hieronder een mooi verhaal over de naam Rollei in relatie met F&H (kopie deze website)
de naam Rolleiflex / Rollei als volgt ontstaan.
Reinold Heidecke en Paul Francke zijn de twee personen achter het concern. Heidecke was de technische man, Franck de commerciële persoon. Een ideale combinatie temeer daar zij het goed met elkaar konden vinden.
Heidecke heeft in 1921 een stereocamera ontworpen die overigens veel leek op een dergelijke camera van Voigtländer.
Deze camera werd Heidoscop genoemd, naar de eerste letters van Heidecke en het Griekse woord skopein dat kijken betekent. Het was een platencamera.
In 1926 kwam een stereocamera op de markt geschikt voor rolfilms, deze camera werd Rollheidoscop genoemd. De naam werd al snel gewijzigd in Rolleidoscop.
Toen begin 1929 de bekende twee-ogige camera op de markt kwam werd deze Rolleiflex genoemd, afgekort Rollei.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Za Jan 17, 2015 22:53    Onderwerp: Reageer met quote

Oké!! Mooi verhaal en dito camera uiteraard. Misschien kun je de lens nog schoon krijgen. Er is genoeg info op het net te vinden over hoe en wat.
Ik hoop van harte dat je de camera aan de praat krijgt, succes ermee.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Zo Jan 18, 2015 11:31    Onderwerp: Reageer met quote

Idd ook een leuk speeltje Very Happy
Voor andere belangstellenden: www.leicashop.at heeft op dit moment zowel dit model als de rolfilmversie in werkende staat in de aanbieding.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Clemens
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-2-2014
Berichten: 727
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Ma Sep 12, 2016 17:11    Onderwerp: Reageer met quote

Tropische verrassing
https://www.dropbox.com/s/sboa6kkm7r5n8hy/Tropical%20case.m4v?dl=0

Niet super functioneel inzetbaar
Maar erg mooi stukje techniek / tijdsbeeld, daarom leuk om te hebben.
Toevallig tegen gekomen voor leuke prijs & conditie.
_________________
Beter 1 Rolleiflex in de hand, dan 10 op de Ebay/Marktplaats/Vitrinekast.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Di Sep 13, 2016 11:11    Onderwerp: Reageer met quote

Noem dat maar niet functioneel Very Happy
Met zo'n ding heb ik in een heel grijs verleden nog eens een half jaar door India gereisd. Maar dat was in de tijd toen we nog dachten dat je films in loden zakken moest bewaren tegen de rontgenstralen op vliegvelden.
Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Wo Sep 21, 2016 21:54    Onderwerp: Reageer met quote

Er ontbreekt alleen nog een loodje aan met het opschrift "gemeentelijk energie bedrijf" Smile
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group