Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Vreemde dingen spelen zich af in een ontwikkeltank
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1768
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Ma Okt 24, 2016 17:12    Onderwerp: Vreemde dingen spelen zich af in een ontwikkeltank Reageer met quote

Uit nieuwsgierigheid heb ik onlangs een pakketje Rollei Superpan 200 aangeschaft.
Allereerst viel me op, dat het strookje, dat rond het ongebruikte rolletje zit niet te verwijderen is zonder de aanloopstrook te beschadigen, wat dan weer een probleem geeft bij het in de camera zetten van de film. Uiteindelijk heb ik de strook bij volgende films maar gewoon vertikaal doorgesneden en verder laten zitten. Met het risici, dat een deel van de strook toch loskomt en ergens in de camera schade aanricht. Niet handig en zo kan het ook niet bedoeld zijn.
Bij het inspoelen van de film in de ontwikkeltank viel me al op hoe extreem dun de film is. Dat is niet erg, kan zelfs een voordeel zijn, maar bij het spoelen, bleek van de 3 films, de bovenste bijna volledig uit de spoel losgekomen te zijn, de middelste half, terwijl de onderste nog keurig op z'n plaats zat. Ook dat was niet echt handig. Blijkbaar is de film zo dun, dat hij bij het kiepen van de tank uit de spoel komt. Jammer want het lijkt wel een interessante film.
Heeft iemand hier ervaring mee en of een oplossing voor?
Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Wo Okt 26, 2016 8:32    Onderwerp: Reageer met quote

Een ander tankje met spiraal lenen van iemand en dan kijken of het beter gaat ...


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1768
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Wo Okt 26, 2016 11:30    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor het meedenken, maar ik ben de gelukkige bezitter van 4 tankjes en 7 of 8 spiralen. Naar schatting heb ik in mijn loopbaan >1000 filmpjes ingespoeld en ontwikkeld.
Dit ruikt naar een eigenschap van de film, hij is extreem dun, niet van het tankje of de spiraal. Misschien kiep ik wel te enthousiast, hoewel ik me vaak nog inhou.
Heeft iemand dit weleens meegemaakt, dat is de vraag.
Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2112
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Wo Okt 26, 2016 18:59    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb wel andere problemen met ingespoelde film, maar dit ben ik nog niet tegen gekomen. Heb de film ook nog niet gebruikt.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Wo Okt 26, 2016 21:33    Onderwerp: Reageer met quote

Ik snap niet waarom een film zich vrij kan vechten omdat ie dun is. Eenmaal goed ingespoeld zou hijtoch moeten blijven zitten zou je zeggen. Was hij wel goed ingespoeld of er stiekum al meteen naast gefloept ?

Ik probeer na het volledig inspoelen van een film altijd om hem nog wat verder de spiraal in te krijgen om te voorkomen dat hij mogelijkerwijs de uitgang weer weet te vinden tijdens het roteren. Ik doe dat soms door met de volle hand de buitenste laag van de film voorzichtig te omklemmen en dan de spiraal te draaien. Zou een film dan al naast een railsje zitten dan merk je dat met zo'n actie meteen. Nog nooit last van gehad.

Of is hij zo dun dat hij buigt over de breedte en dan naast het railsje floept ?

Ik kan me nog herinneren dat ik lang geleden weleens de Maco 400 film gebruikt heb. Dat was toen zo'n beetje de voorloper van de Rollei R3. Die Maco had ook een waardeloze drager, die krulde zo ontzettend als hij gedroogd was dat hij zichzelf meteen oprolde als je 3 beeldjes afknpte om te gaan opbergen. Misschien is deze Rollei film ook zo'n Oostblok product met zo'n lastige drager ?

Had je de hoekjes van de film eerst rond geknipt voordat je ging inspoelen ?

Kweenie, heb niet echt een oplossing voor je.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1768
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Wo Okt 26, 2016 22:06    Onderwerp: Reageer met quote

Na zoveel films kan ik slapend films inspoelen, dus daar ligt het niet aan. Bovendien waren het 3 films boven elkaar. De bovenste er bijna helemaal uit, de volgende een klein stukje en de onderste niet. Ik vermoed dat het een combinatie is van de extreem dunne film, die overigens niet bijzonder krult en mijn kiepgedrag.
Maar dat ga ik testen.
Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1201

BerichtGeplaatst: Do Okt 27, 2016 21:38    Onderwerp: Reageer met quote

Rollei Superpan en aanverwante films (bijv. Rollei Retro 80s) zijn inderdaad dunner dan de meeste andere films. Het is geen oostblok produkt maar wordt nog bij Agfa Gevaert gemaakt als aerial film.

Ik heb deze zelf nog niet in 120 formaat ontwikkeld, alleen in KB en dat ging prima.

Helaas heb ik ook geen idee hoe een film uit de rails kan komen.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Rob Agterberg
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-11-2006
Berichten: 83
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Vr Okt 28, 2016 20:33    Onderwerp: Reageer met quote

Bij 6x6 zijn dunne films wel lastig in te spoelen.
Ik gebruik meestal Kodak 400TX, Kodak400TMax en soms Fomapan.
Van deze films heeft Kodak 400TMax een duidelijk dikkere drager
en dat gaat een stuk soepeler.

Rob
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Clemens
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-2-2014
Berichten: 723
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Za Okt 29, 2016 9:36    Onderwerp: Reageer met quote

Meestal heb ik Kodak films. De tMax100 droogt heel mooi vlak op. Maar ook bij beethouden van een strook van 3 is het fijn te verwerken. Onlangs een Fuji Astia geprobeerd, waar werd helemaal 'gek' van de slappe drager en het krullen. Vond het om die reden een rot film, terwijl de resultaten bij afdruk en scan heel positief waren. Met inspoelen (ik gebruik RVS spoel en kindermann tank) weinig problemen als is de kans op knikken wel groter bij een Astia.
Nog even op internet de dikte opgezocht van de drager van deze 2 films. Maar die was meet technische hetzelfde.
.
_________________
Beter 1 Rolleiflex in de hand, dan 10 op de Ebay/Marktplaats/Vitrinekast.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1201

BerichtGeplaatst: Za Okt 29, 2016 12:07    Onderwerp: Reageer met quote

Clemens schreef:
Onlangs een Fuji Astia geprobeerd


Zelf diafilm ontwikkeld?

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1768
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Za Okt 29, 2016 15:04    Onderwerp: Reageer met quote

Zojuist nog een rol Rollei Superpan in bad gedaan, nu 1 rol in het tankje en mijn normale procedure gevolgd. Bleef keurig in de spiraal zitten.
Heeft blijkbaar toch iets te maken met de combinatie film en meer films in een tank. Op de hogere films zullen andere krachten uitgeoefend worden dan op de onderste. Anders kan ik het ook niet verklaren.
Voor de goede orde, normaal gebruik ook ik meestal De gebruikelijke Kodak en Ilford films, vaak ook 3 rolfilms in een tank en nooit een vuiltje aan de lucht.
Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Za Okt 29, 2016 15:12    Onderwerp: Reageer met quote

Wellicht is het toch toeval en is het misschien bij het inspoelen van de film al mis gegaan. Op het moment dat er vloeistof bij de film komt zet de filmemulsie iets uit en wordt deze ook wat 'plakkeriger'. Het wordt dan een hele kunst om deze uit de spoel te krijgen. Of je moet als een gek die tank geschud hebben, anders kan ik het ook niet verklaren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Za Okt 29, 2016 15:18    Onderwerp: Reageer met quote

Ik verdenk Frank van dat laatste.
Zeker Led Zeppelin op de radio en dan even woest schudden ?
Ja ja, leer mij ze kennen, die natte doka rakkers ...


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1768
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Za Okt 29, 2016 15:24    Onderwerp: Reageer met quote

Dat het bij 2 van de 3 films bij het inspoelen al mis ging, kan ik me gezien mijn ervaring niet voorstellen Very Happy Very Happy Very Happy
Dat schudden daar kan ik wel wat bij voorstellen. Maar dan ligt het toch aan de film, want dit is de eerste, die bezwaar maakt.
Typisch een gevalletje voor standontwikkeling dus.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Za Okt 29, 2016 15:27    Onderwerp: Reageer met quote

Standontwikkeling kun je in combinatie met yoga doen Smile


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group