Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Scannen met je OPEMUS 4

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De digitale werkwijze
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dykstraw
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 9-3-2018
Berichten: 15
Woonplaats: Leeuwarden

BerichtGeplaatst: Za Mrt 10, 2018 21:13    Onderwerp: Scannen met je OPEMUS 4 Reageer met quote

Onderwerp: Negatief scannen met de OPEMUS MEOPTA 4 Quote bericht
Het scannen van negatieven kan ook met de Opemus.
Elvin Haak geeft hiervoor een constructie die te lezen is op :
https://www.elvinshoot.net/

In plaats van de redelijk ingewikkelde klemconstructie kan dat ook met een pvc verloop van 50 - 70 mm. Deze klem je met de objectief vastzet schroeven vast op je Opemus 4.
Deze kantel je 180 graden zodat de kant waarin normaal het objectief vast zit omhoog steekt. Lamp dus naar beneden. Ik heb een oude Opemus ( bijna voor niets te krijgen ) op de kop getikt en een nokje weg geslepen om het toestel 180 graden te kunnen kantelen .
De pvc verloop van binnen mooi matzwart schilderen tegen reflecties.
In de 70 mm tuit kun je prima het objectief ( 40 mm macro ) steken . Scherpstellen op je negatief en een digitale opname maken.
Met GIMP2 negatief in positief omzetten in je pc.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 11, 2018 10:57    Onderwerp: Reageer met quote

Een mooi tweede leven voor de tientallen Opemussen op marktplaats?

In het gelinkte artikel vind ik de manier waarop de auteur zich uitput in het bedenken van nadelen van het scannen met een flabed (op zich toch een simpel klusje) ronduit hilarisch.
Zelfs het aanzetten van de computer is blijkbaar al teveel werk:-)
Frank
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 11, 2018 22:11    Onderwerp: Reageer met quote

Met deze methode moet je ook een computer aanzetten ....
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
dykstraw
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 9-3-2018
Berichten: 15
Woonplaats: Leeuwarden

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 12, 2018 18:21    Onderwerp: Reageer met quote

Met Silverfast en de CanoScan 8600F negatieven gescand. Ik vond dat nog knap bewerkelijk moet ik zeggen.
Verdiepend ben ik daar dus niet verder in gegaan, vooral nu het grapje met de Nikon D300 en hierop een goed objectief met een Opemus 4 mij prima bevalt.
De 6x6 negatieven worden nu weer een nieuw leven gegeven. Dit tot grote vreugde van mijn kinderen die de zwart-wit opnamen prachtig vinden. De opnamen die gemaakt zijn met de Rolleicord blijken nog steeds steeds juweeltjes te zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 12, 2018 23:06    Onderwerp: Reageer met quote

Frank schreef:

In het gelinkte artikel vind ik de manier waarop de auteur zich uitput in het bedenken van nadelen van het scannen met een flabed (op zich toch een simpel klusje) ronduit hilarisch.
Zelfs het aanzetten van de computer is blijkbaar al teveel werk:-)
Frank


Hier staat deze auteur op een ander forum al om bekend.

Scannen met een Canon 8600f, 9000f en nu de Epson 4870 heb ik jarenlang gedaan en is met de juiste software een heel simpele klus - zeker niet ingewikkelder dan een Opemus met een digireflex. Alle 6x6 foto's die ik hier heb gepost zijn met deze scanners gescand.

Maar wie zich uit wil leven met zo'n Opemus moet dat vooral niet laten zolang maar geen oneigenlijk argumenten verspreid worden over het werken met een flatbed scanner.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 12, 2018 23:15    Onderwerp: Reageer met quote

Het voordeel van scannen is dat je kunt aangeven hoeveel hoog licht en hoeveel zwart je nog mee wilt nemen, door middel van de pipetjes.

Het voordeel van fotograferen is de snelheid. Dat laatste doe ik met kleinbeeld, met een balgje, een negatiefhouder en een flitser (zoals ze vroegâh dia's dupliceerden)
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De digitale werkwijze Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group