Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Field camera of grootformaat

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Clemens
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-2-2014
Berichten: 727
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Za Okt 19, 2019 17:56    Onderwerp: Field camera of grootformaat Reageer met quote

Mijn TLR bevalt mij altijd prima. Maar switch n.l. af en toe tussen typen camera's
Overweeg nu toch eens een serieuze field camera te proberen. (4x5" ; 5x7") Prijzen en prestatie's hebben extreme range.
Heeft iemand hier op het forum ervaring met dit type camera ?
Geen zin vermogen in te steken en te ontdekken dat het teveel in de kast ligt.
{Stap 1 is een start bedrag bijeen te brengen dus kijk eerst eens iemand mijn SL66e wil kopen, die camera is een masterpiece, maar ligt toch te veel in de kast omdat ik bijna altijd mijn TLR pak of kb}.
_________________
Beter 1 Rolleiflex in de hand, dan 10 op de Ebay/Marktplaats/Vitrinekast.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Za Okt 19, 2019 23:27    Onderwerp: Reageer met quote

Met een echte "field" camera zoals een Toyo Field heb ik geen ervaring maar ik heb wel een Graflex Crown Graphic. Dit is een 4x5 press camera die ik gebruik als field camera. Hij heeft minder verstellingen maar is dan ook aanzienlijk goedkoper. De mijne was 350 euro met lens.

Ik heb er inmiddels een paar extra lenzen bij en ik heb wat modificaties gedaan om de camera lichter te maken en heb ook de verstellingen aan de voorkant "omgedraaid" zodat ik naar beneden kan tilten ipv naar boven. Ik gebruik die verstellingen trouwens erg weinig - soms wat shiften naar boven en heel af en toe tilten naar beneden.

Ik ben er in ieder geval heel tevreden over en heb geen behoefte aan een duurder model.

Let op - met de camera ben je er nog niet. Je moet natuurlijk filmhouders hebben en als je in de doka met 4x5 gaat werken dan moet je waarschijnlijk een andere vergroter hebben.

Komende zondag kan je de Graflex in actie zien bij de bijeenkomst hier in Nijmegen/omgeving.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Zo Okt 20, 2019 8:33    Onderwerp: Reageer met quote

Bedoel je zoiets?
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.nl%2Fulk%2Fitm%2F193124789489
Die houten camera’s zijn het mooist, maar worden vooral in japan en de vs tweedehands aangeboden.
Zoals Jon zegt, is Graflex een goede en redelijk betaalbare optie. Daar worden er veel van aangeboden. Zelf heb ik een Linhof Technika IV. Die heeft alle verstelmogelijkheden, maar is vaak iets duurder. De mijne was €1250 inclusief 2 objectieven, een universele zoeker en een paar filmcassettes.
Afhankelijk van de weersomstandigheden is ie er in Nijmegen ook bij.
De prijzen van de sl66e lijken wel op te lopen. Maar ik zou ‘m dan zeker internationaal aanbieden, dus ebay of photrio. Op marktplaats leverde die van mij met moeite 60% op van wat ik er zelf voor betaald had. Maar dat is alweer een paar jaar geleden.
Mvrgr
Frank
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Clemens
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-2-2014
Berichten: 727
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Ma Okt 21, 2019 17:33    Onderwerp: Reageer met quote

De SL66 staat inmiddels op de Ebay. Gewoon rustig wachten op een liefhebber, ik heb er geen haast bij.
Forums gebruik ik inderdaad wel eens om mensen op mijn advertentie te wijzen. Particulier verkopen zonder platform is erg moeilijk. Nadeel van Ebay is dat deze 9% provisie opeist. Best veel vindt ik.
Als op de clubdag naast de Rollei ook wat 4x5" (of groter?) gewerkt wordt dan is het stimulans om de trein te pakken vanuit Groningen. Maar ik kom niet erg vroeg hoor.
Een 4x5 vergroter heb ik (maar staat in de opslag); maar denk dat mogelijk 5x7 eigenlijk nog iets meer is van wat ik wil. Want wat mij aantrekkelijk lijkt is contact afdrukken te kunnen maken van negatieven, en alternatieve UV licht processen kunnen toepassen.
Het 4x5 " is net wat te postzegel formaat voor contact afdruk. 8x10 inch is beter voor contact afdruk maar bijna niet te tillen (in rugzak) en veel duurder.
De herfst moet wel mooi aanwezig zijn daar. Ik wil ook nog naar het Waterloopbos deze week. Dat vindt ik wel mooi bos/industrieel erfgoed. Mooie balans klein, maar niet te klein en apart met al die betegelde sloten sluisjes etc.
_________________
Beter 1 Rolleiflex in de hand, dan 10 op de Ebay/Marktplaats/Vitrinekast.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Ma Okt 21, 2019 18:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een Sinar F1 en P1, waarbij de F staat voor Field, die is wat lichter dan de P. P is voor in de studio.
Ik kan het je niet aanraden. Ik denk dat je in het veld makkelijker met een uitklapdoos werkt dan met een kamera die je ter plekke moet opbouwen.

Ben je al aan het inlezen op het https://www.largeformatphotography.info/forum/

Grt Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Clemens
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-2-2014
Berichten: 727
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Ma Okt 21, 2019 22:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ja ik ben al (tijdje) lid van LF forum. En al tijdje aan het lezen. Ik wil geen Technische camera voor de studio, maar een opvouwbare field camera.
Ik heb thuis een antieke simpele houten camera (merk x;24x30 cm matglas) hier in de kast. Maar daar zit maar 1 cassette bij. Die is leuk voor de vitrine kast. Maar er mee werken is te veel gedoe. De Thornton Pickard sluiter die er bij zit is werkt niet meer goed. De cassette is voor glasplaten ipv film. Ik zag werk van René Smets op het www. Die zou er wel een nieuwe achterkant bij kunnen timmeren. Maar ik heb echter niet zo'n mooie werkplaats/meubelmakers opleiding.
_________________
Beter 1 Rolleiflex in de hand, dan 10 op de Ebay/Marktplaats/Vitrinekast.


Laatst aangepast door Clemens op Ma Okt 21, 2019 22:40, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Ma Okt 21, 2019 22:23    Onderwerp: Reageer met quote

Clemens, hoe laat zou je in Nijmegen aan willen komen mocht je wel besluiten mee te gaan?

Als jij komt ga ik 4x5 cassettes vullen Cool

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Clemens
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-2-2014
Berichten: 727
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Ma Okt 21, 2019 22:47    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kom naar Nijmegen. Zeker nu je de vlakfilm cassettes gaat vullen. Ik heb het in mijn agenda gezet. En de weersverwachting is voldoende, net zoiets als vandaag. Heb nog niet besloten hoe ik ga reizen. De trein vindt ik wel relaxed reizen, kan ik eindelijk eens een boek lezen. Maar optie auto is er ook. Beide duurt qua reizen in orde 2,5 uur . Dus veel eerder dan 10:30 wordt lastig. Exacte locatie lees ik nog wel. ik heb nu even Oude Kleefsebaan 6572 AZ BERG EN DAL ingevuld in 9292 als houvast.
_________________
Beter 1 Rolleiflex in de hand, dan 10 op de Ebay/Marktplaats/Vitrinekast.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Ma Okt 21, 2019 23:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk we dat rond 11h bij mij verzamelen - gaan we na de koffie en gebak richting Berg en Dal. Eventueel kan ik je oppikken vanaf het station mocht je de trein nemen.

Het is denk ik wel handig dat er een tweede auto bij is maar misschien dat Frank of Richard ook de auto neemt. Met z'n vieren in mijn auto is wat krap (achter mijn stoel vooral).

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group