Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Sommige objectieven..........

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Za Jan 13, 2018 10:33    Onderwerp: Sommige objectieven.......... Reageer met quote

Ik waarschuw vooraf, dit kan een wat zweverig betoog worden.

Omdat ik binnenkort de mijlpaal van 65 jaar hoop te bereiken, een moment waarop ik mijn tijd wat anders ga indelen, minder werken, meer fotograferen en wie weet wat nog meer. Een plan waar ik al lang mee rondliep was de aanschaf van een camera uit mijn geboortejaar 1953.
Een paar maanden geleden liep ik tegen een mooi exemplaar van een Contax llla aan. Body met weinig gebruiksporen, werkende belichtingsmeter en het perfect aflopen van het sluitertje is een bijna erotische ervaring.
Maar waar het me om te doen is, is het lensje dat erop zit: een1.5 50mm Sonnar. Een ontwerp uit de vroege jaren 30, maar toen Zeiss een paar jaar geleden in samenwerking met Cosina de ZM meetzoekercamera uitbracht werd ook deze lens ongewijzigd heruitgebracht.
Ik heb er pas een enkel proeffilmpje mee geschoten, maar ik weet het nu al, dit is er weer eentje.
En dan bedoel ik een lens, die je het gevoel geeft dat het goed is.
Die ervaring heb ik twee maal eerder gehad. De eerste keer met een Voigtlander 2.0 50mm Ultron, de originele uit de jaren 50. En daarna nog een keer met de Minolta Rokkor 2.0 40mm voor de CLE. Gek genoeg allemaal lenzen voor meetzoekercamera’s.
Ik krijg deze warme gevoelens bijvoorbeeld niet bij de toch zeer gewaardeerde objectieven voor de Olympus OM, het enkele Leitz objectief, dat ik ooit bezat en zelfs niet bij de Zeiss objectieven voor de Hasselblad. De Planar op mijn Rolleiflex is prachtig, iedere opname scherp en contrastrijk. Dat is het dus niet. Blijkbaar zijn er andere eigenschappen, die bepalend zijn voor zo’n ervaring.
Iemand anders met een dergelijke lenservaring?
Frank
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Zo Jan 14, 2018 18:17    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb nog niet zo veel ervaring met verschillende lenzen.
Ik heb wel een goed gevoel bij mijn Nikkors ED nano en mijn Nikkor 55 mm micro, meestal vanwege scherpte, bokeh en de kleuren. Maar de gevoelens die je beschrijft krijg ik meer om hetgeen zich vóór de lens bevindt.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
k.hendrik
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-1-2014
Berichten: 254
Woonplaats: groningen

BerichtGeplaatst: Zo Jan 14, 2018 22:40    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind het een mooi & nuchter betoog! Maar.... het 'gevoel wordt gevoed' door een beeld; waar zijn je beelden ? Ik had hetzelfde bij m'n SWC.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Ma Jan 15, 2018 12:08    Onderwerp: Reageer met quote

Tum schreef:
Ik heb nog niet zo veel ervaring met verschillende lenzen.
Ik heb wel een goed gevoel bij mijn Nikkors ED nano en mijn Nikkor 55 mm micro, meestal vanwege scherpte, bokeh en de kleuren. Maar de gevoelens die je beschrijft krijg ik meer om hetgeen zich vóór de lens bevindt.


Goed te zien dat er meer warme gevoelens voor bepaalde objectieven zijn.
Is de Sonnar op de tele rollei misschien een kandidaat?
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Ma Jan 15, 2018 12:22    Onderwerp: Reageer met quote

k.hendrik schreef:
Ik vind het een mooi & nuchter betoog! Maar.... het 'gevoel wordt gevoed' door een beeld; waar zijn je beelden ? Ik had hetzelfde bij m'n SWC.


Beelden? Ik kon er natuurlijk op wachten Very Happy
Helaas, bewijzen zijn er niet, een zweverig verhaal, zei ik toch!
Een gevoel is nu eenmaal lastig over te brengen in een zwaar gecomprimeerde jpeg van 1200x800 pixels. Maar wie weet, doe ik in de nabije toekomst een poging, volg de gallery, zou ik zeggen.
En de Biogon van de swc? Zonder twijfel de beste lens waar ooit een camera omheen gebouwd is en ik begrijp je bijdrage.

Frank
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Ma Jan 15, 2018 19:52    Onderwerp: Reageer met quote

Frank schreef:

Is de Sonnar op de tele rollei misschien een kandidaat?


Die lens heeft loslating tussen de elementen, dat zit het goede gevoel wel in de weg Crying or Very sad

Maar ik zou het wat meer kans moeten geven, ik neem 'm mee naar ons treffen in Utrecht, 25 februari.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Jan 16, 2018 16:19    Onderwerp: Reageer met quote

Voor mij bijvoorbeeld de 24 mm Minolta MD Rokkor,
en dan natuurlijk de diverse 50 / 58 mm Rokkors.

Bij die eerste de onwaarschijnlijk scherpte en algehele kwaliteitsuitstraling,
bij de laatsten ..., ach, dat weten jullie inmiddels wel ...


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Jan 16, 2018 16:19    Onderwerp: Reageer met quote

Kunnen we jouw pensioen toch eens aangrijpen voor het opzetten van de Afdrukjesclub Smile


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Di Jan 16, 2018 16:49    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Kunnen we jouw pensioen toch eens aangrijpen voor het opzetten van de Afdrukjesclub Smile


Paul.


Dat is eerder geprobeerd,maar daar lijkt geen belangstelling voor.
Per saldo blijken er niet zoveel zelfafdrukkende leden te zijn.
En aangezien het een eenzame bezigheid is.....
Een kweekvijver voor de zgn “lone wolves”, de echte fundamentalisten
Very Happy
Frank
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Jan 16, 2018 17:17    Onderwerp: Reageer met quote

Er zijn gewoon helemaal geen faciliteiten voor De Alleenstaande Afdrukker
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
k.hendrik
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-1-2014
Berichten: 254
Woonplaats: groningen

BerichtGeplaatst: Di Jan 16, 2018 19:20    Onderwerp: Reageer met quote

werd dit ipv 'zweverig', in oude tijden niet 'voordracht' van een lens genoemd?? En als gedeelde 1e m'n SL66se Sonnar 1:4 150 hft.
ps 'De Alleenstaande Afdrukker'; die blijft Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Wo Jan 17, 2018 10:06    Onderwerp: Reageer met quote

k.hendrik schreef:
werd dit ipv 'zweverig', in oude tijden niet 'voordracht' van een lens genoemd?? En als gedeelde 1e m'n SL66se Sonnar 1:4 150 hft.
ps 'De Alleenstaande Afdrukker'; die blijft Smile


Of “fraaie tekening”.
Toen ik begin jaren 70 een tweedehands Voigtlander Prominent met Ultron objectief kocht, wist de verkoper mij te vertellen dat het objectief beroemd was om zijn “mooie onscherpte” . Ik had geen idee waar hij het over had, mij leek deze camera een aardig alternatief voor de Leica waar ik geen geld voor had. Het was lang voordat men te pas en te onpas de term “bokeh” ging gebruiken. De zwartwit opnamen, die ik ermee maakte zijn in mijn herinnering uitzonderlijk mooi, maar toen ik na mijn eerste overland reis naar India terugkwam met een paar slecht belichte diarolletjes (absoluut mijn eigen schuld), heb ik ‘m ingeruild en kocht ik de toen nieuwe Olympus OM-1. Ik gebruik ‘m nog steeds. Vlak daarna kwam de Rolleiflex en de rest is geschiedenis.
Maar om bij het jargon te blijven: “leica glow” is zelfs mij te zweverig
Very Happy
Frank
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Za Jun 16, 2018 11:28    Onderwerp: Reageer met quote

Gisteren een vergelijking gemaakt tussen de contax objectieven en die van olympus. Een opstelling in de tuin met als middelpunt de linhof 4x5.
Olympus OM-4 en Contax IIIa, beiden geladen met Agfapan 25, op statief enkele meters daarvandaan.
Van de Zuiko’s traden in het strijdperk: 50mm 1.4, 50mm 1.8, 85mm 2.0 en 135mm 2.8 en voor het Contax kamp: Sonnar 50mm 1.5, Jupiter 50mm 2.0, Sonnar 85mm 2.0 en Jupiter 135mm 4.0.
Geen automaat gebruikkt, maar voor beide camera’s dezelfde lichtmeter gebruikt en vervolgens met alle objectieven opnamen gemaakt op de 6 grootste openingen.
Films tegelijk ontwikkeld in Perceptol 1:1. Zie met die combinatie de korrel maar eens terug te vinden :-)
Meteen de eerste afdrukken gemaakt, van 50mm 1.4/1.5 objectieven.
Bij directe vergelijking zijn de Sonnar afdrukken net iets meer mijn smaak, maar er valt iets anders op: de Zuiko afdrukken zijn niet helemaal scherp. Iedere opname is apart zo nauwkeurig mogelijk scherpgesteld en door de dioptrie aanpassing en de grote heldere zoeker, stelt de Olympus veel makkelijk scherp, dan het relatief kleine meetzoekertje (dat verticaal ook nog eens niet helemaal lekker zit) van de Contax. Je zou dus het omgekeerde verwachten.
Dit moet tot op de bodem uitgezocht worden.
Inmiddels heb ik vergelijkende prints van de overige objectieven belicht. Zometeen ga ik ze ontwikkelen en drogen. We zullen zien.
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Za Aug 11, 2018 13:12    Onderwerp: Reageer met quote

Inmiddels ben ik er achter, waarom de negatieven uit de Olympus niet scherp zijn. Ik heb scherpgesteld mbv de instelwig in het superheldere matglas (2.13 voor de kenners) en daar klopt iets niet. Met de omliggende microprisma’s en het matglas zelf gaat het prima, maar zodra de instelwig gebruikt wordt, klopt de ingestelde afstand niet. En bij de combinatie korte instelafstand en grote opening ga je dat dus zien. Bij normaal gebruik bij gemiddelde diafragma’s verdwijnt die fout in de scherptediepte. Daarom is het me nooit opgevallen.
Binnenkort ga ik de vergelijking opnieuw doen.

Inmiddels is mijn Contaxverzameling uitgebreid met een Voigtlander Bessa R2C. Dat is een moderne camera, de Bessa R2, maar dan met Contaxbajonet. Begin deze eeuw, 40 jaar nadat de productie van Contax stopte, heeft Cosina deze camera uitgebracht, samen met enkele (groothoek)objectieven met dezelfde vatting. Ik zocht er al een tijdje naar, ze zijn tamelijk zeldzaam en ik vond een tweedehands, maar ongebruikte camera, samen met een 21 en een 35mm objectief. Ze zijn destijds door een verzamelaar gekocht en zelfs de originele batterijen zaten nog ongebruikt in de doos. Nog mooier is, dat het Nikon dioptrielensje, dat ik op mijn Olympus camera’s gebruik, ook op deze camera past :-) alle ingredienten voor nauwkeurig scherpstellen zijn aanwezig.
Frank
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group