Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Probleem met 6008i

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Za Mrt 10, 2018 11:48    Onderwerp: Probleem met 6008i Reageer met quote

Vraagje voor Tum en andere geberuikers van de 6008i. Ik heb voor het eerst een probleem met de mijne. Films blijven onbelicht. Ik heb van alles gecontroleerd, de sluiter gaat b.v. gewoon open en als ik de lens er af haal klapt de spiegel op.

Wat me wel opviel is dat als ik de sluiter ontspan de spiegel wel opklapt, maar de secundaire "flap" die achter de spiegel zit niet. Dit kan de verklaring zijn voor de onbelichte film, maar ik vroeg me af of de inactiviteit van die flap wellicht komt doordat er geen film in het magazijn zit. Hoe is dit bij jullie camera? Als je het magazijn er af haalt en ontspant, gaat die flap dan omhoog?

Bedankt al vast voor de moeite.

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Za Mrt 10, 2018 17:34    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik het magazijn er af haal, gaan zowel de spiegel als de flap omhoog, bij ontspannen.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Za Mrt 10, 2018 20:16    Onderwerp: Reageer met quote

Dat dacht il al, bedankt. /Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Za Mrt 10, 2018 21:00    Onderwerp: Reageer met quote

Het klinkt alsof je een mirror lockup doet, in plaats van te ontspannen?
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Za Mrt 10, 2018 21:47    Onderwerp: Reageer met quote

De sluiter ging wel eerst dicht, daarna open - dicht en tenslotte weer open, zoals het hoort.

Ik heb mijn Master Control Unit gebruikt voor een RESET. Ik weet niet of dat wat heeft geholpen. Denk van niet. Direct daarna heb ik op de MIRROR-knop gedrukt en toen gingen spiegel en flap beide naar boven. Toen de sluiter bediend en alles was daarna weer in orde.

De camera werkt nu weer normaal. Ik had vroeger een vriend die in zulke gevallen zei: "Vraag niet hoe het kan, profiteer er van!".

Bedankt in ieder geval voor de suggestie van MIRROP UP. Het bracht mij op het idee op die knop te drukken. Bespaart me een reisje naar Paepke.

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Za Mrt 10, 2018 22:17    Onderwerp: Reageer met quote

Naar Paepke was ik wel met je mee gegaan, aardige man, kundig ook Wink
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 21, 2018 13:58    Onderwerp: Reageer met quote

De 'flap' blijft toch af en toe weer hangen. Waarschijnlijk dan toch maar naar Paepke. /Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 21, 2018 19:34    Onderwerp: Reageer met quote

Hmm, hoe worden die flappen aangestuurd?
Kan een elektronisch probleem zijn, te lage spanning, of een mechanisch probleem, vuil/slijtage.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 21, 2018 20:15    Onderwerp: Reageer met quote

Uiteraard heb ik daar ook over nagedacht.

Ik heb 2 accu's, de ene is eigenlijk op en de cellen moeten worden vervangen; de andere accu heeft vrijwel nieuwe NiMH cellen. Deze zijn vervangen door Paepke en zouden dus voldoende capaciteit moeten hebben. Er is geen verschil, bij beide blijft de flap soms hangen.

Het 'hangen' is met name bij de eerste keer ontspannen, bij de tweede keer aarzelt de flap vaak even en gaat dan alsnog naar boven, bij volgende keren gaat het vaak wel meteen goed en lijkt het probleem over. Na een paar uur of dagen herhaalt het 'hangen' zich.

Ik ga er nu van uit dat het een gangbaarheidsprobleem is en dat schoonmaken en eventueel smeren de oplossing is. Dat is ook omdat ik de camera eigenlijk een paar jaar niet heb gebruikt voordat het probleem zich heeft voorgedaan. Het smeermiddel kan uitgedroogd zijn.

Groeten,
Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Do Apr 19, 2018 20:10    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben vandaag bij Dieter Paepke in Düsseldorf geweest. De camera is al weer klaar; ik kon er op wachten. Tussen de spiegel en de lichtdichte flap zit een kunststof onderdeeltje dat wel eens los raakt en dan de beweging van de flap belemmert. Helaas is het onderdeel niet meer beschikbaar. Als het los zit haalt hij het er helemaal uit en dat heeft in de praktijk geen nadelige gevolgen. Hij stelde voor dit dan maar te doen, een alternatief is er immers niet en hij ging kijken of dit meteen lukte.

Hij was na 5 minuten terug. Het dingetje zat nog gewoon vast, maar hij vond wel een heel klein stukje papier in het scharniermechanisme van de flap. Een deel van het papiertje waar je aan likt om de rolfilm opgerold te bewaren. Dat was het.

Daarna nog 10 minuutjes wachten op het vervangen van oude NiCads in de batterij door NiMH-cellen en toen weer naar huis. Prima service!

Oppassen dus met die likstrookjes. Hij vertelde ook dat de 6008i2 vrijwel niet meer te repareren is, door gebrek aan onderdelen. Dit klonk me bekend in de oren. Waarschijnlijk heeft de fabriek in de laatste moeilijke tijden alle reserve-onderdelen gebruikt om complete camera's te bouwen. Voor de 6008i zijn nog wel onderdelen beschikbaar. Als je nu nog wat wilt kopen, kun je beter een 6008i kopen dan een i2 of een AF.

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Do Apr 19, 2018 21:27    Onderwerp: Reageer met quote

Miste je dat stukje papier nog niet? Very Happy

De 6008i gaat wel ruw met de film om, heb ik gemerkt, daar zit een krachtig motortje in.

Grt Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Vr Apr 20, 2018 11:39    Onderwerp: Reageer met quote

Tum schreef:
Miste je dat stukje papier nog niet? Very Happy


Nu je het zegt .....
Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group