Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Push - pull ontwikkeling en dia's

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Za Jan 11, 2020 2:21    Onderwerp: Push - pull ontwikkeling en dia's Reageer met quote

Vraagje over push - pull ontwikkeling voor contrast beheersing. Zijn er vuistregels voor push - pull ontwikkelingen?

Voorbeeld: bij 1 stop over belichting -20%, 2 stops - 60% of iets in die trend voor pull ontwikkeling.

Ben sinds een tijd ZW dia's aan het maken met Foma ontwikkel set. Fabrikant geeft alleen info voor hun 100R kleinbeeld en cine film maar geen info voor ander soort. Maar ik wil 6x6 en met een beetje zoeken (en beetje geluk) heb ik nu de juiste belichting en dekking gevonden. Nu wil ik controle hebben over het contrast. Dus wil ik push-pull gaan doen, en dan met name met de 1st ontwikkeling.

De hele ontwikkeling duurt 1 uur dus ik zou graag een richtwaarde willen hebben voordat ik ermee begin Wink
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Clemens
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-2-2014
Berichten: 725
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Za Jan 11, 2020 11:49    Onderwerp: Reageer met quote

Met dit thema was ik afgelopen tijd ook aan het orienteren. Een paar boeken/ artikelen overgelezen. Alleen maar grijstrappen fotograferen en machine nauwkeurig reproductief kunnen ontwikkelen en alles doormeten met dure densitometer, die methode zag ik helemaal niet zitten.
Maar inspelen op contrast met je belichting en ontwikkeling kun je zeker goede dingen bereiken.
Ik heb nu deze tabel klaar liggen als uitgangs kunt om mee te gaan werken.
heb nu naast mijn TLR een 4x5 en dan is dit leuk om mee te gaan experimenteren. Kan tenslotte 1 tot 4 foto's per x verwerken.


_________________
Beter 1 Rolleiflex in de hand, dan 10 op de Ebay/Marktplaats/Vitrinekast.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Ma Jan 13, 2020 1:38    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is precies wat ik zocht. Ik denk dat bij het experimenteren een grijptrap erbij ga fotograferen. Zo hou ik een referentie bij en kan ik die later met elkaar gaan vergelijken. Nu nog even over nadenken hoe ik dit concreet ga aanpakken.

Thanks!
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Clemens
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-2-2014
Berichten: 725
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Di Jan 14, 2020 14:06    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi, dat je de tabel kunt gebruiken. Als je t.z.t. je ervaringen deelt, zou ik dat op prijs stellen.
_________________
Beter 1 Rolleiflex in de hand, dan 10 op de Ebay/Marktplaats/Vitrinekast.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Wo Jan 15, 2020 5:43    Onderwerp: Reageer met quote

Zal ik zeker doen!
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group