Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Rolleiflex 6008i2
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Ma Aug 21, 2017 21:42    Onderwerp: Rolleiflex 6008i2 Reageer met quote

Sinds kort heb ik een Rolleiflex 6008i2.
Een prachtige camera, kan niet anders zeggen. Ik ben er heel blij mee.

Hij heeft echter een mankement (was ook iets afgeprijsd). Het display op de body geeft de diafragma stand van de lens niet goed aan. De body geeft een stop lager aan dan de ingestelde waarde op de diafragma ring (bij allebei de lenzen die ik heb).

Ik heb een aantal opnamen gemaakt in de tuin. De eerste opname op automaat, de tweede (zelfde) opname met ingesteld diafragma. De foto's op automatische stand worden iets donkerder dan op halfautomaat/handmatig.
Bij het scannen/bewerken is het eenvoudig te verhelpen. De verschillen zijn maar klein (en ik fotografeer nooit op automaat).

Ik ga toch een uitstapje naar Düsseldorf (Paepke) plannen. In verzenden heb ik geen vertrouwen. Ik hoop dat het geen dure reparatie is.

(Ik heb ook weer een rol volgeschoten met de Rolleiflex 611, die kwaliteit is net zo goed Wink )

Er staat nog een mooie 6008i2 set te koop bij Herman in Delft. Komt net bij Paepke vandaan, helemaal nieuw, zonder mankementen. Ik was net te snel met mijn aankoop (maar was wel iets goedkoper).

Grt Tum . Very Happy
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Do Aug 24, 2017 21:26    Onderwerp: Reageer met quote

Klinkt goed Tum! Ik heb de stamvader van deze serie - de SLX - en ik vind dat een heel fijne camera.

En af toe laad ik de batterij op om er wat foto's mee te maken maar de SLX weegt net zoveel als mijn 4x5 camera en dan ga ik (voorlopig) even voor het grotere negatief formaat.

Ben benieuwd naar de foto's....oh die heb je al geplaatst zie ik nu. Zien er goed uit!

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Vr Aug 25, 2017 6:52    Onderwerp: Reageer met quote

1 stop is niet heel schokkend, zoals je zelf al constateert. Zeker met nabewerking na het scannen is dat makkelijk op te vangen. De gevoeligheid, die op het doosje staat is ook vaak niet de meest passende. Onderwerpscontrast, keuzes die je bij de belichting maakt, ontwikkelaar en de wijze van ontwikkelen en de afwijkingen van je apparatuur hebben daar allemaal invloed op. Maar ik begrijp dat je wilt dat zo'n camera gewoon zo goed mogelijk functioneert.
Overigens is mijn ervaring dat de posterijen zeker in Nederland en Duitsland feilloos functioneren. En waarschijnlijk goedkoper dan een ritje naar Dusseldorf.
Frank
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Vr Aug 25, 2017 7:05    Onderwerp: Reageer met quote

@Jon
Ja 4x5 is natuurlijk wel heel mooi, maar zo'n slx werkt wel een stuk makkelijker. Ik zag, meelezend op een ander forum, dat je zo'n mooie Liesegang vergroter op de kop hebt getikt. Heb ik zo'n 40 jaar geleden veel mee gewerkt. Was toen al antiek😄
Pas wel op, dat ding heeft mij een keer een kaakslag verkocht, die ik me nu nog herinner. Maar misschien dat de veer na al die jaren wat verslapt is.
Frank
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Zo Aug 27, 2017 22:05    Onderwerp: Reageer met quote

Frank schreef:
@Jon
Ja 4x5 is natuurlijk wel heel mooi, maar zo'n slx werkt wel een stuk makkelijker. Ik zag, meelezend op een ander forum, dat je zo'n mooie Liesegang vergroter op de kop hebt getikt. Heb ik zo'n 40 jaar geleden veel mee gewerkt. Was toen al antiek😄
Pas wel op, dat ding heeft mij een keer een kaakslag verkocht, die ik me nu nog herinner. Maar misschien dat de veer na al die jaren wat verslapt is.
Frank


De SLX werk zeker gemakkelijker - al was het alleen maar omdat ik dan geen statief gebruik. Maar die 4x5 negatieven zijn toch wel erg mooi, ook gescand trouwens.

De Liesegang heb ik nog niet veel mee gedaan want de doka ligt altijd een beetje stil in de zomer.

Maar bedankt voor de tip - ik zal uitkijken voor een mogelijke knock-out Cool

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Zo Sep 10, 2017 20:01    Onderwerp: Reageer met quote

Herman heeft nog slechts een Distagon 50 mm EL in de verkoop, voor de 6000 serie. De Rolleiflex 6008i2 heeft hij waarschijnlijk verkocht, zo meldt hij.
Ik heb zijn Sonnar 250 mm overgenomen.

Grt Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Do Nov 02, 2017 15:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ik was vanochtend even bij Paepke in Dusseldorf.
Ik moest in Sittard zijn, en van daaruit is het nog maar 85 km rustige nieuwe snelweg.
Mijn 6008i2 is aan reparatie toe, en omdat ik er niet iedere dag kom, heb ik ook meteen de rest maar meegenomen:
    - een Rolleimatic met los klepje
    - mijn Rolleiflex Tele met loslating tussen de opname lenzen
    - en de SL66 met overlappende negatieven

Alles in een kartonnen doos met bubbeltjesplastic ertussen.
Herr Paepke keek enigszins verbaasd, maar samen hebben we alle mankementen even onder de loep genomen.

Over de Rolleimatic was hij uiterst kort. Daar kan ik niks mee, daar zijn nooit tekeningen van overlegd.

De Tele is ongeneeslijk. Hij adviseerde een krant te fotograferen om te kijken of alle hoeken nog even scherp zijn, en de lenzen nog niet te los van elkaar zitten.

Bij de SL66 deed ik waarschijnlijk altijd iets fout. Hij liet me een film laden (alleen het schutpapier waarop een aantal lijntjes gezet waren), en toen hij zag dat ik niet de grote knop draaide tot de eerste opname, zei hij: kijk als je dat niet doet vóórdat je de achterwand er weer opzet (en het tandwieltje niet draait tot het blokkeert) dan begin je opnames te maken op het schutpapier Embarassed én de negatieven gaan overlappen.
Hij haalde de lens eraf en klikte een aantal opnames erdoor en liet me het transport van het papier zien. Daar mankeerde niets aan, alle lijntjes die ik moest zien waren telkens zichtbaar.
Dus daar moet ik nu een testfilm in stoppen en uitproberen.

De 6008i2 nam hij mee naar achter: Bin gleich zuruck.
De camera bleek het diafragma in het geheel niet aan te sturen (bij de lens die ik bij me had, deze deed het wel op een body die hij onder de toonbank heeft). Hij wil het power printplaatje vervangen. Het is niet zeker of het daar aan ligt, maar hij gaat het proberen.
Met de software kan hij niet veel, daar heeft hij geen kennis en apparatuur van, maar ik hoop dat alles aan het printplaatje ligt.
Gaat een paar weken duren, hij had in november geen tijd.
De batterij bleek 2x zo zwaar te zijn als de originele cellen, en bij de verbouwing niet meer te zijn aangesloten op de thermische beveiliging, dat deed hij ter plekke even.

Ik heb de camera bij hem achtergelaten, ik krijg eerst een prijsopgaaf.
Het was een leuk bezoek. Leuk om even kennis te maken met hem en met zijn vrouw.
Grt Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Vr Nov 03, 2017 7:23    Onderwerp: Reageer met quote

Mocht het een probleem worden met die tele rolleiflex, dan zijn er wel lieden, die dat wel repareren. Ik lees daar althans regelmatig over.
Frank
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Do Nov 09, 2017 11:59    Onderwerp: Reageer met quote

Is nogal ver weg en hij sluit definitief per 1 januari 2018:

http://www.focalpointlens.com

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2017 22:43    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb vandaag weer contact gehad met herr D. Paepke, telefonisch. Hij heeft de camera nagekeken en kwam tot zwei fehler:
- het diafragma wordt niet aangestuurd
- sluitertijden korter dan 1/250 doen het niet
(het was echt een goede koop Crying or Very sad, en ook goedkoop)

Hij gaat de printplaten vervangen. Echter de originele 6008i2 circuitboards heeft hij niet meer op voorraad. De printplaatjes van de 6008i zijn er nog voldoende.
Het wordt dus een 6008 Integral, met het uiterlijk van een 6008 Integral 2.
Ik begreep van Ferdi dat het verschil voornamelijk zit in de correctie voor onderbelichting bij TTL flashmeting, dus dat is wel overkomelijk. Ik hoop dat de aansturing van het display nog wel hetzelfde blijft.

Ik hou jullie op de hoogte,
grt Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2017 23:11    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Richard,

De verschillen tussen 6008i en de i2 staan beschreven op deze pagina:

https://rolleigraphy.org/chart6000.php

Wat je mist op de 6008i is de Mode-schakelaar om bepaalde instellingen aan te passen. Dat kan op de 6008i alleen met de z.g. Master Control Unit. Mocht dat nodig zijn, mail mij maar: ik bezit de MCU. Deze is erg schaars. Dit aanbod geldt uiteraard ook voor andere 6008i bezitters onder de leden.

De TTL fill-in flash werkt niet goed op de 6008i. Dat gaat beter met de "auto"-functie van de flash unit. Zie Note 2 op boven gelinke pagina.

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Wo Dec 06, 2017 15:46    Onderwerp: Reageer met quote

Heb je een foto van dat board ?
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Wo Dec 06, 2017 19:59    Onderwerp: Reageer met quote

Nee, ik had hem willen maken, maar de camera gaf f8 en 1/400ste aan, dus dat ging niet Very Happy

Maar serieus, moet ik de printplaatjes bewaren? (ik heb ze nog niet)

Grt Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Wo Dec 06, 2017 20:36    Onderwerp: Reageer met quote

Ferdi schreef:
Hallo Richard,

De verschillen tussen 6008i en de i2 staan beschreven op deze pagina:

https://rolleigraphy.org/chart6000.php

Wat je mist op de 6008i is de Mode-schakelaar om bepaalde instellingen aan te passen. Dat kan op de 6008i alleen met de z.g. Master Control Unit. Mocht dat nodig zijn, mail mij maar: ik bezit de MCU.

Ferdi.


Hallo Ferdi,

Dank voor het aanbod, ik zal het in gedachten houden.
Heb jij de MCU al eens gebruikt? Ik was op zoek naar de handleiding op www.rolleiflex.us maar kon hem niet zo snel vinden.
Welke aanpassingen zijn dat bijvoorbeeld?

Na het gesprek met Paepke ben ik meteen door jouw overzicht geraced om te kijken of ik iets heel stoms had afgesproken Rolling Eyes maar dat viel gelukkig mee Very Happy Ik heb ook niet zo heel veel keus.

Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Wo Dec 06, 2017 20:38    Onderwerp: Reageer met quote

Nou ja, er zijn firma's die printplaten repareren. Soms is het kwestie van een slecht contact of zo. Ook bij ons in Drachten is zo'n bedrijf, dus het is geen gek idee die plaatjes te bewaren en eens te informeren bij zo'n bedrijfje.

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group