Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Zeiss ikoflex 1a TLR

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Clemens
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-2-2014
Berichten: 727
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Zo Jul 22, 2018 21:47    Onderwerp: Zeiss ikoflex 1a TLR Reageer met quote

Ik heb een Rollei TLR. Maar vind het wel leuk om af en toe de TLR te vergelijken en ervaren op te doen met andere 6x6 camera’s.
Met klapcamera’s heb ik slechte ervaringen. Daarom eens een Zeiss Ikoflex 1a gekocht. Het prijs-segment 1/10 van een echte Rollei. Dus het is appels en peren vergelijken.

De camera is best zwaar en voelt degelijk aan, het beweegbare lensdeel heeft iets speling verticaal. Het matglas is helder, beter dan oude Rollei TLR, maar niet het niveau van recente TLR. Ik mis de 1/3 lijnen die mij helpen de horizon recht te zetten.

De bediening heeft meeste weg van Rolleicord. Dus film met draaiknop transporteren. En sluiter apart moeten spannen. Dat is dus primitiever.
De ontspanknop zit boven, dat is wennen en m.i. niet echt fijn. Veel erger is dat paar keer mijn vingers verkeerd hield en de terugkomende sluiterspanhandel tegenhield met als gevolg een mogelijk incorrecte belichting.

De scherpstelling heeft een wel heel korte slag. Dat vind ik jammer. De loupe klapt lastig uit en ik ben een heftige loupe gebruiker die voortdurend in uit geklapt wordt, dus da’s niet fijn. Sluiter en diafragma kun je niet van boven aflezen. Dat betekend camera schuin houden en priegelen met je vingers om schuifjes te verzetten en zoeken naar de kleine kaderhokjes waar je de getallen ziet. De sluiter snelheden zijn overigens met verouderde ritme (1; ˝; 1/5 etc. )

De lens was een Opton Tessar T zonder *. Helaas had mijn exemplaar ietsje last van separatie in achterste lensdeel, maar lens zag er verder erg goed uit. Door het zomerse weer heb ik vooral met f11 gewerkt met mijn proeffilm.
Zie overigens geen bayonet voor filters, alleen een schroefdaad in de opname lens. Weer een aspect die de camera eenvoudiger maakt.

De zoeker kap is niet gewoon open en dicht doen. Maar je moet apart links rechts, voor achter dichtvouwen.
Slim opgelost is de ontspan vergrendeling bij dichte zoekerkap. De indicator film wel/niet getransporteerd is mij veel te klein evenzo het nummer van de opnamen.

De film inzetten betekend eerst de gebruiksaanwijzing lezen. Het doorspoelen naar opname 1 terwijl je moet kijken door dieprood kijkglas is gepruts van niks. Maar daarna werkt doorspoelen met de draaiknop uitstekend.

Ik heb een proef film nu gemaakt op Ilford XP2 , gewoon omdat ik die had liggen en het niet mijn beste film is (ik heb liever echte z/w films). Bekende nadeel van laten ontwikkelen is dat de negatieven zoveel stof bevatten dat je denkt dat ze als een deurmat gebruikt zijn.
Nou de resultaten zijn i.i.g. veel veel meer naar mijn tevredenheid dan de klapcamera’s die ik onlangs probeerde. (een Jhagee uit 1924 een een Zeiss 6x9 uit eind jaren 50).
Foto's in de galerie (o.a. rondje Lauwers meer gefietst)
_________________
Beter 1 Rolleiflex in de hand, dan 10 op de Ebay/Marktplaats/Vitrinekast.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Di Jul 24, 2018 11:19    Onderwerp: Reageer met quote

Aan de foto’s te zien, doet ie niet onder voor een Rollei, hooguit in gebruiksgemak, als ik de omschrijving zo lees.
Wat me bezighoudt,is je opmerking over stof op elders ontwikkelde negatieven. Ik zie het ook terug in je geplaatste foto’s.
Ik laat regelmatig kleuren- of chromogene films ontwikkelen (Hema en een 1 uursservice in Rotterdam), maar die komen toch redelijk stofvrij terug.
Verder kun je er zelf een hoop aan doen met bijvoorbeeld een simpel blaaskwastje voor het scannen of vergroten.
Bij het scannen kun je verder nog ICE toepassen (niet op zwart-wit, maar wel op kleur of chromogeen als XP2).
En tenslotte kun je na het scannen de overgebleven stofjes nog verwijderen in je fotobewerkingsprogramma.

Frank
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Clemens
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-2-2014
Berichten: 727
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Di Jul 24, 2018 18:09    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Frank. Je samenvatting is goed.
Ja en alles wat je zegt over stof is correct.
Even verschil met de jaren 60/70 negatieven die ik bij mijn ouders in de kast heb gevonden. Daar zaten de negatieven van de centrale altijd in Pergamijn negatiefhoezen.
Wat ik anno 2017 van CeWe centrale terug krijg zit altijd de negatieven los in een enveloppe. Dat is denk ik de zwakste schakel.
Ik heb gewoon een hekel aan stof en het extra werk dat het kost om het netjes te maken. Scannen komt qua stof kritischer dan analoog (glasloos) afdrukken.
_________________
Beter 1 Rolleiflex in de hand, dan 10 op de Ebay/Marktplaats/Vitrinekast.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Di Jul 24, 2018 23:38    Onderwerp: Reageer met quote

Wat betreft bedieningsgemak zijn er maar weinig Ikoflexen die met een Rolleiflex vergeleken kunnen worden. Ze zijn in sommige gevallen wel vergelijkbaar of beter dan een Rolleicord.

Zeiss Ikon heeft hun TLR's altijd net even anders gebouwd dan Rollei omdat ze de Rollei patenten moesten omzeilen.

Ik heb een Ikoflex IIa (vroeg model) - die heeft wel kijkglaasjes voor sluitertijd en diafragma maar verder weinig extra's tov de Ia. Ik gebruik hem ver weinig - ik vind die ontspanknop niet fijn. Mijn Opton Tessar heeft geen separatie - het schijnt wel meer te gebeuren met Opton Tessars.

Stof op kleurenfilm ontwikkeld bij een centrale is inderdaad bekend fenomeen - ik doe daarom bij voorkeur alles zelf.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Wo Jul 25, 2018 5:42    Onderwerp: Reageer met quote

Maar is dat dan “ingebakken” stof, of gewoon los?

Frank
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Wo Jul 25, 2018 9:09    Onderwerp: Reageer met quote

Frank schreef:
Maar is dat dan “ingebakken” stof, of gewoon los?

Frank


We noemen het stof maar volgens mij is het rotzooi wat in de chemie van de ontwikkelmachine zit - deze worden waarschijnlijk niet meer of te weinig goed schoongemaakt. De laatste 1-uur machines hadden hier altijd echt veel last van - en die werden vaak ook nog bediend door personeel dat er weinig van wist. Ik denk dat dit bij de ontwikkelcentrales nu ook aan de gang is.

Persoonlijk vond ik via de Hema (gaat naar Fuji in Steenbergen - voor zolang het duurt) over het algemeen nog het beste maar ik heb daar denk ik al 2 jaar niks meer heen gebracht.

Het zit in ieder geval te vast aan je negatieven om eraf te blazen of te vegen.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Vr Jul 27, 2018 22:20    Onderwerp: Reageer met quote

In ieder geval leuk dat je de bevindingen hier deelt Clemens.
Ik vind die klapper ook wel wat hebben. Ben er nooit toe gekomen om er een aan te schaffen.
Mss moet je die klappers maar niet koesteren als potentiele high-end camera's maar alle gemankeerde beeldkwaliteit maar gewoon waarderen als de charme van zo'n ding.

Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Clemens
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-2-2014
Berichten: 727
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Do Aug 02, 2018 17:06    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor jullie reactie's
De volgende camera die ik in gedachten heb om ooit eens te testen is de Seagull TLR uit China. Hun klapcamera versie (No 204) heb ik ooit al een mee gewerkt.
Maar eerst mijn best maar eens doen om de Ikaflex weer kwijt te raken en die Seagull voor leuk bedrag binnen te halen. Dus kunst is gemiddeld om alles een beetje budget neutraal te houden en alleen op de verzendkosten kosten te maken. Nou zie Seagull voor 100 a 200 euro weggaan maar als je geduld hebt moet het m.i. prima voor 50,- kunnen, dan ben ik weer tevreden n.l.
_________________
Beter 1 Rolleiflex in de hand, dan 10 op de Ebay/Marktplaats/Vitrinekast.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group